Pillefyr

Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom.

Hvilket pillefyr vil i foreslår.

Størrelse og mærke.

Tusind tak 😊


100% klamp

Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom. Hvilket... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så længe røggastemperaturen i kedel og skorsten ikke rammer dugpunktet (47 grader) kan man i princippet fint køre med en meget lav kedeltemperatur. Men de fleste fabrikanter betinger sig dog at man holder en min. kedeltemperatur på 55 grader hvis garantien skal opretholdes.     

Ps. Men det vil nok tage forholdsvis langt tid at producerer varmt brugsvand i vvb´en med kun 55 grader i fremløbstemperatur. Så derfor er min erfaring at en kedeltemperatur på 70 grader er mest optimalt, så kan man hurtig producerer varmt brugsvand - endda til en pris der er 5-6 gange billigere end på el.  

Helt enig med de andre, glem et fyr der minimum kan køre med 6kw, det giver ikke den store mening. Og så ville jeg også sætte mig ned og beregne hvad du har brug for, i stedet for bare at gætte, hvad varmer du op med nu, og hvilken mængde bruger du?

Jeg har så taget den skridtet længere end Uldal og Frank, og har lavet en Raspberry PI og lavet et program der styrer fyret'S opstarter/nedslukning ud fra om huset eller VVB har brug for varme, og om der kommer varme ind fra solfanger. På den måde risikere jeg ikke at jeg f.eks. løber tør for varmt vand, eller anden manglende komfort Og jeg minimere også fyrets 1kw pausefyring gevaldigt. 


Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis