Reparation af revner på side af fladt betontag

Hej,

vi har en sekundær bygning med fladt betontag - taget er beklædt med tagpap (udskiftet for 1½ år siden) samt alu profiler rundt hvor taget ikke støder mod andre bygninger. 

To sider af taget ligger ligger mod hhv. udestue og carport, og samlingerne er ikke de bedste og der kommer af og til en smule vand ned i samlingerne som så render ned ad siden på betontaget - dette er jo på ydersiden af taget, men vandet kommer også forbi de revner der er (samlingerne laves ordentlig til sommer hvor tagene skal udskiftes).

På disse sider er der 4-5 revner som kan ses i malingen - de gaber ikke. Revnerne er nævnt i tilstandsrapporten som K2 eller K3 da der kan trænge fugt ind i konstruktionen. Så tænker de skal laves når det er muligt mht. temperaturen. 

Umiddelbart tænker jeg at skære med vinkelsliber ved revnerne så de bliver 1-2 cm dybe og brede og så udfylde dette, og så senere male siderne af taget - det trænger de til uanset.

Er dette den korrekte fremgangsmåde? 

Hvis det er, hvad skal revnerne så fyldes ud med? Er det fx https://www.bauhaus.dk/traelast/byggematerialer/cement-mortel/skalflex-reparationsbeton-vandtaet-5-kg.html?

På forhånd mange tak,

Morten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du alligevel skal have renoveret til sommer, ville jeg lade det være indtil da. Der er stor sandsynlighed for, at du skal have hele taget af. Det lyder som nyt pap på gamle skader for 1,5 år siden.

Hey, tak for svar.

Jeg har måske forklaret lidt dårligt - men kan desværre ikke lige tage nogle billeder lige nu.

Det der til sommer skal renoveres er nye tagplader på carport og så nogle termoplader på udestuen for at minimere kondensdryp, og i den forbindelse skal der laves nye samlinger mellem disse "bygninger" og betontaget med revnerne der ligger på gammel garage. 

Tagpap på garagen blev fornyet for 1½ år siden da vi siden da har renoveret garagen indvendig og lavet til arbejdsrum / kontor. Revnerne har eksisteret længere end dette - vi overtog huset for omkring 4½ år siden og revnerne er også med i tilstandsrapporten der blev lavet i den forbindelse. Det nye tagpap var med til at sikre en ordentlig tætning hvor dette tag gik mod muren til huset, og hvor samlingen før var utæt, så der i perioder kom vand ind i garagen fra denne samling - efter nyt tagpap skete dette ikke længere.

Jeg har forsøgt at illustrere på billede hvor revnerne er

Jeg ville ikke lave så brede udfræsninger, måske 10 mm dybe 0g 5 mm brede, og så ville jeg gå efter noget elastisk. Det kunne være et silicone produkt. Når der er revner nu kommer de sikkert igen hvis man bruger noget hårdt materiale. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hey,

tak for svar. Fint jeg kan nøjes med at lave revnerne endnu mindre. Tænkte reparation skulle udføres ligesom revner i andre beton "ting" og fandt fremgangsmåden ud fra en guide til reparation af revner i soklen, men der er så mange typer beton produkter at jeg ikke ved hvad ville være rigtigt at bruge (lynbeton, reparationsbeton, vandtætte varianter af dem osv.).

Problemet med silikone tænker jeg bliver at jeg ikke kan male det over efterfølgende og det derfor bliver endnu mere synligt, men omvendt har du måske ret i at reparation med et beton produkt blot vil slå revne igen om nogen tid - dog tror jeg måske revnerne kunne hænge sammen med den tidligere utætte samling mod huset hvor vand er kommet ned og trukket ind i taget som måske har slået revner grundet frost eller noget - jeg ved dog intet om det så det er kun gæt. Revnerne er også i området tæt på denne samling - på siderne længere væk fra samlingen er der ingen synlige revner.

Den eksisterende maling er også skallet af flere steder på siden mod udestuen, hvor der har trukket salt/salpeter ud (som jeg har fået at vide også hænger sammen med vandet der er trukket ind i taget). Efter nyt tagpap og tæt samling mod hus ser det ikke rigtig ud til der længere trækker noget ud.

Jeg kunne garanteret godt bare slibe let på det gamle maling som det er nu og male over med nyt og så vil revnerne ikke være synlige, men tænker at det kun skjuler problemet, og tænker det er hurtigt at gøre ordentlig med enten beton eller silikone.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også