Stjernekærv, hvorfor findes det stadig?


Hejsa!

Er der nogen som har en ide om hvorfor stjerneskruer stadig eksistere?
jeg har for nyligt monteret et helt køkken, hvor alle medleverede skruer var med stjernekærv,
så jeg måtte ud og købe torx skruer i dyre domme til at erstatte de elendige stejrneskruer.

I dag kikker jeg på troldtekt produkter, og selv opsætningskruer der er stjerne :O

Hvad er ideen med dette? køber man skruer i løs vægt er det som regel dejlieg torx skruer.
Patentet for torx er udløbet for længe tid siden, så hvorfor kan det være at stjerneskruer stadig eksistere?
I min mening er de ligeså uddateret som ligekærv, har svært ved at se fordelen i stjerneskruer..


Slut på sure opstød..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hejsa! Er der nogen som har en ide om hvorfor... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Denne her debat angående stjernekærv er et godt eksempel på flueknepperi .....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja og fluer skal da også fornøje sig, men ellers det var der vel også lagt op til i starten, det var da oprettet i forum over hækken. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg kan forsvare kryds kære. ;-) 

Jeg vil vove at påstå at største delen af alle de skruer der bruges i Danmark har krydskærv.   Alle Gipsskruer har nemlig krydskærv, grunden er simpel, der kører bedrer og er lettere at spartle bagefter. 

Krydskærvsskruer bliver ikke ligeså let fyldt med lort, så der er lettere at få ud mange år efter.

HEmmeligheden ved krydskærv er, at bruge den rigtige størrelse.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

I forbindelse med gipsskruemaskine er det ret smart, at krydskærven selv "spytter" bitten ud, når skruen er skruet ud.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ja, og på eks. et ikea møbel som er 80 % svagt træ, kunne man forestille sig at hobby fjolset ville køre på med fuld smadder på momentet, hvis der var torx skruer med. Og den ville så køre over i træet eller forsvinde helt ned i overfladen. Man har mere føling med en kryds skrue. Torx blev kun opfundet pga. skruemaskinerne er for stærke, er det mig oplyst.

MVH





Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Stjerneskruen er snart fortid.
Det bekræfter flere fremtrædende personer fra den danske byggebranche over for Politiken.dk.
»Den gamle kærvskrue er død. Den næste skrue, der kom, hed stjerneskruen, men den er også på vej ud af markedet«, siger Jan Laxholm, der er administrerende direktør for De Aktive Isenkræmmere, til Politiken.dk.
Politiken erfarer, at flere forhandlere slet ikke fører de to skruer mere.
For nem at ødelægge Problemet med både skruen med den ene kærv og stjerneskruen er, at man for nemt kan komme til at ødelægge kærven.
»Til den gamle kærvskrue skal man bruge en skruetrækker, der passer perfekt til kærven. Ellers ødelægger man den. Stjerneskruen har fire fixpunkter, men den kræver stadig den rette skruetrækker, hvis man ikke skal ødelægge den«, forklarer Jan Laxholm.
Han vurderer, at stjerneskruen vil være umulig at opdrive om to år.
Torxskruen er fremtiden
På toppen af den teknologiske bølge inden for skruer ridder torxskruen, der med sine seks fixpunkter nærmest kan holde til næsten alt.
»Det er næsten umuligt at miste grebet i skruen, og arbejdstiden og effektiviteten for specielt håndværkeren er derfor langt bedre. I disse tider er det meget vigtigt, at alt foregår så effektivt som muligt«, siger Allan Boutrup, der er indkøbschef for Ditas, der blandt andet leverer skruer til Råd & Dåd Byggecenter.
Stjerneskruens deroute betyder også et farvel til det gamle værktøj. Mange må derfor indstille sig på at anskaffe en af de stærke og ubrydelige torxskruetrækkere eller skruemaskiner med torxbits.
»Men der er torxbits i alle skruemaskinesæt i dag, så det er kun, hvis man ikke i forvejen har en skruemaskine, at man skal ud og anskaffe sig nyt værktøj«, lyder de beroligende ord fra Allan Boutrup.
Det beskrev Politiken 2006, desværre findes den lige kærv og stjerne kærv stadig. 
Messingskruer med lige kærv findes stadig, men hvor længe. Derfor køber jeg dem altid når lejlighed byder sig uanset størrelse - man skal aldrig gå ned på udstyret til specialopgaver   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til torxskruen skal bruge en mindst ligeså passende bit som til krydskærven, og så er det sværere at rense kærven i en overmalet torxskrue.

fase
Ja der er nok ingen skruekærv der har alle fordele..
Skal jeg rense en Torx kærv for maling og andet skidt, sætter jeg et 1.5 - 2 mm bor i boremaskinen, og "fræser" kærven ren på den måde
det fungere fint for mig.
Er Torx kærven ved at være dårlig, kan det hjælpe at slibe lidt af spidsen på bitzen, da de som regel er koniske og bliver tykkere op ad, og så banke bitzen godt ned med en hammer.
Er alt håb ude, kan man som ofte skrue skruen ud med en slank skævbidder, med den ene kæbe inde i kærven, og den anden på ydersiden af hovedet. (kan også bruges ved stjerneskruer) skruehovedet skal jo så være tilgængeligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Et aspekt med messingskruer og lige kærv:

Vi overtog i sin tid et hus, hvor hele kælderen var beklædt med profilbrædder på lægteskelet og med rockwool. Der var ikke overraskende godt med svamp og fugt, men det var f..... flot at se måske 2000 messingskruer, hvor alle kærve stod knivskarpt ens i samtlige brædder.

Jeg flåede det naturligvis ned, men jeg græd imens!

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også