stop gnister hvordan?

Hej

nogen der kender en enkelt metode til at ungå gnister ved sammenkobling af 2 ledninger ved 12v?

Jeg arbejder på et projekt hvor et relæ skal koble et 12v batteri til en aktuator. Dette resulterer i et pænt gnist hver gang, så tænker snart at relæet står af. 

Jeg har set at man kan tilføje en modstand ved fx minus polen, men aner ikke hvilken det skal værem og hvordan det eventuelt kobles sammen.

Det jeg søger er jo på en måde at "bløde" starten lidt op så den ikke bare giver fuld power ved sammenkobling og derved suger en del ampere.

på forhånd tak

MVH

Anders


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Hej nogen der kender en enkelt metode til at ungå... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok det er rimeligt rutineret at lave det der henover en pause.. mega fedt og tusind tak.  Kan jeg se nogle steder hvad forkortelserne eller koderne betyder?


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Du kan hurtigt Google navnene som står under komponenterne og finde den derved.

Det er en ret generisk konstruktion og vil sagtens kunne laves med andre komponenter af samme type.

Jeg har lige indset at som det er lavet her, har du kun frem og tilbage, og ingen hastighedskontrol. Det kræver en udgang mere på arduinoen.


Elektronikteknikeren

Vil det sige at det kan laves, eller har arduinoen ikke denne udgang? I såfald burde det vel også virke uden ikke?


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jo det kan laves. Det vil også kunne laves uden hastighedskontrol.

Der er også en tredje mulighed, og det er at lave hastighedskontrol med en enkelt transistor, og bruge dit nuværende relæ til at bestemme retningen.

Det kommer lidt an på hvilken tilgang du vil benytte dig af.


Elektronikteknikeren

Og hvis man alligevel ikke har fart regulering, kan det så ikke laves med færre komponenter?


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Annonce

Ikke umiddelbart,  da det er en lidt speciel relæ kobling vi prøver at efterligne.


Elektronikteknikeren

Altså der er jeg nok mest til den enkleste version muligt, grundet mit ringe kendskab til det. Jeg tænker fx at erstatte mit nuværende relæ med en SSR og så koble det til arduinoen.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Ligesom jeg kunne få en pære til st lyse eller ej, kan den så ikke bare sættes til at trække relæet eller lade være? Eller er det oversimplificeret?


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Det kan du godt. Men det bliver et dyrt ssr da det skal være 2polet med omskiftefunktion.

Men du kan få en enkelt transistor til at bryde strømmen før relæet du har nu. Så har du begge dele.


Elektronikteknikeren

Kan ikke umiddelbart finde dem, men mener den jeg har nu kostede 60kr så er det 100 for en SSR? Eller ? Det ville være rart at det blev så enkelt som muligt i forhold til mit programmeringskendskab.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis