Omvendt korrespondance

Hej


Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en drejeafbryder op til lys i et skur. Drejeafbryderen skal lave omvendt korrespondance mellem fase og columbustryk. Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvor få ledere jeg kan bruge til installationen. 

Ideelt set vil jeg gerne fremføre så få ledere som muligt der hvor jeg kan, af hensyn til pladsen i afbryderne. På ovenstående tegning har jeg skitseret det jeg gerne vil gøre. 

Jeg vil fremfører en rød 1,5 til columbustrykket og videre til drejeafbryderen, da nul og jord alligevel bare ville skulle sløjfes og føres videre herfra. I drejeafbryderen vil jeg så montere den røde leder fra columbustrykket til den ene indgang og den røde fra dåsen til den anden. Jord, nul, brun og sort fra dåsen sløjfer jeg i drejeafbryderen, så jeg får to ledere på fase ud til lampeudtaget. 

Det jeg er mest i tvivl om er om det er lovligt at opsætte columbustrykket med 1x1,5 nu hvor man alligevel ikke kan tilslutte hverken jord eller nul til den. Det skal desuden noteres at alle kabler føres i elektrikerrør. Spørgsmålet er så: er opsætningen lovlig og hvis ikke hvad skal der som minimum til for at den bliver det?

Når jeg skriver "jeg" mener jeg min elektriker, men jeg har altid interesseret mig for, hvordan det foregår. Bare lige så vi kan få hele den der "hvad-man-selv-må" sprunget over ;)

Hej Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Svend. Godt du more dig ku du ikk lige svare på spørgsmålet også? Eller du har måske travlt med at grine?

Jeg tror vidst du har fået svar på alle spørgsmål   

Hvis der stadig er tvivl omkring arbejdet, burde du allerede nu konsulterer en elektriker. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Næh. Jeg har ikke fået svar på, hvad der menes i ovennævnte tabel, siden ev elmand skriver "1 Nej man må ikke fremføre enleder." og jeg synes jeg kan læse det modsatte i SB. Jeg betvivler ikke at det er korrekt, men så vil jeg bare gerne forstå, hvad det er der menes i SB. Uagtet hvad der gættes på i tråden, så er det her en teoretisk øvelse for mig og jeg har ikke tænkt mig at gøre det selv. Jeg har kontakt til en elektriker.

Mange af jer arbejder jo med det her kan jeg se, så det må være en smal sag for flere af jer at forklare mig det jeg ikke forstår.

Dog uden præcis at vide, så tror jeg da der er omkring 150-200 års samlet elektriker erfaring hos dem der har svaret i denne tråd. 

Det er en smal sag at forklare hvordan din installation bør opbygges, det mener jeg også der grundigt er gjort rede for.  Det indebærer ikke enleder kabler.

 Men ved nærmere eftertanke kan der da forekomme tilfælde hvor man fremfører enleder i et rør. Hvis man skal føre en jordleder ned til f.eks. jording af armering, eller til jordspyd så er det en enleder der føres. Men ellers skal man ikke bruge det i installationer. 

Hvis man f.eks. fører en enleder strømførende leder ind igennem en stål forskruning, vil der opstå en uheldig opvarmning af denne. Det fremgår af teksten lige over tabellen i SB. Jeg har dog ingen vidende om du har stålforskruning.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svaret. Det er jo en fantastisk viden at kunne trække på Jeg er virkelig glad for at I gider bruge tid på det. 

Jeg kan ikke se at jeg skulle kunne klare opgaven med kun f.eks. den røde fase. Hvis jeg sløjfer samme leder gennem kontakterne, vil der jo kun gå strøm til udtaget, når begge kontakter er tændt. Der skulle gerne gå en strøm når den ene er tændt eller når den anden er tændt. Eller når begge er tændt (unødvendigt, men kunne forekomme).

Udover at fasen normalt er brun eller sort, så skal fasen ikke igennem afbryderne. Afbryderne skal forbindes parallelt. Det vil sige, at du forbinder fasen til en klemme i afbryderen, og fra samme klemme forbinder du fasen til den næste afbryder, som kan være dit columbustryk. Du har nu en ledig klemme i afbryder og columbustryk. Du forbinder nu de to ledige klemmer med en ledning af en anden farve. Fra en af klemmerne trækker du nu en ledning til din lampe, som selvfølgelig også skal have en (lyseblå)nul.

I dit sidste svar skriver du, at fasen skal gå gennem begge afbrydere, for at lyset er tændt. Det er fordi,, du vil forbinde kontakterne i serie. Det skal de ikke, de skal være parallelforbundne for, at man kan vælge den ene eller den anden. I din opsætning hedder det både og.


fase

Ok, den kunne jeg godt have fanget lidt hurtigere. Indrømmet. Da det bliver nævnt at røret kan erstatte kappen, forstår jeg det sådan, at jeg kan trække det (helt eller delvist uden kappe) som på tegningen her.Hvis der altså ikke er noget krav om at jord / nul skal fremføres til og sløjfes (med muffer) videre fra kontakterne?

Du kan ikke fremføre helt eller delvis uden kappe. Du skal have enten ledninger i rør eller installationskabel. Jeg ved ikke hvad den dåse gør, men er det der strømmen hentes så er det ok. 

Du tegner dem igen i serie, og du har alt for mange ledninger.  reelt skal der kun 2 ledninger ned i afbryder og columbus. Kommer kablet den vej skal lyseblå samles. 

Jeg har lyst til at skrive " Du skal høre efter hvad der bliver skrevet." 

Som jeg og fabrin tidligere har skrevet men nu skæres det ud i pap. 

Brun i afbryder og sløjfe videre med brun til columbus

Sort i afbryder og sløjfe videre til columbus

Lyseblå og sort til lampe. 

Skal du have stikkontakt nede ved afbrydere så skal lyseblå også med derned. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, nu har jeg vist fattet det (tør snart ikke sige sådan mere):

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis