Krydsfiner - hvilken tykkelse

Hejsa

Jeg skal bygge en soveplads i min bil og er i tvivl om hvilken tykkelse krydsfiner jeg skal vælge.

Det bliver flere dele. Den længste plade er 95 cm lang og bliver ca understøttet 10 cm i hver ende. Det vil sige den skal kunne holde til at man ligger på den hvor små 75 cm er uden støtte.

Ved ikke meget krydsfiner så måske der er en venlig sjæl der kan guide mig?   

Havde umiddelbart tænk noget i denne retning men tror nok 12mm er for tyndt   Måske hvis man lægger en 6mm oven på?
12 mm plade jem og fix

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det afhænger jo alt sammen af hvor tunge løg man har,  så du må fotodokumentere for en fornuftig evaluaring   .

Når det er sagt, så er en normalt seng jo heller ikke klippe fast, men typisk lavet med lameller - typsisk med en spænd på 70-80cm.  Så med mindre du bruger liggepladsen hver dag, vejer 150kg har overkroppen liggende lige på det sted med det længste spænd, så burde det hele kunne holde. 

Alternativt kunne du gå op i pladetykkelse, i stedet for at bruge to plader. Jeg vil tro at du med en 15mm plade vil opnå større styrke end med to plader på i alt 18mm.

/S

12 mm krydsfiner skal nok holde, og det hjælper ikke ret meget at lægge 6 mm ovenpå. Kun hvis de limes sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

1000 Tak for svar   

Jeg købte en 12mm i dag til et andet stykke - testede det over 90 cm og det holdt men buede lidt for meget ned, så vil gå op i tykkelse. Men jem og fix har desværre kun til 12mm  

Det vil sige jeg nok skal ud og køre lidt længere efter en plade. Har tjekket bauhaus' og bygmas hjemmesider og der passer målene rigtig dårligt (skal ca bruge 65x100cm) og der er mange forskellige typer krydsfiner som jeg ikke kan finde rundt i.

Vi har en bygma og kan også snakke med davidsen, men har hørt man skal købe en hel plade, og de er store, så det kan nok ikke betale sig.

Så tænker måske at lime sammen som du snakker om Erik - det virker nemmest.

Med mindre i mener det er minimalt mere styrke og i vil anbefale en tykkere plade i stedet

prøv lige at se hvor tyk plade senge og sæde pladser er en campingvogn ca 6 mm 

@jamesdean De er vel understøttet hele vejen rundt. Mit er kun i hver ende - på den lange led. Den buede i hvert fald godt da jeg testede, så tænker det med tiden vil blive permanent og måske også brække

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

prøv at komme med et billede så er det lidt nemmer at hjælpe , forstå hvad du vil bygge :-)


Vedhæftede filer:

Nederst stiblet er understøttet med spær bjælke tror jeg det hed. 

Øverst bliver nogle ben eller en buk jeg laver som understøttelse

Nok lidt sent. Efter at have svejset tagpap tag og både have gået på krydsfiner plader vi fik gratis, samt tagkrydsfiner som blev købt i Jem Og Fix, ville jeg til en hver tid vælge tag krydsfiner. Det giver sig minimalt ift. til tykkelsen. Er meget hårdt og tykt.

VH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Tak for svar Peter!

Jeg har lavet det i krydsfiner og det ser ud til at holde fint :-)

Jeg har et tillæg spørgsmål, som der måske er en der kan svare på. Jeg har lakkeret materialerne jeg har brugt med skibslak. På bøtten står der til både udendørs og indendørs brug. Det er 14 dage siden jeg ga' det lak sidste gang og det stinker stadig helt vildt. Lakken virker ikke så hård som jeg har forventet - hærder det stadig siden det stinker selvom der står det kun tager en uge? det har fået 3-4 lag.
Er der nogen der har erfaring ift. hvornår det stopper med at lugte? ville gerne indvie sengen, men det lugter for meget til at jeg har lyst til det nu.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også