stop gnister hvordan?

Hej

nogen der kender en enkelt metode til at ungå gnister ved sammenkobling af 2 ledninger ved 12v?

Jeg arbejder på et projekt hvor et relæ skal koble et 12v batteri til en aktuator. Dette resulterer i et pænt gnist hver gang, så tænker snart at relæet står af. 

Jeg har set at man kan tilføje en modstand ved fx minus polen, men aner ikke hvilken det skal værem og hvordan det eventuelt kobles sammen.

Det jeg søger er jo på en måde at "bløde" starten lidt op så den ikke bare giver fuld power ved sammenkobling og derved suger en del ampere.

på forhånd tak

MVH

Anders

There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Hej nogen der kender en enkelt metode til at ungå... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville være MEGA fedt! jeg har kørt aktuatoren på alt fra 9 volt til 36v. Det eneste der står er : DF24-10w52M25ML det eneste jeg får ud af det er noget med 10 watt

Den er jo ikke Kæmpe, så tænker at det burde kunne lade sig gi sig at trække den, men det er bare med det setup der er nu der tror jeg simpelthen ikke det holder. man kan både høre og se gnisten tydeligt når den trækker.

Jeg tror den er specificeret til 24v og de 10w. Det kan sagtens trækkes på en lille fet koblet på arduinoen. Du har bare en høj startstrøm som skal tæmmes, grundet at aktuatoren driver en load/din klap.

Du omskriver lidt i dit program så du benytter analog out i stedet. Det er i virkeligheden et pwm signal. Bemærk at ikke alle outputs kan køre analog. Kun dem der er benævnt A...

Elektronikteknikeren

Det kan godt være at der blev foreslået et relæ oprindelig som ikke er så egnet til jævnstrøm. De 24 i typenummer henviser sikkert til spændingen. Men kan også køre på 12 v. Her trækker den dog mindre strøm og har mindre trækkraft, men hvis den i forvejen er for stor så går det nok. Når du kører med jævnstrøm skal du gå efter de relæer der bruges i biler. F.eks. et lysrelæ. De kan holde i mange år til de 50 w som en forlygte pære typisk er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

ok super! omskrivningen kan jeg nok finde ud af, og så skal den bare styre den Mos(fet) du snakker om ikke? kunne du linke til sådan en fætter, og måske en kort beskrivelse af hvordan du får den til at vende retningen, så den kan køre begge veje?

den kører med et bamseøje (lyssensor) så den skal køre den ene vej ved mørke og den anden vej ved lys, det har jeg allerede programmeret så sålangt så godt.

ps er ret noob i arduino, men har copy pasted lidt   

Jo, det kan vi sagtens finde ud af. Skal du vende spændingen på aktuatoren for at vende retning? Så er er vi ude i en H-bro, men det laves også nemt med en håndfuld fets i en lille chip.

Elektronikteknikeren
Annonce

Der er tre ledninger på aktuatoren. kobles de rigtigt sammen så kan man skifte retning ved skiftevist at forbinde den midterste og henholdsvist plus eller minus, så vender den retningen, og så fungerer dens indbyggede endestop også. så man behøver vel som sådan ikke "vende" strømmen, men i stedet bare skifte imellem to forbindelser eller? jeg er nok mest til den enkleste måde for at kunne følge med på mit relativt lave niveau   

Ja ok, så bruger du vel pt to udgange på arduinoen? 

Du kan evt. Lige uploade din kode.

Det er altid spændende lige at kigge lidt. Jeg husker godt svagt dit tidligere indlæg omhandlende selve aktuatoren.

Elektronikteknikeren

ja jeg har haft en tråd om selve lemmenm men nu tænkte jeg det var mere rettet mod motorkontrol

lemmen kører pt med det relæ setup jeg endte med at lave, men da jeg mangler at kunne ændre variabler for lys og mørke, samt eleminere den gnist samt lave flere udbygningsmuligheder så er jeg endt med arduinoen.

så PT bruger jeg ingen udgange for er kun i test fasen, i stedet for at have motor på, har jeg bare en led som lyser når sensoren aktiveres af mørket og det funker. 

Jeg har kopieret det her under. Det der så skal omskrives er det med den analoge udgang, samt ændre led'en til aktuatoren/Mosfet'en går jeg ud fra.

Det er mega fedt med en ekspert. Det er jeg bestemt ikke, så tusind tak..

/*
AnalogReadSerial

Reads an analog input on pin 0, prints the result to the Serial Monitor.
Graphical representation is available using Serial Plotter (Tools > Serial Plotter menu).
Attach the center pin of a potentiometer to pin A0, and the outside pins to +5V and ground.

This example code is in the public domain.

http://www.arduino.cc/en/Tutorial/AnalogReadSerial
*/
const int ledPin =  12;      // the number of the LED pin

// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
// initialize serial communication at 9600 bits per second:
Serial.begin(9600);
pinMode(ledPin, OUTPUT);
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
// read the input on analog pin 0:
int sensorValue = analogRead(A0);
// print out the value you read:
Serial.println(sensorValue);
delay(10000);        // delay in between reads for stability

// lyssensor bamseøje
if (sensorValue < 600) {
// turn LED on:
digitalWrite(ledPin, LOW);
} else {
// turn LED off:
digitalWrite(ledPin, HIGH);
}

}

Og selve setuppet ser således ud pt. 

Jeg smed lige et kredsløb sammen i frokostpausen i dag. 

Et udkast til en måde at køre det solid state.

Med denne løsning vil du så kunne hastigheds regulere, og derved lave softstart på din aktuator. Det skal muligvis rettes lidt til, men det er et godt udgangspunkt.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis