Pillefyr

Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom.

Hvilket pillefyr vil i foreslår.

Størrelse og mærke.

Tusind tak 😊

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom. Hvilket... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Uldal, Ok jeg læste det som om du havde haft en 15 kw woody brænder på en Black Star kedel   

Flis og stokerfyr, ja det er nok noget billigere men det kræver jo at man kan opbevare ganske store mængder flis tørt.

Enig i at varmepumpe er no go i ældre boliger med mindre de er topisoleret. 

Jeg siger tusind tak for alle input 👍

Jeg er kommet frem til Vølund 6-26 kw 500 liter.

🍷❄️

6 kw (over 1 kg piller i timen) er meget og være "tvunget" til at bruge døgnet rundt om højsommeren hvis man bare skal holde gang i fyret.      

Nemlig, dit fyr skal gå helt ned til minimum (1 kw). Der er flere perioder på året, hvor det kun lige holder Kedeltemperatur. Husk en tommelfingerregel: et pillefyr skal knokle. Hellere mindre end et dovent stort. Du får en masse sod og dårlig forbrænding. Det skal være sådan, at du har en skovlfuld pulverfint aske efter en måneds forbrug.

Når jeg var uden for fyrings periode ca 180 dage per år varmede jeg vand i en 110 liters combi vandvarmer metro hvor spiralen kunne fødes af henholdsvis centralvarme vand eller solvarme på 2 elementer ca 3m2

Annonce

Mit fyr kan tænde og slukke selv.

Så 6 kWh som minimum er vel ok 

Et pillefyr skal netop ikke tænde og slukke hele tiden, fordi kedlentemperaturen er opnået (typisk fordi det er for stort) det slider unødigt på fyret. Et pillefyr skal modulerer op og ned alt efter ens varmebehov.    

Kedlen bør holdes indenfor +- 58-65 gr altid. Hver gang fyret slukker, bør man indstille det, så det tænder inden 55 gr. Og slukke før 70. Det er ihvertfald hvad jeg har gjort i mange år uden slagger og store aflejringer i brændkammer. Hvis dit fyr ikke kan gå længere ned end 6 kw, vil sommer og varme perioder svine fyret til. Som tidl skrevet: pillefyr skal bestille noget.

Mit pillefyr (Blackstar med 10 kw Scotte-brænder fra NBE) holder en konstant temperatur på 70 grader uanset om der er stort eller lille forbrug af varmt kedelvand. Dvs. at fyret modulere effekten op og ned efter behov fra 1 til 10 kw. Med andre ord pausefyring i moderne pillefyr er no go.

I perioder med intet varmebehov (typisk om sommeren) køre jeg på urstyring, sådan at fyret starter op og køre en times tid om morgen for lige at lave varmt brugsvand, ligeså sidst på eftermiddagen. Men jeg har osse en velfungerende shunt og vvb-prioritering på anlægget.

Frank! Præcist det samme her med ur-styring. Dog kører jeg kedlen med 63 gr og bliver det rigtigt koldt 65. Det er for dyrt at holde varmt brugsvand med el-stave i forhold til 2xopstart. Jeg har oveni ur på fremløbspumpen til det varme vand. Så vi har sofort-varmt vand om morgenen og fra sidt på eftermiddagen til 23. Jaaa - sig bare fedterøv! Men det er jo en hel radiator fra fyrrum i garage til huset.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis