Asbest?

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder under lidt cement følgende fra 1980. Jeg er bange for at er indeholder asbest. Er der en ekspert herinde på området?

På forhånd tak

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder vidst miljøfradrag eller lignende på selvangivelsen.
Okay men hvem kontakter man og hvornår ?
Lisse74 skrev den 03-02-2021 16:50:50

Okay men hvem kontakter man og hvornår ?

Du kontakter et par nedbrydningsfirmaer der er godkendte til det og får nogle priser. Vælger dem du vil have til opgaven. De udfører du betaler og på din selvangivelse fylder du ud under relevant rubrik. Angiver cvr og vidst nok også scan af regning. Det er kun arbejdsløn der kan trækkes fra ikke materiale udgifter fx hepa filter mv. Det er efterhånden en 5 år siden jeg fik det gjort så måske der er nogle detaljer jeg misser, men saneringsfirnaerne ved alt om det. Kan anbefales IKAS isolering i Højbjerg. Mit kostede ca. 25k før fradrag. To rum med ca. 20 meter rør.

Men det er ikke så kompliceret... de pakker rørene i plast inden de skæres ned. Undertryk etableres også og sluse. Hvis din isolering er intakt kunne du overveje at skære ned selv. Mit var komplet itu med skidtet på gulve osv. Så krævede en del afvaskning af vægge lofter gulv også...

Hej puggie , rørene er i brug så kun isoleringen jeg vil have fjernet , og ny isolering på bagefter
25k betyder ? 
Lisse74 skrev den 03-02-2021 18:46:13

Hej puggie , rørene er i brug så kun isoleringen jeg vil have fjernet , og ny isolering på bagefter
25k betyder ? 

Det tror jeg ikke umiddelbart er muligt bliver jo nok en del dyrere i givet fald. Jeg satte selv nye rør op bagefter. Du er heller ikke interesseret i at få det åbnet....... nu ved jeg ikke hvor gamle rørene er men det kan være en ide at udskifte anyways... hvis det er kælder så sætter du bare alupex op det ser fint ud, fåes i lige længder og koster ikke alverden. Alm pex slanger sig.

Du skal nok nøje overveje hvad du gør ved det. Hvis isoleringen er intakt (gazen) så kan du tape noget gafa rundt om som ekstra sikkerhed. Det skader jo ikke der er asbest i det så længe det er intakt isoleret. Som skrevet i flere tråde herinde var mit isolering revet i stykker mange steder og der var drys rundt i kælderen. Så jeg valgte den dyre løsning med komplet sanering.

Jeg skal dog lige til føje en vigtig ting. Hvis du vælger at indkapsle og får et saneringsfirma til at gøre det så har de pligt til at registrere dit hus som asbestholdigt.... kan nok sænke værdien.
Annonce
Er bare ret utryg ved at der skal laves så meget i den kælder , det bliver hamren og banken i væggene dernede for at renoverer og sæt nu der kommer noget ud af enderne , ja det er helt indkapslet men alligevel , svigerfar siger der er asbest i med noget ståltråd om og dernæst gaze , ved ikke hvilken slags asbest han mener ?
Kan se noget pap og noget Rockwool og noget mørkebrunt næsten sort inderst på røret i den ene ende , ligner ikke asbest men ved ikke
Du kan nok ikke spotte det hvis du ikke ved hvordan det ser ud. Kan lige prøve at finde et billede. Men i rørinstallationer er det løst bundet brun asbest. Hvis du bruger en kraftig lygte omkring en åben samling/rørbøjning og slår på det vil du se der drysser noget der minder om mikro glasflager ud der giver genskin og hænger i luften.
Det her er fra min kælder før saneringen. Piv åbent og dryssede på vasketøj osv specielt når vinduet var åbent.... isoleringen var meget medtaget flere steder. Asbesten kan du se på billedet det er pakket omkring bøjninger typisk eller steder hvor der ikke er brugt lige rørstykker.

Nb det er det lysebrune snask uden på glasulden.
Gisrlgur med asbest

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også