Omvendt korrespondance

Hej


Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en drejeafbryder op til lys i et skur. Drejeafbryderen skal lave omvendt korrespondance mellem fase og columbustryk. Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvor få ledere jeg kan bruge til installationen. 

Ideelt set vil jeg gerne fremføre så få ledere som muligt der hvor jeg kan, af hensyn til pladsen i afbryderne. På ovenstående tegning har jeg skitseret det jeg gerne vil gøre. 

Jeg vil fremfører en rød 1,5 til columbustrykket og videre til drejeafbryderen, da nul og jord alligevel bare ville skulle sløjfes og føres videre herfra. I drejeafbryderen vil jeg så montere den røde leder fra columbustrykket til den ene indgang og den røde fra dåsen til den anden. Jord, nul, brun og sort fra dåsen sløjfer jeg i drejeafbryderen, så jeg får to ledere på fase ud til lampeudtaget. 

Det jeg er mest i tvivl om er om det er lovligt at opsætte columbustrykket med 1x1,5 nu hvor man alligevel ikke kan tilslutte hverken jord eller nul til den. Det skal desuden noteres at alle kabler føres i elektrikerrør. Spørgsmålet er så: er opsætningen lovlig og hvis ikke hvad skal der som minimum til for at den bliver det?

Når jeg skriver "jeg" mener jeg min elektriker, men jeg har altid interesseret mig for, hvordan det foregår. Bare lige så vi kan få hele den der "hvad-man-selv-må" sprunget over ;)

Hej Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det ser rigtig ud. Jeg ville nok trække en med ned og sætte en stikkontakt under afbryderen. Den kan man altid få brug for.


fase

Skal man skifte farve på den tændledningen? Jeg tænkte, at hvis man kører med kabel istedet for rør, kan man så ikke trække 3g1,5 ned til kontakter som på tegningen og bare sløjfe nul og jord med op til udtaget med muffer? Så ville den brune erstatte både den røde og sorte på tegningen

Der mangler ordel i mit svar, så der skulle stå:  Jeg ville nok trække en nul og en jord med ned og sætte en stikkontakt under afbryderen.

Du behøver ikke skifte farve på tændledningen. Hvis du vil bruge 3G1,5 har du de to ledninger, du skal bruge og kommer helt automatisk til at skifte farve, fordi farverne i en 3G1,5 er: Brun, blå og gulgrøn. Men du kan så ikke lave en stikkontakt under afbryderen.

Hvis du vil lave installationen i kabel, vil der blive nogle ændringer i forhold til din sidste tegning.


fase

Ja ok. Men for at blive ved rør: den der er sort på tegningen kunne så også bare være rød (brun) som den anden på tegningen? Det giver da bedre mening i mit hoved, da det er den farve der kommer fra dåsen, hvor jeg trækker strøm fra

Annonce

Ja, du kan vælge de farver, du synes. De eneste farver, der er reserverede er lyseblå og gulgrøn.

I øvrigt kan du vel finde ud af at forbinde en brun til en rød i den dåse, hvor strømmen kommer fra. Hvilke farver har de andre ledninger i dåsen? 


fase

Jeg er farveblind, derfor forvirring rød/brun. Jeg har grå, sort, rød, nul og jord. Hvis jeg skulle vælge, synes jeg der er bedst system i at kører brun gennem kontakterne og hele vejen til lampeudtaget, sådan at den eneste farve i kontakterne er brun. Dejligt man selv kan vælge. Man må da forresten godt markere den blå om og bruge den som leder når man trækker kabler ikke? Kun jord der no-go der?

Hvis du har problemer med at skelne mellem rød og brun, så er det jo det. Du bør bruge brun som fase og vælge en anden farve bortset fra lyseblå og gulgrøn til mellemledning. Det gør, at der kan kendes forskel på fase og mellemledning. Hvis du bruger 3G1,5 vil du have gulgrøn til overs, og kan bruge den lyseblå som mellemledning. Det kræver dog, at du holder tungen lige i munden for at skelne den ene lyseblå som nul fra den anden lyseblå som er nul,

Markere den blå om, hvad mener du? Det er sådan, at hvis der er fremført en nul bør den være lyseblå. Den lyseblå kan dog bruges som fase, hvis der ikke er en nul. Vi skal nok også have fat på termerne. En leder er en ledning uanset, hvilken funktion og farve, den har. Du kan ikke markere den lyseblå om til at være noget andet. Jord, som er gulgrøn, er reserveret til jord/PE og til absolut intet andet, 

Dit kabel har nok farverne: Brun, grå, sort, lyseblå og gulgrøn.


fase

Det har de ja og godt lige at få det præciseret, for jeg troede faktisk at nul og jord hørte uden for kategorien "leder". Men det må så være fase der er det rette ord. Altså fem ledere og tre faser. Det jeg mente var nemlig lige præcis at man jo kunne bruge 3G1,5 og for at undgå at skulle holde tungen lige i munden kunne man f.eks. med krympeflex markere den blå som en sort eller andet der hvor man åbner kappen, for at markere at det netop ikke er en nul. 

Lad os tage et 5G1,5 mm2, og se på, hvad de enkelte ledere kan bruges til. Et eksempel, du skal lave en stikkontakt med 3 faser nul og jord også kaldet 3FOJ. Du bruger nu brun, grå, og sort som faser. Nullen forbindes til lyseblå og gulgrøn til jord. Du skal ikke markere den lyseblå med noget som helst, heller ikke i andre situationer. Forestil dig, at du skal lave en lysinstallation med korrespondance. Her vil du formentlig bruge den brune som fase og de to andre som ledninger i korrespondancen. Her er de så til henholdsvis mellemledning og skinne i korrespondancen. Nul og jord har deres sædvanlige funktioner.



fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis