stop gnister hvordan?

Hej

nogen der kender en enkelt metode til at ungå gnister ved sammenkobling af 2 ledninger ved 12v?

Jeg arbejder på et projekt hvor et relæ skal koble et 12v batteri til en aktuator. Dette resulterer i et pænt gnist hver gang, så tænker snart at relæet står af. 

Jeg har set at man kan tilføje en modstand ved fx minus polen, men aner ikke hvilken det skal værem og hvordan det eventuelt kobles sammen.

Det jeg søger er jo på en måde at "bløde" starten lidt op så den ikke bare giver fuld power ved sammenkobling og derved suger en del ampere.

på forhånd tak

MVH

Anders

There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Hej nogen der kender en enkelt metode til at ungå... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville sætte en enkelt transistor til at styre strømmen fra batteriet. Og benytte det nuværende relæ.

Det laves super simpelt. Og til under en 10'er.

Og ellers skal du som tidligere have fat i et f.eks. autorelæ.

Elektronikteknikeren

Altså en transistor koblet til arduino eller? Og virker den som et form for relæ eller er vi tilbage til at fjerne gnisten ? Skal da vist læse lidt op på termerne for er helt væk i forskellene på de ting du nævner.

Kunne være du ville lave en lynhurtig forklaring på hvor transistoren sættes ind? Så må jeg prøve at regne resten ud  

Det letteste ville være en N fet f.eks. irfu3806 som sættes lige før den negative tilgang til relæets kontaktsæt, og dermed afbryder spænding til relæets negative kontakter. (Ikke spolen)

Så kan du vende strømmen uden strøm på kontaktsættet, og derved ingen gnister.

Elektronikteknikeren

Som her, hvor drain så går til det negative kontaktsæt på relæet. +5v er fra din arduinos analog udgang (pwm).

Elektronikteknikeren
Annonce

Ok det forstår jeg til dels. Og så styrer arduinoen når relæet skal trækkes/slippes og så med en lille forsinkelse tilkobler n FET’en strømmen igen på minus Polen. Eller er det helt forkert?

Helt korrekt

Elektronikteknikeren

Sådan mand! Tusind tak for hjælpen, den kører jeg sgu med så. 

Du får tusind tak for hjælpen, jeg forsøger lige at opdatere når det kører.. god aften til dig og tak for din tid!

Lige en sidSte ting. Du har ikke et link til en forhandler af den type FET’s?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis