mekanisk beskyttelse af elektriske kabler

engang var det reglen, at elektriske kabler, der er indstøbt eller plasticrør ikke måtte ligge lige i overfladen af en væg og kun dækket af tapet, er den regel  ophævet ? Må kabler og plasticrør ligge ubeskyttet lige i væggens overflade f. eks under et tapet og tilgængelige så der kan bankes søm og andet i dem ved et uheld eller skal de længere ind i væggen og beskyttes mod mekanisk påvirkning på en eller anden måde ?

engang var det reglen, at elektriske kabler, der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skal jeg forstå det sådan, at kabler i isolationsklasse 750 volt, altså fra dem til 13 Ampere og 16 Ampere, de ikke behøver at være monteret  i en kabel kanal for sig selv, så de bliver isoleret fra nogle blykappe - kabler af ældre dato, og derfor kan monteres i rør, i kabelkanal, indstøbes eller skrues fast lige ved siden af eller tæt på de gamle blykappe - kabler? De gamle kabler fungerer, derfor mit spørgsmål, undskyld jeg gentager

I tidligere svar anbefales enkeltledere i rør. Er det bedre at trække flere enkelt ledere gennem 16 mm plastrør i stedet for at trække et stykke flerleder kabel gennem røret? Anvendes enkelt ledere stadigvæk til installationer, jeg troede de var erstattet af kabler næsten overalt efterhånden?

Isolationsklassen har ikke noget med, hvor tykke lederne er, at gøre. Også kabler med dimensionen 4X240mm2 er i samme isolationsklasse. Det er spændingsniveauet, der afgør isolationsklassen. De tynde kabler til husinstallationer findes også i isolationsklasse 450V.

Kablerne må ligge tæt op ad hinanden uanset om, det er plast- eller blykabler og må derfor fastgøres på, hvad du kan finde på at montere dem på, så længe der ikke er termiske grunde til, at de skal ligge med afstand imellem. 

Grunden til at trække ledninger i rør er, at det kan repareres, og du kan have flere enkeltledere i røret, når der ikke skal være plads til fælles isolation og kappe. Det er fuldt lovligt at trække kabler i rør, men hvorfor gøre det, når det er lovligt at mure kablerne inde i væggen. Så spares rørene og besværet med at trække kablerne i rørene bagefter. Ledninger i rør anvendes stadig i stort omfang. Enten kabler trækkes i rør eller mures inde i væggen er det utroligt svært at reparere ved beskadigelse, og vil næsten altid medføre beskadigelse af bygningsdele. Dette er dog værst ved kabler, som ikke er trukket i rør.


fase

Jeg synes snart det bliver gentagelse på gentagelse i denne tråd. 

kabler indmuret er lovlig, og den billigste måde at lave det på men svære at skifte hvis der bliver boret igennem  dem.

 Ledninger i plast rør er meget almindelig og har været brugt i 50-60 år med stor succes. Skulle uheld være ude og man banker et søm igennem røret, vil ledninger ofte vige til side i røret uden at tage skade. Er skaden sket kan skruen tages ud, og ledninger kan skiftes i røret uden at beskadige bygninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis