Stjernekærv, hvorfor findes det stadig?


Hejsa!

Er der nogen som har en ide om hvorfor stjerneskruer stadig eksistere?
jeg har for nyligt monteret et helt køkken, hvor alle medleverede skruer var med stjernekærv,
så jeg måtte ud og købe torx skruer i dyre domme til at erstatte de elendige stejrneskruer.

I dag kikker jeg på troldtekt produkter, og selv opsætningskruer der er stjerne :O

Hvad er ideen med dette? køber man skruer i løs vægt er det som regel dejlieg torx skruer.
Patentet for torx er udløbet for længe tid siden, så hvorfor kan det være at stjerneskruer stadig eksistere?
I min mening er de ligeså uddateret som ligekærv, har svært ved at se fordelen i stjerneskruer..


Slut på sure opstød..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hejsa! Er der nogen som har en ide om hvorfor... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jthyge, nej. Men alle har en stjerneskruetrækker i værktøjskassen. 

Mr_Cabrio skrev den 22-02-2018 13:45:30

Jthyge, nej. Men alle har en stjerneskruetrækker i værktøjskassen. 

 Nej, alle har  5 - 6 stjerne bits både til PH1, PH2 og PH3 ellers kammer biten over, når den ligesom i torx ikke passer. Torxkærv, der er fyldt med maling, er heller ikke spændende.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Prøv og stå på en stige og skrue en rustfri skrue i med torx, og med stjerne... Torx falder meget lettere af. Henrik den 4kantede bliver brugt meget i ventilations branchen.

LL1 skrev den 22-02-2018 14:52:16

Prøv og stå på en stige og skrue en rustfri skrue i med torx, og med stjerne... Torx falder meget lettere af. Henrik den 4kantede bliver brugt meget i ventilations branchen.

 Men er ventilations skruer ikke "udvendig" ligesom 6 kant skruen (der skrues i med en top)?
Robertson skruen er modsat...
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den med "indvendig firkant" bruges som selvborende til ventilationsrør. Udvendig firkant og sekskant til stålplader på industribygninger. Der er et hav af muligheder. 

Det er lige så vigtig ved stjerne som ved torx at skruetrækker passer både i type og størrelse. 

I gamle dage kunne vi skrue i med lige kærv  . Og når det var skruet op skulle kærvretningen være ens. Tømrere brugte en spiralskruetrækker, også til lige kærv. Var det f.eks. gulv der skulle skrues fast toleredes ikke en eneste sted hvor den smuttede af kærven og lavede en ordentlig skramme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så er der jo også unikærven, "som hverken passer til stjerne, eller lige kærv"   

Udover pz og pH, er der så ikke en 3 type?


Vi prøver igen, i morgen --

Der er jo alle låse typer, som kan være med med trekant hul -  stift i midten, eller uden mulighed for at skrue tilbage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-02-2018 15:07:19


Det er lige så vigtig ved stjerne som ved torx at skruetrækker passer både i type og størrelse. 

I gamle dage kunne vi skrue i med lige kærv  . Og når det var skruet op skulle kærvretningen være ens. Tømrere brugte en spiralskruetrækker, også til lige kærv. Var det f.eks. gulv der skulle skrues fast toleredes ikke en eneste sted hvor den smuttede af kærven og lavede en ordentlig skramme. 

 Blev de skruetrækkere ikke kaldt "yankee" ? Jeg mindes min læretid hvor en af tømmer svendene svor at de var lige så hurtige som skruemaskinerne var...

Da jeg lavede svendeprøve, "forlangte" min læresvend, at mine skruer skulle vende samme vej, samt at fællesbøjlerne blev lavet at større bøjler der blev bukket til. Han afskyede bøjlebånd og kaldte det "fagets forfald"   

Hvem har i øvrigt ikke stået og banket en ligekærvet skruetrækker ind i en ødelagt krydskærv for at få den ud ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Henrik, de findes båd med panhoved og med 1/4" og 4 kant.

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også