Ny gaskedel for lidt varmt vand

Hej jeg har købt en ny Bosch condens 5000 14-5 w.  Med en 110 varmvand beholder fra metro

Jeg har kun varm Vand i ca 10 min. 

Og det er for lidt til vores familie på 4 . 

Vvs firmaet og Bosch siger det er helt fint

Metro siger at jeg burde have konstant varm vand

Der kommer ca 11-12 liter vand ud i minuttet af min bruser.

Kan det virkelige være rigtigt?

Er der nogen der har erfaringer med det

Mit 12 år gamle fyr havde mindst 20 min varmt vand 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen det regnstykke passer jo nogenlunde godt med din 110 liters VVB  (10 min * 12 liter = 120 liter). Du skal nok ikke forvente at VBB bliver varmet op igen på under en time. Dog afhænger det af hvor høj en fremløbstemperaturen er og hvor stort flow der er fra pumpen.

I må spare lidt på vandet når i er under den varme hane. En sparebruser kan varmt anbefales.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvor varmt er fremløbsvandet fra dit fyr til varmtvandsbeholderen? Hvis du hæver temperaturen til min. 80o får du noget mere at gøre med. Ved godt at det giver større kalkaflejringer på varmespiral, mn du må vælge.


Søren O

Ok tak for svar 

Men regnestykket passer da ikke? 

Bruserens 10-12 liter i minuttet = 100-120 liter på 10 min. Men bruseren trækker forhåbentligt ikke 100% fra den varme hane. Dvs. det iblandes koldt vand og bør dermed holde længere. 

Uffe10: Hvor mange grader er det varme brugsvand / VVB?

PS: Mht. opvarmningshastigheden, så kan mit fyr godt følge med, når kun 1 person er i bad. Dvs. det når at producere nok varmt vand til at man ikke "løber tør", selvom min VVB er mindre (tror den er på 60 l).



Mvh. AllanE

Jeg bader i ca 38 til 40 grader . Og efter 10 min så er vi løbet tør . 

Og fyret starter med varme op når når vandet i vbb er på 50 grader.

Siger de . 

Jeg mener: hvad er fyret indstillet til at holde det varme vand på. Dvs. temperaturen på det vand, der står klart i varmtvandsbeholderen (ikke fremløbstemp. og ikke temp. på badevandet)? Du bør kunne se det i fyrets display...eller tænde for det varme vand på dén vandhane der er tættest på fyret og måle med et stegetermometer.

Anbefalingen er 50-55 grader.

Hvis det "løber tørt" for varmt vand efter 10 min ved 38-40 gr. i badet, så må det jo teoretisk set være indstillet til kun ca. 40 grader. Det er alt for lavt....og i øvrigt også potentielt sundhedskadeligt, da bakterier fint kan leve i dén temperatur.


Mvh. AllanE

Nej den er på 55 grader efter Bosch regler . 

Ja der er noget galt.  hvis de 110l vand i beholderen er 55 grader. og vandet bliver koldere end 38 grader på 10 min.  så bruger din bruser enten mere vand end du har målt den til.  din beholder er mindre end 110l, eller flere folk går i bad på samme tid,  har i flere badeværelser?

hvis intet af det passer må der være sket en fejl ved installation af fyret.  når en person går i bad i 38 grader varmt vand burde fyret næsten kunne følge med, og opvarme tilsvarende mængde. 

jeg kan sige at vores vvb er kun på 65 l. og der kan jeg godt tage et 15 min langt bad uden vandet bliver koldt.  konen brokker sig dog lidt når hun skal tage karbåd. men hun bruger også langt varmere vand end mig og mængden i karbad er jo også større.  

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis