Nyt gasfyr.. 14 eller 24 KW?

Hej

Jeg skal have nyt fyr.


Har fået forskellige tilbud.

Bl.a. Bosch 5000 serien 14 KW som jeg faktisk har valgt som den jeg skal have.

Men en bekendt sagde at jeg skulle vælge 24 KW da den kun koster 500 kr. mere og kan varme det varme vand hurtigere og er en anelse mere økonomisk.


Jeg har de der 230 kvm i 3 plan som er opvarmet.

https://www.bosch-climate.dk/produktside/gasfyr/condens5000w.html

Giver det mening?




Katmus
Hej Jeg skal have nyt fyr. Har fået forskellige... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ved  valget af en 24 kW kedel får du en lidt større varmtvandsbeholder, som kunne være argumentet for at vælge den kedel. Om du har brug for den større varmtvandsbeholder, kan afhænge af husstandens størrelse. I dit tilbud er der muligvis valgt en 24 kW kedel ud fra den betragtning, at ved dette valg, vil der ikke opstå kapacitetsproblemer og deraf følgende reklamationer over dårlig rådgivning. Prisforskellen mellem 14 og 24 kW er ikke ret stor, så det bør ikke være afgørende.


fase

Nej det er ikke prisforskellen.

Mere det som tidligere beskrevet, at jeg måske får en bedre løsning med 14 KW

Men som du selv er inde på... man kan ikke blive rådgivet rigtig af den der skal sælge en fyret :-)

Nå men uanset 14 eller 24 KW, så er det nok ikke den store forskel.

Så medmindre jeg bliver klogere de næste mdr. så er det nok 24 kw jeg vælger.


Katmus

Lige en tilføjelse...


Ville 10 gange hellere have Varmepumpe, men det er bare så dyrt og fylder forfærdelig meget.

Ville ønske vores regering ville satse lidt mere den vej.

Håber der kommer nogle mere effektive løsninger til om 15 år, når jeg skal skifte igen :-)


Katmus

Med hensyn til varmepumpen, skal du have i baghovedet, at de er ikke vildt rentable når du har radiatorer frem for gulvvarme...

Når du kun har det her fyr, skal du have et der kan klare "århundredes vinter", og ikke bare "til hverdag er det godt", for så skal jeg hilse og sige du bliver skuffet.

Et aspekt jeg ikke lige har tænkt så meget over, er at i argumenterer for at den lille gaskedel vil kunne køre længere sammenhængende perioder ad gangen, og dermed færre start/stop, hvor den store vil starte og stoppe en hel del flere gange.

Det argument er ligegyldigt når vi snakker om kondenserende gas kedler. De har ikke den vilde tilslodning ved at start/stoppe som en olie/fast brændsels kedel har, og derfor er de MEGET vedligeholds venlige. Derfor skal du ikke bruge "færre start stop" som et af valg-argumenterne.

Tvært imod skal du mere tænke på at du skal kunne få varme nok ud af anllægget, NÅR du har brug for det, og ikke "i løbet af dagen". F.eks. vil du kunne få problemer med den lille kedel når 2 teenagere, mor og far skal i bad om morgenen, samtidigt med nat-sænkningen er ophørt og er igang med at varme hytten 3-5°C ekstra op.


Når du nu har kig på varme pumpen, så skulle du overveje hvorvidt du skal lave en dual løsning, så du kan bruge varmepumpen når det er varmt, f.eks. om sommeren til at levere varmt vand og gulvet på badeværelset, og ellers gas-fyret til om vinteren. Så kan du købe et 14kW gas fyr og en 6-8kW luft/vand varmepumpe, med en fælles 200L VVB, så kan du selv regulere hvilken enhed der skal levere mest og hvilken der skal levere mindst varme.


 

Jeg er ikke uenig.

jeg har 40% gulvvarme efterhånden og mere nok på vej.


STOR varmepumpe er bare for tidligt.

Så gasfyr igen.

Evt. suppleret med en af de "billige" luft/luft varmepumper i stueplan eller på 1 .sal.

Eller indbygget i et kommende genvex anlæg.


Katmus
Annonce

Nå... jeg fik mit nye fyr og det blev et 24 KW Bosch.

Det er nok lidt for tideligt endnu... men sådan lige umiddelbart, så er forbruget fuldstændig ens med det gamle kondenserende fra 2002.

Lige op til udskiftningen noterede jeg mig gasforbruget over et par dage.

Det samme efter udskiftningen.

Jeg kan ingen forskel se.

Hvis jeg skal sige noget så bruger det nye mere gas end det gamle.

Men som sagt er marginaler så små og måske skal der gå lidt tid.


Jeg vil lave et selvstændigt indlæg om det, når jeg har nogle mere præcise tal.

Kan sikkert være relevant for nogen der stod i min situation, hvor jeg helst ville holde liv i det gamle en 5 år endnu og skifte til varmepumpe.


Katmus

Jeg har ikke kunnet finde årsagen til at du skulle have nyt får. Var det bare "muldvarpen" der var blevet for fed.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

utæt kedel var årsag. ville koste 10.000 kr.

Da det var 15 år valgte jeg nyt :-)


Nej jeg ville gerne have sparet de 35.000 :-)


Tjekkede lige her til morgen hvor meget gas det havde brugt på  nøjagtigt 1 døgn..

18 Kbm

Det gamle fyr brugte forleden 17 Kbm i et døgn med minus 10 og hård vind.

Varmt vand forbrug har der ikke været noget af det sidste døgn.

Kan ikke huske om der var varmt vand forbrug forleden.

Derudover er temp. i huset faldet fra 21.3 til 20.3 med radiatorer på samme indstilling.

Det kan sikkert justeres men bidrager sikkert ikke med mindre forbrug :-)


Nå men giver det noget tid... men lidt skuffende er det, at der på 15 år ikke er sket mere udvikling i gasfyr, hvis det her forbrug holder.


Katmus

Hvorfor synes du, det er skuffende, at der ikke er sket mere udvikling? Det koster et antal Joule at varme vandet op. Det er en fysisk lov, som ikke kan ændres. Den eneste parameter, der kan ændres, er virkningsgraden.


fase

Aner det ikke.. har ikke forstand på Joule og forbrændinger.

Men bil motorer er jo f.eks. forbedret væsentligt på 15 år.

Blev "lovet" en mindre besparelse, hvilket jeg dog ikke lagde så meget i.

Men merforbrug havde jeg ikke håbet på.

Men lad os se om nogle uger.


Katmus
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis