Kommentarer til projekt: Dobbelt carport, med stort frit spænd og tilstødende opvarmet skur

Her samles kommentarer til projektet: Dobbelt carport, med stort frit spænd og tilstødende opvarmet skur

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: Dobbelt... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg hvad er skel på billedet? markeret med blåt.

Jf. Bygningsreglement skal faldet på tag være min. 25 mm pr. meter. ved nybyggeri så mindre bliver ikke godkendt. herudover tager Icopal ikke ansvar for svaret på 20 mm.

Vægge alene med en U-værdi på 0,15 overholder kravet til opvarmet bygning. 

Tag, vægge gulv, fundamenter vinduer og døre m.m skal også overholdes før dette kan betegnes som opvarmet.

0,15 i ydervæg er opvarmning mellem 5-15 grader.

Udhænget ved cyklerne er stort i forhold til spændet og kræver ekstra forankring for træk i modsatte sider. 

Husk byggetilladelse, igang melding og færdig melding. kommunen kan om nødvendighed stille krav om statiske beregninger hvis de finder dette nødvendigt. 

Du skal herudover tjekke med vandforsyningen om du bare kan udføre fundament over vandstikledningen. 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
tømreren22 skrev den 11-04-2018 21:37:13

 Det Skal du selvfølgelig bare gøre så. Dog synes jeg det er vildt icopal tager udgangspunkt i at dine spær vil nedbøjesig på midten, især i forhold til dit korte spænd på redskabsrummet. Reelt set ved de jo ikke hvilke sorteringsklasse dit spærtræ leveres i og det giver ingen mening at vælge en lavere sorteringsklasse for at spærene skal bøje pp midten. Det er jo hoved regel i dimensionering af spær at undgå nedbøjninger.  Derudover Kan der være store pilehøjde på spær, disse vendes altid opad for at taget ikke bøjer ned.. så det giver ingen mening. Derudover lyder det meget mystisk de udtaler sig om at håndværkere ikke er præcise. Men du som gør det selv godt kan lave kun med 2 cm. Ikke for at skulle være efter dig eller noget. Men det som en meget dum udtagelse og  du kan jo være ligeså upræcis som en håndværker.. 

Men ja hvad ved Jeg, jeg er jo bare tømrer 

Jeg er helt enig i dine observationer og jeg kan da også godt se at mit fokus på at opnå lav byggehøjde og så meget ståhøjde som muligt i min carport og i skuret, nok ikke kommer til at lide af at jeg opfylder kravet på 2,5 cm pr. meter, da det samlet kommer til reducere ståhøjden med omkring 1,5 cm. :-) så det tror jeg da bare at jeg gør.

Omkring det med den naturlige pilehøjden på spærene, er det noget jeg har tænkt over, så det er da rart at vide, hænder det at du afviser nogle spær, fordi de har for meget pilehøjde?

Jeg tænker om Icopal mon har været med til at definere kravene i bygningsreglementet og ved at deres produkter faktisk kan mere end hvad retningslinjerne foreskriver.. Jeg ved det ikke, men det var det indtryk jeg fik. :-)


 

Bygningskonstruktør skrev den 11-04-2018 22:42:18

Jeg hvad er skel på billedet? markeret med blåt.


Jf. Bygningsreglement skal faldet på tag være min. 25 mm pr. meter. ved nybyggeri så mindre bliver ikke godkendt. herudover tager Icopal ikke ansvar for svaret på 20 mm.

Vægge alene med en U-værdi på 0,15 overholder kravet til opvarmet bygning. 

Tag, vægge gulv, fundamenter vinduer og døre m.m skal også overholdes før dette kan betegnes som opvarmet.

0,15 i ydervæg er opvarmning mellem 5-15 grader.

Udhænget ved cyklerne er stort i forhold til spændet og kræver ekstra forankring for træk i modsatte sider. 

Husk byggetilladelse, igang melding og færdig melding. kommunen kan om nødvendighed stille krav om statiske beregninger hvis de finder dette nødvendigt. 

Du skal herudover tjekke med vandforsyningen om du bare kan udføre fundament over vandstikledningen. 

 Begge de to linjer du har markeret er skel, til to forskellige naboer, som egentlig er bagboen og diagonal bagboen, da der også bag skellet længst til venstre også er en lang indkørsel til diagonal koteletten. :-)

Jeps, se mit foregående svar omkring faldet på taget, ender med at gå med 25 mm fald pr. meter. Tak for indput der. 

Alle krav til isolering overholder Isolerings kravene for ændret anvendelse og tilbygning i BR15, for rum der opvarmes til mellem 5 og 15 grader. Så vidt jeg kan læse er det loftet der skal overholde 0,15 og væge skal kun overholder 0,25. (jeg kommer ikke helt ned på 0,15 i væggene, men jeg kommer tæt på. :-)

Jeg er ikke med på hvad du mener med ekstra forankring for træk i modsatte side? Hele projektet er regnet igennem for statik, stivhed last og vindtryk/træk og spær ned-bøjning/snelast. Det eneste han har nævnt i forbindelse med udhænget er at den første stolpe, som den højre toprem, som er limtræ 90x300 hviler på, skal laves af 3 stolper, en skruet på i vinkel og to der bliver skruet sammen oven på hinanden så den former noget der minder om et L. Bundrem forankres til fundament pr. 1,2  meter og alle stolper forankres til top og bundrem med 2x2 vinkelbeslag der fuld skrues. Tagkrydsfineren sømmes pr. 100 mm og skal ligges i forbandt. Stivhed i skuret opnås af plade beklædning som vindafskærmning, jeg har umiddelbart valgt Hunton Airtight pladen 18 eller 19 mm.

Du siger noget omkring den der start melding til kommunen, det må jeg hellere huske.

Tak for brugbare input. :-)

Jeg mente også tag/loft og ikke ydervæg

Du har ingeniør på, så det er fint nok.

Tegning for hvad jeg mente med tryk og træk forankring:

Hvis udhænget er større end 1/5 af længden skal der udføres ekstra forankring ved træk påvirkningsstedet. men det er det nok taget højde for

Hvad har du så gjort med skur højden i forhold til at små bygninger maks må være 2500 mm høj fra skel og 2500 mm ind på egen grund. Der skal søges om dispensation vedr. yderlige højde af skur, den er noget svær at få.

Husk at du ikke overholder kravet om at bygningen maks må være 12 meter når denne er placeret imellem skel og 2500 mm inde på grunden.

De 500 mm vil skulle kræve en dispensationsansøgning.



Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Jeg er også interesseret i hvilket program der er brugt? Skal nemlig selv i gang med et projekt hvor jeg mangler et ordenligt tegneprogram


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Der er programmet Sketchup, nem brugerflade.

https://www.sketchup.com


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Tak tak. Er netop lige gået i gang med Sketchup. Men man skal da godt nok lige knække hvordan det er nemmest at tegne i det   


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Bygningskonstruktør skrev den 12-04-2018 00:19:14

Jeg mente også tag/loft og ikke ydervæg

Du har ingeniør på, så det er fint nok.

Tegning for hvad jeg mente med tryk og træk forankring:

Hvis udhænget er større end 1/5 af længden skal der udføres ekstra forankring ved træk påvirkningsstedet. men det er det nok taget højde for


Hvad har du så gjort med skur højden i forhold til at små bygninger maks må være 2500 mm høj fra skel og 2500 mm ind på egen grund. Der skal søges om dispensation vedr. yderlige højde af skur, den er noget svær at få.

Husk at du ikke overholder kravet om at bygningen maks må være 12 meter når denne er placeret imellem skel og 2500 mm inde på grunden.

De 500 mm vil skulle kræve en dispensationsansøgning.


 Jeps, er gennem regnet af ingeniør, der er lavet almindeligt stribefundament i begge sider af carporten.

Omkring højden af skuret og den samlede længde af skuret+carport har jeg søgt dispensation hos kommunen og fået det. (der ligger en masse andre carporte i vores kvarter der også er højere og ligeså med  byggerier der overstiger 12m i skel. Det med længden var dog ikke noget problem, da der ret tydeligt i bygningsreglementet står at udhæng op til 0,5 meter i en bygnings korte side ikke skal tælles med i bygningens længde. (kan ikke huske om det var noget der specifikt handlede om carporte.) Efter at jeg havde gjort opmærksom på den passus var længden på 12,5 meter ikke længere noget problem. :-) 

Omkring tagnesoftware, så er det helt rigtigt at jeg har brugt SketchUp og ja indlærings kurven er ret stejl. Der kan dog findes mange tips og tricks på nettet og youtube. God fornøjelse med tegneriet. Det kan nævnes at jeg fx har tegnet vores køkken i SketchUp, for at få en ordentlig fornemmelse for hvordan det ville komme til at se ud.

Jeg har set mindst en arkitekt der også bruger SketchUp i sit professionelle arbejde, han havde lavet 3D videoer. Det var ret fint og gav en god fornemmelse af bygningen han havde tegnet. Så Sketchup er et ret stærkt værktøj, man skal bare lige ind i hvordan det bruges bedst. :-) 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis