Pillefyr klamp 306 25-03-2018 16:18 Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom.Hvilket pillefyr vil i foreslår.Størrelse og mærke.Tusind tak 😊 Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv. Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom. Hvilket... Vis hele indlægget 22 svar « ‹ 1 2 3 › » Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
Frank Chr. 4341 31-03-2018 20:30 Uldal, Ok jeg læste det som om du havde haft en 15 kw woody brænder på en Black Star kedel Flis og stokerfyr, ja det er nok noget billigere men det kræver jo at man kan opbevare ganske store mængder flis tørt.Enig i at varmepumpe er no go i ældre boliger med mindre de er topisoleret.
klamp Trådstarter 306 31-03-2018 21:48 Jeg siger tusind tak for alle input 👍Jeg er kommet frem til Vølund 6-26 kw 500 liter.🍷❄️ Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. 4341 31-03-2018 22:07 6 kw (over 1 kg piller i timen) er meget og være "tvunget" til at bruge døgnet rundt om højsommeren hvis man bare skal holde gang i fyret.
uldal 6695 6500 01-04-2018 08:18 Nemlig, dit fyr skal gå helt ned til minimum (1 kw). Der er flere perioder på året, hvor det kun lige holder Kedeltemperatur. Husk en tommelfingerregel: et pillefyr skal knokle. Hellere mindre end et dovent stort. Du får en masse sod og dårlig forbrænding. Det skal være sådan, at du har en skovlfuld pulverfint aske efter en måneds forbrug.
BEP 59 8410 01-04-2018 14:29 Når jeg var uden for fyrings periode ca 180 dage per år varmede jeg vand i en 110 liters combi vandvarmer metro hvor spiralen kunne fødes af henholdsvis centralvarme vand eller solvarme på 2 elementer ca 3m2 Annonce
klamp Trådstarter 306 01-04-2018 16:43 Mit fyr kan tænde og slukke selv.Så 6 kWh som minimum er vel ok Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. 4341 01-04-2018 18:15 Et pillefyr skal netop ikke tænde og slukke hele tiden, fordi kedlentemperaturen er opnået (typisk fordi det er for stort) det slider unødigt på fyret. Et pillefyr skal modulerer op og ned alt efter ens varmebehov.
uldal 6695 6500 01-04-2018 18:48 Kedlen bør holdes indenfor +- 58-65 gr altid. Hver gang fyret slukker, bør man indstille det, så det tænder inden 55 gr. Og slukke før 70. Det er ihvertfald hvad jeg har gjort i mange år uden slagger og store aflejringer i brændkammer. Hvis dit fyr ikke kan gå længere ned end 6 kw, vil sommer og varme perioder svine fyret til. Som tidl skrevet: pillefyr skal bestille noget.
Frank Chr. 4341 01-04-2018 23:17 Mit pillefyr (Blackstar med 10 kw Scotte-brænder fra NBE) holder en konstant temperatur på 70 grader uanset om der er stort eller lille forbrug af varmt kedelvand. Dvs. at fyret modulere effekten op og ned efter behov fra 1 til 10 kw. Med andre ord pausefyring i moderne pillefyr er no go.I perioder med intet varmebehov (typisk om sommeren) køre jeg på urstyring, sådan at fyret starter op og køre en times tid om morgen for lige at lave varmt brugsvand, ligeså sidst på eftermiddagen. Men jeg har osse en velfungerende shunt og vvb-prioritering på anlægget.
uldal 6695 6500 02-04-2018 18:18 Frank! Præcist det samme her med ur-styring. Dog kører jeg kedlen med 63 gr og bliver det rigtigt koldt 65. Det er for dyrt at holde varmt brugsvand med el-stave i forhold til 2xopstart. Jeg har oveni ur på fremløbspumpen til det varme vand. Så vi har sofort-varmt vand om morgenen og fra sidt på eftermiddagen til 23. Jaaa - sig bare fedterøv! Men det er jo en hel radiator fra fyrrum i garage til huset.