Omvendt korrespondance

Hej


Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en drejeafbryder op til lys i et skur. Drejeafbryderen skal lave omvendt korrespondance mellem fase og columbustryk. Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvor få ledere jeg kan bruge til installationen. 

Ideelt set vil jeg gerne fremføre så få ledere som muligt der hvor jeg kan, af hensyn til pladsen i afbryderne. På ovenstående tegning har jeg skitseret det jeg gerne vil gøre. 

Jeg vil fremfører en rød 1,5 til columbustrykket og videre til drejeafbryderen, da nul og jord alligevel bare ville skulle sløjfes og føres videre herfra. I drejeafbryderen vil jeg så montere den røde leder fra columbustrykket til den ene indgang og den røde fra dåsen til den anden. Jord, nul, brun og sort fra dåsen sløjfer jeg i drejeafbryderen, så jeg får to ledere på fase ud til lampeudtaget. 

Det jeg er mest i tvivl om er om det er lovligt at opsætte columbustrykket med 1x1,5 nu hvor man alligevel ikke kan tilslutte hverken jord eller nul til den. Det skal desuden noteres at alle kabler føres i elektrikerrør. Spørgsmålet er så: er opsætningen lovlig og hvis ikke hvad skal der som minimum til for at den bliver det?

Når jeg skriver "jeg" mener jeg min elektriker, men jeg har altid interesseret mig for, hvordan det foregår. Bare lige så vi kan få hele den der "hvad-man-selv-må" sprunget over ;)

Hej Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok, nu bliver det vist også lidt for langhåret, selv for mig. Tak for info, det har være lærerigt nonetheless


Nej, mine situationer bliver mere og mere hypotetiske. Jeg tror i hvert fald lige jeg skal gruble lidt først Jeg lærer langsomt.. men grundigt!


Fabrin: Der tror jeg lige du byggede lidt for meget på, så forvirringen blev total   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, det kan da godt være, at det blev lidt for teoretisk for trådstarteren, men det startede med et simpelt spørgsmål og udviklede sig til noget større og definitioner at fagudtryk. Samtidig viser det sig også, hvor svært det er at give råd og anvisninger, når man ikke taler samme sprog. Men jeg håber da, at der bliver lavet et lampested med tænding fra to  parallelkoblede enpolede afbrydere, som det i princippet er.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis