Spm til kursus-video (diagram)

https://youtu.be/L-Vti496ZWA?t=6m35s

1. Han siger at han "sætter" strømmen: I = 10mA. Hvor "sætter" han den henne? på strømforsyningen?

2. Nu hiver I jer nok i jeres få grå hår ;-), men hvorfor er det lige der overhovedet skal en modstand på? hvis jeg sætter en pære til en spænding så lyser den da lige meget om der er en modstand eller ej?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
https://youtu.be/L-Vti496ZWA?t=6m35s 1. Han siger... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på, hvad lysdioden skal i forhold til motoren. Hvis lysdioden skal vise, at der er spænding på motoren, sættes de 9 Volt på motoren, slut med den kreds. Parallel med motorens klemmer sættes kredsen med lysdioden, som skal have 2 V og 10 mA for at lyse. Nu har vi jo 9V som forsyningsspænding, men dioden skal kun have 2V, så vi må begrænse spændingen over dioden til 2V. Det gør vi ved at finde en modstand, som ved en strøm på 10 mA har et spændingsfald på 9-2 = 7 V. Det giver 7/0,01 = 700 Ohm. Det er ikke en standardværdi, så vi vælger den nærmeste standardværdi 680 Ohm. Prøv at tegne det, og sæt det ind i et indlæg, så vi kan se om du forstået det rigtigt.

Vi skal også have styr på serie- og parallelforbindelser. Det tager vi senere, hvis du ikke har givet op     


fase
S. Fabrin skrev den 27-02-2018 22:50:28

Parallel med motorens klemmer sættes kredsen med lysdioden, som skal have 2 V og 10 mA for at lyse. Nu har vi jo 9V som forsyningsspænding, men dioden skal kun have 2V, så vi må begrænse spændingen over dioden til 2V. Det gør vi ved at finde en modstand, som ved en strøm på 10 mA har et spændingsfald på 9-2 = 7 V. Det giver 7/0,01 = 700 Ohm.

Ikke godt formuleret og delvist forkert. LEDen skal ikke "have 2 V", og spændingen over LEDen skal ikke "begrænses til 2 V". Det klarer den helt selv. LEDen skal have 10 mA. Punktum. Spændingerne kommer af sig selv derefter.

At dine beregninger giver det rigtige resultat er klart, men med de forkerte begrundelser.

Jeg synes du skal kigge på den video som det oprindeligt drejede sig om. Dér er det nemlig forklaret rigtigt.


Tusind tak for svar - jeg har tegnet følgende:


Jeg tror nu jeg har styr på serie og parrallelforbindelser - jeg vidste bare ikke hvad man kaldte det i denne sammenhæng. Måske er ordet "kredsløb" det jeg ledte efter. Er der 2 "kredsløb" i dette diagram?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bent Andersen skrev den 27-02-2018 23:31:01

Ikke godt formuleret og delvist forkert. LEDen skal ikke "have 2 V", og spændingen over LEDen skal ikke "begrænses til 2 V". Det klarer den helt selv. LEDen skal have 10 mA. Punktum. Spændingerne kommer af sig selv derefter.

At dine beregninger giver det rigtige resultat er klart, men med de forkerte begrundelser.

Jeg synes du skal kigge på den video som det oprindeligt drejede sig om. Dér er det nemlig forklaret rigtigt.


 Jeg tror faktisk at Fabrin har styr på det og bare sprang over den rigtige formulering, nu da der er tærsket langhalm på det for min skyld i alle foregående indlæg. Men jeg kan godt se at folk der kun vil læse netop dét indlæg, kan komme til at forstå det forkert, men så må de sørge for at læse hele tråden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har selvfølgelig set på videoen. For at beregne formodstanden til lysdioden er du nødt til at sige, at lysdioden skal have et spændingsfald på 2V, det bliver også vist i videoen. Om dioden selv laver spændingsfaldet er beregningsmæssigt ligegyldigt. De 2V skal bruges til at beregne spændingsfaldet over modstanden ved en given strøm, som her er 10 mA.


fase
Annonce

Jep

Mit diagram var korrekt nok, ik? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja diagrammet er rigtigt, og et eksempel på parallelforbindelse.


fase

Skal jeg hjælpe / rette dig lidt med diagram, så er symbol for en lysdiode med 2 pile skrå udfra den. Men ellers korrekt i forhold til trådens disussion. 

Det kan så udvides med en knap (afbryder) lige efter batteriet, så kan du starte motoren og se at den er startet. Skal vi koble det med dine spørgsmål i en anden tråd hvor du ønsker motoren skal køre begge veje må du have en 2 polet omskifter som beskrevet der, så du kan ombytte + og -. Det medfører så at din lysdiode ikke lyser, da den skal have + ind på rigtige side. Du kan så sætte en mere ved siden af som vender modsat. Så viser den ene retning "op" og den anden retning "ned" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er rigtigt, at der skal være en pil (eller to) skråt væk fra dioden for at vise, at det er en lysdiode. For nu at øge spændingen kan man få lysdioder med pileform, så det kan vise op/ned eller til højre/venstre og kombinationer.


fase
S. Fabrin skrev den 28-02-2018 10:47:46

Det er rigtigt, at der skal være en pil (eller to) skråt væk fra dioden for at vise, at det er en lysdiode. For nu at øge spændingen kan man få lysdioder med pileform, så det kan vise op/ned eller til højre/venstre og kombinationer.

 hvor hvor hvor? :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis