Asbest?

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder under lidt cement følgende fra 1980. Jeg er bange for at er indeholder asbest. Er der en ekspert herinde på området?


På forhånd tak


Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og selvom prøvesvarene først kommer i næste uge, så HAR fagmanden sagt at det var asbest i varmerummet. Jeg ved bare ikke i hvor høj grad asbesten har været "flyvende" i rummet eller hvor spredt den har været. Men der har været bevægelse i rummet, måske var det nok. Jeg har tusind spørgsmål der fræser rundt i hovedet. Så..beklager ordstrømmen.

Det er naturligvis galt hvis man har en viden/mistanke om noget og så ikke gør noget. Det er jo så netop det art du gør noget ved det, der er ok.

De sygdomme man kan få af asbest er meget sjældne, så alene af den grund bør du slappe af og vente stille og roligt på resultatet. 

Man kan også blive syg af stress ved at bekymre sig over noget som man ikke kunne vide og derfor ikke hidtil har kunnet gøre noget ved. 

Der hvor du tilsyneladende betvivler laboratorier for at kunne måleasbest, tyder på at din bekymring kørerlidt af sporet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

IKKE korrekt: Netop det brune pulver er meget ofte Asbest-holdigt. Tykt pap (ofte inderst) det er ofte også Asbest.

SBI-anvisning 229: Byggematerialer med asbest

9.3 Teknisk isolering RØR mv.

Produktnavn

Asbestholdig isolering

Producent

Entreprenører og håndværkere

Anvendelse

Isolering af kedler, rør, beholdere og kanaler med kiselgur- eller

magnesia-blandinger (kompositioner)

Især egnet ved komplicerede rørføringer
Asbestpap anvendes inderst i isoleringslag på lige rørstrækninger

Periode

Til ca. 1963. I mindre omfang til 1979

Standardmål

Tilpasset opgaven

Farve

Brun, gullig, grå og hvid, kappen er ofte malet

Overflade

Isoleringen er normalt afsluttet med pap og/eller lærred samt maling

Pappen kan være asbestpap

Egenskab

Hård, isolerende, ubrændbar

Materiale

Kiselgur eller magnesia med op til 50 % asbest
Pap med op til 100 % asbest

Forveksling

Andre isoleringer uden asbest

Isolering med asbestholdige blandinger er normalt ret hård i modsætning til

mineraluldsisolering, der som regel giver efter for tryk

Anvendelsesomfang

Stort


Ovenstående var om et tidligere indlæg, hvor det blev nævnt, at det brune pulver er ufarligt. Det er normalt Kiselgur tilsat Asbest.

Til Vicevært: Noget som Asbestose og almindelig lungekræft ses oftest kun ved folk det har arbejdet med Asbest. Det vil sige at der skal en del Asbest til og rygning øger risikoen.

Med Lungehindekræft er det anderledes. Rygning påvirker ikke risikoen. Her har man fundet ud af at der ikke skal så meget Asbest til angående lungehindekræft. Miljø-medicinerne kan ikke definere en nedre sikker grænse for antal fibre i luften.

Det er dog VIGTIGT at vide, at lungehindekræft er sjælden. Knapt 200 tilfælde om året i Danmark. Hvor omkring 80% af filfældende kan forklares med at vedkommende har arbejdet med Asbest. De sidste (MEGET FÅ) der har fået lungehindekræft kan de ikke sige, hænger sammen med arbejdet med Asbest. Men da lungehindekræft stort set altid skyldes asbest, så må det lille antal (mørketallet) komme fra at personer er blevet udsat for asbest uden at vide det. 

Der var jo mange børn i skoler rundt om i DK, som har spillet blot op i asbestlofter og en del gør det selv folk, som uden at vide det, har udsat sig selv for asbest.

Men tænk på, at overraskende mange mennesker har været udsat for Asbest. Og med hensyn til lungehindekræft, så er det ganske få personer der bliver syge.

OG TIL djaydjay, der helt utidigt i denne sammenhæng nævner, at det også er farligt at cykle og køre på løbehjul. Der er en KÆMPE stor forskel. Nemlig når du er kommet hjem fra cykeltur og sidder i stuen bagefter, så er du 100% sikker på, at du ikke blev kørt over mv. Derimod når du har været udsat for Asbest, og sidder hjemme i stuen efterfølgende, så aner du ikke om din krop kommer til at ragere på Asbesten om mange år. KÆMPE forskel for en person, som bekymrer sig, som Vicevært jo gør. 


  

Hej min svigerfar har nogle gamle vandrør i kælderen , huset er bygget i 1934 men ombygget i 1985 , han siger der er asbest i rærene ( det er helt indkapslet hvad jeg kan se ) kan se i den ene ende at det ligner Rockwool og noget brunligt pap men kan intet brunligt pulver se nogen steder for enden , har ikke prøvet at mærke på isoleringen om den giver efter for tryk
Min frygt er nu at kæresten og jeg overtager huset her til sommer og kælderen skal have den helt store tur af bl.a. en murer hvor der bliver banket en del i væggen , kan der nogle steder drysse asbest ud under den rysten der nok kommer ? 
Annonce
Du beskriver isoleringsmaterialet uden at vise nogle billeder af isoleringen. Det giver ingen muligheder for at give en bedømmelse af farligheden, hvis der er noget farligt. For en sikkerheds skyld kunne I bruge de 20 til 25000 kr., det koster at få fjernet asbesten, så der ikke er nogen tvivl tilbage.

fase
Jeg tager billeder i weekend hvis jeg kommer over til huset
Hvad vil det mon koste for sanering af ca 3 meter rør i det ene rum og ca 2 en halv i det andet ?
Jeg ved blot at alle rørene stort set de er tynde i det og med gaffa tape hele vejen igennem
Det ser fuldstændigt indkapslet ud som min svigerfar også siger det er 
Lad os nu se om det overhovedet er med asbest. Prisen på asbest sanering er det mest korrekt at spørge et firma om

fase
Hvordan bærer man sig ad hvis sanering skal trækkes fra i skat ? Nogen der ved det 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også