Ny gaskedel for lidt varmt vand

Hej jeg har købt en ny Bosch condens 5000 14-5 w.  Med en 110 varmvand beholder fra metro

Jeg har kun varm Vand i ca 10 min. 

Og det er for lidt til vores familie på 4 . 

Vvs firmaet og Bosch siger det er helt fint

Metro siger at jeg burde have konstant varm vand

Der kommer ca 11-12 liter vand ud i minuttet af min bruser.

Kan det virkelige være rigtigt?

Er der nogen der har erfaringer med det

Mit 12 år gamle fyr havde mindst 20 min varmt vand 

Hej jeg har købt en ny Bosch condens 5000 14-5 w.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

der er ikke 110liter,  i en metro 110l. kun 97-98liter

Tak for jeres svar. 

Har snakket med Vvs firmaet som har lavet det . Og de holder fast i at der intet er i vejen .

Selvom den medarbejder som har lavet det siger at der har han aldrig oplevet at det holder så lidt.

Men jeg er sikker på der er fejl et sted . 

Endnu engang tak for hjælpen .

AllanE skrev den 31-05-2018 12:19:27

Men regnestykket passer da ikke? 

Bruserens 10-12 liter i minuttet = 100-120 liter på 10 min. Men bruseren trækker forhåbentligt ikke 100% fra den varme hane. Dvs. det iblandes koldt vand og bør dermed holde længere. 

Uffe10: Hvor mange grader er det varme brugsvand / VVB?

PS: Mht. opvarmningshastigheden, så kan mit fyr godt følge med, når kun 1 person er i bad. Dvs. det når at producere nok varmt vand til at man ikke "løber tør", selvom min VVB er mindre (tror den er på 60 l).


 Allan, det er en tommelfingerregel man har den jeg luftede der. Naturligvis burde jeg have skrevet det. Men der sker det når du tapper kraftigt fra en VVB, kan du ikke undgå at varm/kold vand bliver blandet i beholderen til sidst, så vandet i beholderen bliver koldere end den ønskede tappetemperatur. Hvis bruger installere en sparebruser der kun forbruger eksv. 5 liter/m vil vedkommende formentlig føle det som om der pludselig bliver 3 gange så meget vand og gøre med.

Det samme gælder hvis man vil have karbad. At åbne på fuld skrald giver mindre varmt vand i forhold til hvis man åbner moderat. Der er sikkert forskel på hvordan forskellige modeller af VVB klarer en hurtig tømning men tommelfingerreglen passer faktisk ret godt.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Sidder der ikke noget styring på din varmtvandsbeholder, f.eks. en føler i følerlommen, monteret bag dækslet i beholderens underside. Hvis der er fabriksmonteret føler fra Metro tror jeg nok at den er monteret korrekt, men er den eftermonteret, er den måske skubbet for langt op i følerlommen, således at opvarmning af beholderen stopper for tidligt.

Kunne du ikke prøve at måle hvor meget varmt vand du kan tappe - bare brug 10-liter spande. Det kunne være rart at have en indikering af hvor meget varmt vand der er i din beholder. For at få et retvisende tal, så sluk for fyret imens du tapper vand.


Søren O
Hej Ufffe 

Fik du nogensinde løst dette problem?
Vi har nøjagtigt samme problem med samme fyr Bosch condens 5000 14-5 . installeret i nyt eurodan hus fra 2018.
JEg har lige haft besøg af bosch teknikker ( her 4 år efter)

han fortæller at fyret ikke varmer op før der er gået ca 5.30 minut hvilket måske kan forklare hvorfor vi løber tør for vand.

Hos os er der også undersøgt alt muligt med temeratur føleres osv vi har også 110l bosch VVB.
Annonce
Jo, men bruger jeres bruser også meget vand(det gør vores dejlige vandfaldsbrus), og hvad er temp i beholderen, og hvor længe (læs hvor mange liter vand) går der før vandet er for koldt til badning?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej john vi har standard 10 l/min brusere. Og kan gå i bad i ca 15-16 min før det bliver lunkent.
Temp i beholder er 55grader. Og når gasfyr levere til vvb varmer den til 85 grader.
Men har i dag fået målt at den først når 100% gas opvarmning efter 5min og 30 sek efter fyret har konstateret at der bliver brugt vand. Og sensor er sat meget langt ned allerede.
Fik af vide noget gør på denne model st den er lang tid om at konstatere st der skal laves vand på 100% og ikke 20% dvale tilstand.

Vi har 2 badeværelser i nyt hus fra 2018 men bruger pt kun det ene. Men hvad så når vi tager bad nr 2 i brug og bruger det samtidig? så kan 1 person kun få vand nok til 7-8min bad. Og ja det skal være muligt at tage et bad samtidig når man har 2 badeværelser, ellers kunne man havde nøjes med 1 badeværelse i sit hus ;)
Hæv temp i beholderen.
Medmindre den er dårligt isoleret koster det kun lidt.
Og i kommer også længere over sikkerhedsgrænsen for legionellabakterier (den er 50 gr.)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej john tsk for dit input.
Men det sksl da være muligt st 2 personer tager et bad samtidig i mere end 7 min når man har 2 badeværelser, ellers er huset forkert dimensioneret.

Her er mine uvidenskablige test fra i dag. Som er med vores standard brusehoved tændt kontinuerligt skruet op til 37 grader og med alm vandstyrke.
12 min mindre varmt
15min for køligt (ville skrue op)
16 min for koldt
17 min kan ikke mærke varme i vand
19min samme lidt køligere
20 vand køligt
21 koldt ( ville ikke bade i det)
@ mickiw
Jo, men nu forholdt jeg mig blot til det du har oplyst, og foreslog en her-og-nu (måske) løsning.
Om jeres installation er uigennemtænkt eller fejlbehæftet kan jeg ikke vurdere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis