Nyt gasfyr.. 14 eller 24 KW?

Hej

Jeg skal have nyt fyr.


Har fået forskellige tilbud.

Bl.a. Bosch 5000 serien 14 KW som jeg faktisk har valgt som den jeg skal have.

Men en bekendt sagde at jeg skulle vælge 24 KW da den kun koster 500 kr. mere og kan varme det varme vand hurtigere og er en anelse mere økonomisk.


Jeg har de der 230 kvm i 3 plan som er opvarmet.

https://www.bosch-climate.dk/produktside/gasfyr/condens5000w.html

Giver det mening?




Katmus
Hej Jeg skal have nyt fyr. Har fået forskellige... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville være dumt bare at tage den 14 kW. Der er så meget som har indflydelse på hvor stort du bør vælge. Som Steensen skriver, hvor stor en effekt kunne dit tidligere anlæg levere?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg kun vælge en 14 KW hvis det er nødvendigt.

Alle tilbud jeg har fået er 14 KW

3-14 KW

Men måske fordi det er den de har købt flest ind af og kan give bedst tilbud på.


Men hvis jeg kan nøjes med 7 KW, så skal jeg bede om et fyr der kan det.

Er det rigtigt forstået?








Katmus

Naar du har en hytte fra 55, saa vil jeg bestemt taenke mig om en ekstra gang.

Hvilket energi-maerke har du opnaaet paa huset? Er du i E-G gruppen, ville jeg vaelge som minimum 14, men nok hellere 24kw.

Er du i A-B, ville jeg antage 7kW er nok, mens C-D er en god ting at "sikre sig" med et 14kW.

Det kan godt vaere at mange siger "jeg har for meget", ud fra tesen om -12°C.

Men damn hvor vil du fortryde den dag, hvor vi igen rammer -25°C og fyret buldre konstant for at kunne holde 5-10°C i dit hus. Med mindre, som jeg skrev sidst, at du har mulighed for "tilskud" paa varmen fra f.eks. en braende ovn, saa koeb hellere et for stort end et for smaat fyr.

Saa nok engang spoerger jeg: Hvor stort et fyr har du nu?


 

Jeg skal prøve at finde ud af nuværende.. men aner det faktisk ikke.


ATAG hedder det. Finder lige model.


Nu har der i de 3 år jeg har boet her ikke været koldere end minus 10 i en meget kort periode.

Så jeg ved ikke om det er stort nok.

Men minus 10 har ikke været noget problem.


Katmus

Vores hus som på koldeste Normdag (-12 grader) bruger 5 KW - det bruger ca. 1400 NM3/år. (kondenserende gasfyr)


Så hvis dit nuværende forbrug er feks. 2800 NM3/år - så burde du på koldeste normdag bruge 10 kW.


Hvor meget bruger du om året  ?

Annonce

Jeg mener at det er vigtigere hvad kombinationen af den laveste ydelse og den højeste er. Der stod 2-14 KW i specifikationerne, dvs. 2 KW er det laveste fyret kan præstere. Så når det KUN skal holde varmen, kan de gå helt ned i ydelse, men når det er nødvendigt kan den skrue op.

Hvis man har to brusebad som bruges samtidig, et karbad eller bruger meget varmt vand f.eks. fordi man har gæster, så er det vigtigt at fyret kan levere en høj ydelse og dermed varme vandet hurtigt op.

At fyret kun behøver X KW for at holde huset varmt er kun én overvejelse. Men man bruger jo varmt vand i dagligdagen - og et gasfyr prioriterer altid varmt brugsvand. Dvs. når brugsvand skal varmes op, stopper produktionen af varme til radiatorer/gulvvarme indtil temperaturen i varmtvandsbeholderen er ok. Så et meget lille fyr vil bruge længere tid på at holde brugsvandet varmt.


Mvh. AllanE
Thomas_Mygind skrev den 22-01-2018 07:29:23

Vores hus som på koldeste Normdag (-12 grader) bruger 5 KW - det bruger ca. 1400 NM3/år. (kondenserende gasfyr)


Så hvis dit nuværende forbrug er feks. 2800 NM3/år - så burde du på koldeste normdag bruge 10 kW.


Hvor meget bruger du om året  ?

 

Thomas_Mygind skrev den 22-01-2018 07:29:23

Vores hus som på koldeste Normdag (-12 grader) bruger 5 KW - det bruger ca. 1400 NM3/år. (kondenserende gasfyr)


Så hvis dit nuværende forbrug er feks. 2800 NM3/år - så burde du på koldeste normdag bruge 10 kW.


Hvor meget bruger du om året  ?

 


Jeg bruger 2300 m3 gas sådan ca.

Har varme på alle 3 etager.

Huset er så isoleret som det kan blive, med hulmur, skunk og loft.


Katmus

ATAG HA5003 hedder mit fyr fra 2002. Kan ikke se hvor mange KW det er eller google mig til det.


Katmus

Jeg har i øvrigt ikke andre energi kilder.



Måske er det dumt at blande endnu et spørgsmål ind i et andet emne.

Men prøver alligevel


har fået 2 tilbud.

Et med dette fyr:

https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...40560.html

Et andet med dette fyr:

https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Kedler-fyr-Gasfyr-Vaillant-Gasfyr--Vaillant-Ecotec-VC156-5-5-Kompakt-Gaskedel-719584.html


VVB er 65 l i det første og 110 i det sidste.

Ellers er pris ens omkring de 33.000 kr.


Katmus

Nu fik jeg lige endnu et tilbud. Bosch 5000 24 KW og 110 VB. 35.000 kr alt incl. også ny split i skorsten.

Han anbefalede ud fra mit forbrug og hus helt klart 24 KW.

Så det er svært at tage stilling...


Der blev tidligere spurgt til mit energimærke.

da jeg købte hus for 3 år siden var det E.

Men siden da er huset blevet isoleret med 250 mm og hulmur

Gasforbrug dermed sænket fra 3500 Kbm til 2300 kbm.

Energiruder overalt fra 2004.


Katmus
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis