Nyt gasfyr.. 14 eller 24 KW?

Hej

Jeg skal have nyt fyr.


Har fået forskellige tilbud.

Bl.a. Bosch 5000 serien 14 KW som jeg faktisk har valgt som den jeg skal have.

Men en bekendt sagde at jeg skulle vælge 24 KW da den kun koster 500 kr. mere og kan varme det varme vand hurtigere og er en anelse mere økonomisk.


Jeg har de der 230 kvm i 3 plan som er opvarmet.

https://www.bosch-climate.dk/produktside/gasfyr/condens5000w.html

Giver det mening?




Katmus
Hej Jeg skal have nyt fyr. Har fået forskellige... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Alle 'sælgere'  fortæller at man sparer 20% på gassen når man går til et nyt kondenserende fyr. Så det sætter selvfølgelig nogle forventninger. 

Men katmus: Har du fået indreguleret fyret af en der har forstand på det? Da jeg skiftede fyr sidste år, larmede det og kørte konstant og med høj varme efter opsætning. Jeg rodede med nogle indstillinger vedr varmekurve og andet, hvilket hjalp. Men det begyndte først at køre rigtig godt efter gasteknikeren kom ud og lavede en indregulering. Man kan vist ikke forvente at en VVS'er har sort bælte i dén del.



Mvh. AllanE

Hej Allan


Det er næste step... Vil selvfølgelig få tjekket om det er sat rigtigt op.

Men dem der har sat det op sætter rigtig mange fyr op.

Men når jeg tænker mig om, så var der i et af de andre tilbud dette med:

"Opstart af gaskedel fra firmaet Energiservice"


taler lige med VVS'er og ellers får jeg en gastekniker ud for egen regning.



Katmus

Man skal have et A-certifikat for at tilslutte, og indreguler gas delen. Har været ude mange, hvor især service er lavet halvt... Men der er jo en der har sat en underskrift på at det i detmindste er sikkerhedsmæssigt i orden. 

Der er relativt mange parametre, som kan skrues på, når man skal justere et fyr. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært for en VVS-mester, at kende alle detaljer om alle fyr. Ham der satte mit op havde tydeligvis intet teknisk kendskab. For ham var det en "kasse" og nogle rør, der skulle forbindes. Dén del havde han dog helt styr på og det blev lavet fuldt forsvarligt. Så det var en fin arbejdsfordeling, at gasservice-firmaet kom efterfølgende og indstillede.


Mvh. AllanE

Et gas-fyr er relativt enkelt bygget op, og da der er meget få mekaniske dele i det, og stort set ingen forurening i gassen, så er de lavet til at køle røggassen ned til så lav en temperatur som muligt, hvorfor der er MEGET begrænsede forbedringer i virkningsgraden på gas-fyr nu sammenlignet med for 15 år siden.

En intern forbrændings motor (vil motoren som der bliver refareret til), er der flere parametre der er blevet ændret på over de sidste 20 år, hvor de to største er elektronisk styring, og dermed konstant optimering af indsprøjtningen af brændstof, og den anden er at stort set alle bil-motorer i dag har en turbolader, hvilket forbedre virkningsgraden på en motor med 10-30%.


 

Ja sammenligningen var nok ikke så god.

Men kondenseringen var der jo nogen der fandt på for 20 år siden.

Måske en turbo kan forbedre virkningsgrad :-)


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis