Spm til kursus-video (diagram)

https://youtu.be/L-Vti496ZWA?t=6m35s

1. Han siger at han "sætter" strømmen: I = 10mA. Hvor "sætter" han den henne? på strømforsyningen?

2. Nu hiver I jer nok i jeres få grå hår ;-), men hvorfor er det lige der overhovedet skal en modstand på? hvis jeg sætter en pære til en spænding så lyser den da lige meget om der er en modstand eller ej?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
https://youtu.be/L-Vti496ZWA?t=6m35s 1. Han siger... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 27-02-2018 14:59:05

Skal vi køre Bent Andersens sammenligning med vandtrykket lidt videre, så kan du jo fint fylde en spand vand op ved at lukke helt op for hanen, Men nu er det et snapseglas der skal fyldes mon ikke du nøjes med at linde lidt på hanen. Altså på trods af konstant tryk så styrer du modstanden så strømmen begrænses, ellers ville det skvulpe ud over det hele. 

 Så bliver jeg forvirret igen, fordi en strømkilde (elværket) kan vel ikke sammenlignes med en vandværk, da vandværket presser vandet ud til forbrugerne med en konstant strømstyrke (i vand) så vi må sige "stop stop stop, vi drukner" og elværket leverer jo kun den strømstyrke vi beder om. Så hvorfor så modstanden på lysdioden - den får jo kun leveret det som den kalder på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sammenligningen med vand er ikke helt god, men heller ikke så ringe. 

Vandværk leverer med et bestemt tryk, og det bliver de ved med hvis IKKE du har lukket for hanen. Eller du lader det stømme stille og tager lidt ved at lukke op for en lille hane. Lukker du op for brandhanen så kommer du måske til skade. 

Elværket leverer en bestemt spænding og det bliver de ved med hvis IKKE du har slukket ved afbryderen,. Eller du lader det gå igennem din lampe som yder en passende modstand. Jeg kan garantere dig for at u vil omme til skade hvis ikek der var sikringer og din modstand blev i nærheden af nul. 

Der hvor sammenligningen svigter er at Strømmen ikke "vælter ud" af en åben ledning, men elektroner skal i princippet tilbage til elværket. Lidt ligesom dit fjernvarmevand. Du har ikek fået noget fysisk du kan se men vandet er blevet koldere og du fryser ikke. 

Lysdiode kan bruges til mange spændinger, og af de grunde jeg nævner tidligere kan den ikke selv finde ud af det. Skal vi sige "dens natur" er at den kan ikke begrænse sig". 

Vi bruger da masser af kontrollamper i el styringer som er loddet sammen med modstand så de kan bruges fra f.eks. 12-30 V og så bruger fra 5 - 14 mA Der er der så gået på kompromis med det optimale.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 27-02-2018 15:16:49

Lysdioden ved jo ikke hvor kraftigt du vil have den til at lyse. Så du er nødt til at sende den strøm igennem den, som får den til at lyse præcis så meget som du ønsker :-)

 aaahhhh og derfor modstanden som kalder på strømstyrken - fordi lysdioden ikke selv kan styre strømstyrken som I har fortalt 100vis af gange....

Hvorfor kan den egentlig ikke det? hehe (nu er vi/I jo alligevel igang).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ev elmand-> Der er bare noget viden i hans video som jeg ikke ved hvor han får fra. Det er de 2 volt han ligger over lysdioden og den resterende 7v han ligger over modstanden. Hvordan ved han at det er 2 volt han ligger over lysdioden? er det fordi han ved at en lysdiode normalt trækker 10mA og at det passer i regnestykket med 7 volt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

"Hvorfor kan lysdiode ikke finde ud af det" Læs mit indlæg kl. 1348

Jeg har ikke set video, og kan ikke svare på det men mere generelt. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

De 2V får han ved at kigge i databladet for den pågældende lysdiode. 

Der er en kurve, som den jeg viste ovenfor (kurven er forskellige for forskellige lysdioder). Hvis jeg i det eksempel jeg viser, vil have 15mA, så kan jeg på kurven se at spændingen over den skal være 3.5V. Og er spændingsforsyningen 9V, så ved jeg at der skal være 9-3.5V = 5.5V over modstanden. De 15mA vil løbe gennem både modstand og diode (kan ikke løbe andre steder), så modstanden skal være 5.5V/0.015A = 360 Ohm.

Super, det forstår jeg. Den kurve er god.

Så hvis man lavede et kredsløb hvor der faktisk kun var lysdioden, så ville den brænde af fordi strømkilden kan levere meget større strømstyrke end hvad lysdioden kan klare. Der vil ske en kortslutning ligesom hvis man sætte en ledningen direkte imellem plus og minus. 

Derfor har man brug for en modstand for at styre strømstyrken således at der ikke sendes for meget strøm igennem lysdioden. Og det er så her at hr. Ohm var klog og opfandt hans lille simple regnestykke.

Men hvad gør man så hvis man sætter en lille 9V motor ind i kredsløbet? det er vel en modstand, men den modstand kender vi vel ikke? (der er ikke noget datablad) og hvad hvis man regulere hastigheden? Hvordan ville et diagram så se ud?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er fordi han har læst databladet på lysdioden. Og i databladet står 2 V. Længere er den ikke.

Jeg ved ikke hvorfor du er så "bange " for den modstand. 

En motor er ikke nogen fast modstand. Den stiger i A når den belastes og falder når den kører tomgang. Og til kredsløb med lysdiode har du brug for konstant strøm. Du kan naturligvis godt have en motor på samme batteri, og det kunne sikkert også kobles op med en transistor m.m. så lysdiode lyser ved enten tomgang eller fuld last på motor. Men det ændre ikke på det faktum at der skal være en modstand i serie med lysdiode. 

Og undskyld jeg var ikke helt præcis i beregninger længere oppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så normalt ville man sætte motoren og lysdioden i hver sin serie? hvis man kalder det det

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis