Råd vedr fjernvarme omkring vekslerløsning eller beholder

Hej LDS,

Hvad vil i vælge til nybyg og hvad passer bedst til en familie på to voksne og to små piger.

Hvad er økonomisk bedste af disse løsninger

Med en vekslerløsning til varmt brugsvand får man:

Fordele -  Ubegrænset mængde af varmt vand
  -Lavt tomgangstab - mindre varmetab
  -Pladsbesparende
Ulemper -Ved forsyningssvigt ingen varmt vand

 Med en beholderløsning får man:

Fordele -Ved forsyningssvigt er der fortsat varmt vand
  - Simpel styring
Ulemper -Tager plads op
  Større tomgangstab - varmetab
  Begrænset mængde varmt vand
Hej LDS, Hvad vil i vælge til nybyg og hvad passer... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

6 kw til varme er rigeligt i et nyt enfamiliehus af normal størrelse. Veksleren til varmt brugsvand skal være mindst 16 kW.

Prøv at læse de tekniske data på anlæggene, og køb ikke for småt. For lille varmeveksler giver dårlig afkøling. Måske der er særlige krav fra fjernvarmeselskabet til fjernvarmeunitten, så tjek lige (måske det skal være en "Horsens" udgave).



Søren O

Prøver at forstå disse spec men de oplyser ikke på samme måde

https://verdo.dk/da/varme/fjernvarme/leveringsbestemmelser

Termix VVX 1-x
Varme effekt
10kW 70/38 - 35/60 C
4kW 60/38 - 25/60 C
Det der angives efter effekten hvad er det eks. 70/38 - 35/60 C

Brugsvand har den en effekt på 32,3-37kW (kPa 27-35)
Dette er jo langt over de 16 kW


Metro var hvis 8-20 - så Termix er lidt kraftigere. dvs den også er bedre til at afkøle vandet til retur?


10 kw  70/38 - 35/60står for en afgivet effekt på 10 kw ved en fremløbstemperatur fra fjernvarmen på 70o og returtemperatur til fjernvarmen på 38og en fremløbstemperatur fra veksler på 60o og returtemperatur til veksler på 35o.


Søren O

Da jeg fik fjernvarme installeret (i Horsens) da betalte jeg 50.000 for ALT, opgravning, tilslutning, fjernvarmeunit, mandetimer, tildækning. De leverede unit'en som den skulle være.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 13-04-2018 07:05:44

Da jeg fik fjernvarme installeret (i Horsens) da betalte jeg 50.000 for ALT, opgravning, tilslutning, fjernvarmeunit, mandetimer, tildækning. De leverede unit'en som den skulle være.

Der er som bekendt ret stor modvilje vedr. den tvungen tilslutning til fjernvarme udvidelsen i Horsens. Er du tilfreds med forbrugsprisen? 

Ved du hvad en kwh fjernvarme koster? 

Annonce

Jeg fik det lagt ind ganske frivilligt i 2014 da jeg tidligere betalte 10.000 kr i olie (der er ikke gas i området) på bare 2 vintermåneder. Nu bruger jeg for det samme på et helt år + at jeg nu også har varme i kælderen.

Der afregnes i MWh og prisen er 506,56 inkl moms.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren O skrev den 12-04-2018 23:03:53

10 kw  70/38 - 35/60står for en afgivet effekt på 10 kw ved en fremløbstemperatur fra fjernvarmen på 70o og returtemperatur til fjernvarmen på 38og en fremløbstemperatur fra veksler på 60o og returtemperatur til veksler på 35o.

så 10kW er til en stor bolig og 4kW er til en halv så stor bolig eller er det
når anlægges køres om sommer og vinter siden de angiver de de to effekt tal?

er det ikke noget med man skal afkøle så meget som muligt 38gr retur er det fint nok afkølet mente jeg læste et sted det bedste var omkring de 30gr

Mit hus er fra 1954 og født med centralvarme og varmtvandsbeholder.
Beholderen blev skiftet for 30-35 år siden, muligvis ved overgang fra centralvarme til fjernvarme (tidligere ejer). Nu har jeg netop skiftet min varmtvandsbeholder, p.g.a. utæthed, til en varmeveksler. Driftsøkonomien kan jeg ikke udtale mig om endnu, men der var ganske stor forskel på de tilbud jeg fik på installationen. Jeg opdagede så, at fjernvarmen havde udbudt opgaven i licitation og at der var fast pris på forskellige løsninger, oven i købet billigere end nogen af de to første tilbud jeg havde fået.

Så mit tip er: Kig på dit fjernvarmeselskabs hjemmeside og se om de har gjort noget tilsvarende.

Jeg har "kun" 90 kvm værksted og rodeplads i kælderen, så plads til et par ekstra reoler vil være velkomment ;-)

Mojn


If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis