Kommentarer til projekt: solceller opladning til 3 stk. akkumulatorer med 12 volt.

Her samles kommentarer til projektet: solceller opladning til 3 stk. akkumulatorer med 12 volt.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: solceller... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu bliver batterier ikke dybdeafladt, når de ikke bliver afladet til mere end 10,5V (så vidt jeg husker). Det er det, der er normen for kapacitet.

fase

Jeg vil anse som 10,5 volt som værende dybdeafladning og destruktivt for batteriet hvis det sker vedvarende/gentagende.

Elektronikteknikeren

10,5v er fabrikantens angivelse og må derfor være inden for normen. Jeg kan ikke forestille mig at fabrikanten angiver destruktive grænser for afladningsgrænser. 

fase

Bare du ikke sælger dem til mig efterfølgende, så er jeg glad.

Elektronikteknikeren

Et blybatteri skal altid stå med fuld spænding for ikke at nedbrydes (sulfere, kaldes det). Det gælder alle blybatterier, omend nogle typer blybatterier er mere modstandsdygtige mod nedbrydning med en lav spænding over pladerne, eks forbrugsbatterier og rørcellebatterier. 

Nu er det som sådan ikke batteriets øjeblikkelige lave spænding der er skyld i destruktion, det er den tid som batteriet står med den lave spænding der er skyld i at et blybatteri sulfere. 

Det kan være så grelt, at hvis et startbatteri aflades til nul volt for efterfølgende straks at blive fuldt opladet, kan det formodentlig kun kunne holde 10 gange til den behandling. 

Simple blybatterier kan godt gå hen og blive en helt videnskab. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det kan det, og der er efterhånden en del typer at holde styr på.

Startbatterier kan heller ikke lide at stå med permanent float spænding på, så korroderer de på anoden.

Som med alt andet her i livet gælder udtrykket alt med måde også for bly batterier.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis