Gulvvarmeshunt spiller ikke helt

Hej med jer,

Kan i komme med jeres besyv på hvorfor min gulvvarme shunt ikke virker efter hensigten, den suger blot returvandet med rundt igen, det er som sådan også fint nok, men ikke når manifolden og telestater kalder på varme, på billedet her er pumpen slukket og der flyder vandt den rigtige vej fra fyret (Vaillant) men når jeg tænder pumpen så suger den returvand fremfor fremløb fra fyret. Også hvor den grønne markering stopper varmen.

Håber i lige kan give mig et hint - er ved at blive skør :)


Mvh
Jesper
Hej med jer, Kan i komme med jeres besyv på... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

din snavssamler kan sidde alle mulige steder på din varmeinstallation,men sikkert i nærheden af et par ventiler man kan lukke så man ikke skal tappe alt vand af


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

fragze skrev den 06-04-2018 07:31:03

Ja der er trægulve så det er no go bare med fuld skrald på varme - Jeg har prøvet med ventilhuset fjernet og det hjælper lige fedt...


 Har du også prøvet at "massere" stiften neden under? 1 minut med at trykke den helt ind og så slippe den, og forfra


Mvh

Morten

Pumpen i shuntkredsen kan ikke selv "suge" fra dit fyr - det er du også selv inde på. Hvis der ikke er differenstryk på dit fremløbsrør til shunten, vil cirkulationspumpen ikke få "frisk vand", men blot cirkulere vandet i gulvvarmekredsene.

I manifolden, sikkert ved fremløb, kan du reguleret flovet i forhold til længden af dine gulvvarmeslanger. Du konne jo prøve at drosle ned, men hust lige at notere hvad du laver af ændringer på den enkelte kreds.


Søren O

Som det er lige nu kommer der varmt vand frem til ca 2 meter efter pumpen, og returen er også blev lidt varm kan det passe ? :-) -


Mvh
Jesper
Annonce

Det kan jeg svarer på.

Pumpeshunten suger kraftigere end pumpen i fyret. Dette resultere i at shunten, suger sit eget returvand derfor er vandet ikke varmt nok.

Din situation nu, slukker du pumpeshunten kommer der varme på fremløbet på fordelerrøret, tænder du pumpeshunten igen bliver fremløbet koldt på fordelerrøret og kortvarigt kan returen blive varm på retur fordelerrøret.

———————————————————-

Du skal gøre 2 ting øge hastigheden, på pumpen i fyret og sænkehastigheden på pumpeshunten.

Hvis dette ikke er nok, skal der sættes en stilbarkontraventil (reducering) ind på bypass i pumpeshunten.

Så virker det igen.


Søg på hjemmesiden for din pumpeshunt leverandør de kender til problemet og sælger en reducering/stilbarkontraventil

Som denne f.eks  



Med venlig hilsen

Anders

Tidligere tekniskrådgiver og underviser hos Wirsbo og Uponor. (Gulvvarme leverandør)

I dag certificeret måletekniker:-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Anders det er da at pisse i bukserne for at holde sig varm. Det har jo virket, så hvis det ikke gør nu og dit scenarie er rigtigt, så skal der enten renses et filter, eller en ny pumpe på ved fyret. 

At sætte en begrænser ind, hæmmer jo bare hele systemet, og så risikere man jo, at der ikke kan komme varme nok frem i en kold periode.

Er der en fejl, skal den da rettes og man skal ikke lave en dårlig lappeløsning.


Mvh

Morten

Et bypass fungere sådan, at pumpen shunter det 5 grader køligere vand over i det f.eks. 40 grader varmere fremløb igennem en kontraventil. Men suger pumpen kraftigere på sekundær side(pumpeshunten) end pumpen i fyret primær side. Så skal bypass reduceres og derved øges fremløbstemperaturen, så temperaturen bliver ikke hæmmet tværtimod, så øges denne.

Du skal huske det er jo bare en simpel ubalance i vandmængden, som resultere i manglende varme i pumpeshunten. 

Så som først forklaret så skal hastigheden fra primær side øges ellers skal sekundær side reduceres.

Jeg går naturligvis ud fra, at alle snavssamlere er renset.

En pumpeshunt virker som en selvstændig enhed der kræver at vandmængden (pumpetrykket) er større fra primær side (fyret)

Det er da åbenlyst, vand er doven og løber den korteste og nemmeste vej, derfor en reducering af rørets lysning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror du har ret, men bare lige for en vvs nybegynder, når man mindsker lysningen på et rør øger man så ikke trykket ? Jeg tænker lidt som at holde en finger på haveslangen ?  



Mvh
Jesper

Den her shunt jeg har https://www.privatgrossisten.dk/shop/neotherm-unishunt-grundfos-24996p.html


Mvh
Jesper
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis