mekanisk beskyttelse af elektriske kabler

engang var det reglen, at elektriske kabler, der er indstøbt eller plasticrør ikke måtte ligge lige i overfladen af en væg og kun dækket af tapet, er den regel  ophævet ? Må kabler og plasticrør ligge ubeskyttet lige i væggens overflade f. eks under et tapet og tilgængelige så der kan bankes søm og andet i dem ved et uheld eller skal de længere ind i væggen og beskyttes mod mekanisk påvirkning på en eller anden måde ?

engang var det reglen, at elektriske kabler, der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke i et badeværelse, der skal trækkes kabler i væggen, men er det ulovligt at lægge fladjern i en væg i stedet for stålrør? Det er nemmere, stålrør skal bukkes i facon. Den gamle installation var med stålrør og enkeltledere. Rørene var rustne, så de blev kappet over og erstattet med plasticrør, der blev trukket i samme riller, som de gamle og rustne stålrør. Rillerne fra de gamle stålrør går lodret ned midt i væggen og går herefter vandret 30 cm til kontakter og afbrydere ved døren. Væggen er kun 50 - 60 cm bred

Er der elektriske problemer, som f.eks. at væggen kan blive strømførende, hvis den bliver fugtig og hvis der bruges metal som indlæg? Det kan selvfølgelig helt undgås, og er det det bedste?

Lav det i stedet med faste elektriker rør.. Skulle det ske at der kommet et søm eller en skrue ind så kan der trækkes nye ledninger (ikke kabel).. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Få det nu lavet efter gængse og kendte normer, og undgå at du laver for mange forsøg på egen hus. Ingen elektrikere har set de metoder og der er derfor ingen erfaring at trække på.

Plastrør med løse ledninger har fungeret i 70 år i DK og er den bedste metode.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vægten, jeg forstår ikke dine bekymringer. Lav det bare som det er den gængse måde at lave det på. 


fase

Undskyld jeg lige bryder ind her, men nu er alle fagfolk jo varmet op...  

Jeg har et rør fra køkkenvæggen, ( læs lodret jern ) , der huser 4-5 ledninger op til 2 lampeudtag , hvoraf det ene er med korrespondance. Helt præcist en 3,5 ramme i væggen, 2 afbr. og en stikkontakt. ( nye LK med 63 rammer og indmuringsdåser ). 

Jeg skal have en x-tra fase igennem til det ene lampestik, men enten rust eller snævert ombuk driller. Nabo har rodet lidt med det (elektrikker), men kan heller ikke. Så nævnte han en mulig opskæring på loftet, ( 1-plan ), men det skal vel i rør igen. Hvad tænker I ?  - ville jo gerne bevare ledningerne, der self er plast.



 

Annonce

Man ofrer de ledninger, og lægger et nyt rør på loftet. Det muffes sammen med røret ned i væggen, og der trækkes det nødvendige antal ledninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker og beklager mit indspark fra side linjen.   


 

Lav alle de indspark, du kan overkomme, alle erfaringen kan bruges. Men mit lille problem er nu, at jeg ikke ved, om installationskabler til 230 volt 3x 1.5 mm2 10 A og kabler til 380 volt 5 x 2.5 mm2 16 A, og de gamle typer kabler, det er dem med kappe af bly, om de er samme klasse isolation, og må sådanne kabler monteres klods op ad hinanden f. eks i en kabelkanal eller med bøjler ved siden af hinanden på en væg?

Må kablerne røre ved hinanden ? Bliver der problem med elektrisk forbindelse mellem kablernes isolation, eller skal de mere moderne kabler og kablerne med blykappe være adskilte fra hinanden og de moderne kabler med plastic isolation lægges i en kabelkanal adskilt fra kablerne med blykappe eller bare monteres med en vis afstand imellem?

Pudset på trævægge og træbjælker i ældre byggeri hænger ofte fast i noget jerntråd eller ståltråd ("hønse- eller kyllingenet") som er sømmet fast på bjælken eller væggen.  Må alle typer installationskabler monteres direkte på dette trådnet?

Jeg forestiller mig et problem, hvis der engang opstår fugtighed i væggen samtidig med elektrisk ledende metal i væggens træ konstruktion

 230 volt 3x 1.5 mm2 10 A og kabler til 380 volt 5 x 2.5 mm2 16 A, og de gamle typer kabler, det er dem med kappe af bly, om de er samme klasse isolation, og må sådanne kabler monteres klods op ad hinanden f. eks i en kabelkanal eller med bøjler ved siden af hinanden på en væg?

De kabler, du nævner, er isolationsklasse 750V. Ledernes dimension har ikke noget med isolationsklassen at gøre. Kabler med 1,5mm2 ledere må sikres med 13A og kabler 2,5mm2 ledere må sikres med 16A. Kablerne må lægges sammen i en kabelkanal eller kabelbakke. De må også sømmes/skrues op tæt på hinanden på vægge, lofter. bjælker o.lign. uanset underlaget, da dimensioneringen tager hensyn til dette. Med hensyn til kabler med bly og/eller jernbåndsarmering er det sådan, at blykappe og jernbåndsarmering er isoleret fra resten af kablet, så der ikke opstår skader p.g.a. fugt. Jeg har set kabler, hvor jernbåndsarmeringen har været tæret fuldstændig væk, uden at det har haft indflydelse på kablets funktion. 


fase

Alle kabler både de gamle og de mere moderne kan klare det fugt som dine vægge kan få. De kan endda nedgraves alle de typer du nævner. 

De må ligge i stål kabelbakker, gøres fast på hønsenet, lige klods op ad hinanden og alt andet du kan forestille dig uden problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis