luft til vand varmepumpe og slanger i jorden

Hejsa,


Vi skal til at have sat en luft til vand varmepumpe op som erstatning for gammelt oliefyr.. specifikt en vølund f2120. Jeg er en anelse bekymret for støjgener. Med til historien hører, at vi bor på landet og der kan godt nok blive utroligt stille - tanken om at man konstant vil have en brummen fra pumpen, gør mig lidt nervøs..

Derfor overvejer jeg at flytte udedelen om bag et hjørne af mit udhus, men der bliver ca 12 meter til fyrrummet så. Der er ingen tvivl om at det støjmæssigt er den rigtige beslutning, men varmemæssigt og økonomisk bliver der selvfølgelig en regning. Jeg har været både i vvs eksperten og den lokale brdr. Dahl og begge steder fået ingen hjælp med hensyn til økonomien i projektet. Begge steder mente at jeg da bare kunne grave nogle rør ned og isolere dem med alm rørskåle. Jeg har læst at våde rørskåle i jorden isolerer ingenting .. så derfortænker jeg at det rigtige må være at købe fjernvarmerør .. evt de lidt mindre pebrede præissolerede rør beregnet til nedgravning. De skal bukkes op langs husmure i begge ender, så derfor skal de jo være rimeligt flexible ... det dur ikke med en alt for tyk og ubøjelig fætter. 

Er der nogen der kan anbefale et rør, to enkeltrør eller et med to ledere i, som er til at have med at gøre! Også økonomisk :)

Ligeledes vil jeg meget gerne vide, om det bliver dyrt i tabt varme? Eventuelle erfaringer med støj fra varmepumper, da det alt andet lige ville være betydeligt nemmere at parkere pumpen lige foran huset og fyrrummet.


På forhånd tak. 

Hejsa, Vi skal til at have sat en luft til vand... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Frank. Jeg er i gang med at glemme det  det var dem jeg mente... men de er vel gode nok indendørs i tørvejr tænker jeg

Du kan bruge de her rørskåle, de isolere rigtig godt, men de koster jo så også lidt kr.

De er ikke "sprættet op" og er i 2 meters længde.

https://www.wattoo.dk/ht-armaflex-19x035-498184035


Vi prøver igen, i morgen --

De rørskåle jeg lagde et foto op af, er rigtig nok sprættet op så de kan åbnes. Til gengæld er der en meget stærk lim der gør at de ikke kan rives fra hinanden igen når de først er monteret ved at fjerne 2 tape strimler. Faktisk er limen så stærk at det godt kan koste lidt hud på fingerspidserne hvis man ikke passer på.     

Her nogle rørskåle (lidt billigere end Jens´s)   https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Isolering-Solvarme-roerskaale--Roerskaal-for-solvarme-13-18-mm-2-meter-194618.html?gclid=CjwKCAjw7vraBRBbEiwA4WBOnyH2xe0p-jZsEuNTX_VqPXSAlNdmmvTpXZf2wjEMRol7TOH3G664CxoCphAQAvD_BwE

Nogle der kender kvaliteten af VVS-ekspertens "no name" fjernvarmerør .. de koster det samme som hedestokers' CALPEX rør. Forskellen er leveringstiden.

Annonce

Nogle der ved hvor f... jeg kan købe 15meter 40mm + 40mm præisoleret PEX rør henne ? Alle hjemmesider jeg har været inde på har leveringstid - de fleste opgiver urealistiske 2-3 dage, hvilket jeg så fandt ud af igår ... jeg skal grave pex'en ned på lørdag - så jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe. Evt. hvis nogen ligger inde med 15-20 meter, er ligeglad om det er brugt

Prøv Søren her, han plejer at vil stå på hovedet for en, mener han har dag til dag lev. https://www.dvcenter.dk/fittings/fjernvarmeror.html


tak frank, jeg ringer til ham imorgen, men umiddelbart har han det desværre ikke på sin webshop

Har du checket franks link?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hej kermit, ja det har jeg .. det ser ud til han højst har 2 x 32, og jeg skal bruge 2x40.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis