Gulvvarme med konstant varme?

Jeg er i besiddelse af en kuldskær bedre halvdel, og et hus med trådløs termostatstyret gulvvarme. 

'Problemet' består i, at gulvvarmen slukker, når den ønskede temperatur på knap 22 grader er opnået. Dermed er der ikke den ønskede varme på fødderne, når man går rundt. Ellers er der tændt på enkelte kredse, mens andre er slukket.

Spørgsmålet er så, om gulvvarmen kan indreguleres, så der er en lav men konstant varme på systemet? Lige nu slukker det automatisk, når den ønskede temperatur er nået, og så er der kølige fødder igen - på trods af en fin rumtemperatur. 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have sænket din fremløbstemperatur i din gulvvarmekreds (reguleres på termodtaten ved din gulvvarmeshunt), således at der "kaldes på varme"  næsten hele tiden.

Ulempen ved dette er at du mister noget komfort, du skal være meget mere opmærksom på at temperaturen i gulvvarmeshunten står rigtigt i forhold til dit varmebehov (udetemperatur).


Søren O

Så må jeg prøve mig frem med termostatindstillingerne. Da den stod på 3 var det som ovenstående. Prøver at køre den ned på to i stedet og ser hvad der sker.

Hvad med cirkulationspumpen? Mener det er en Alpha2. Hvad skal den indstilles til? Og har det overhovedet nogen indvirkning?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror ikke at du skal røre ved din cirkulationspumpe, den skulle gerne selv kunne finde ud af at tilpasse sig. Den er vel stillet på "autoadapt" eller til konstant tryk.


Søren O

Du skal ikke stille på termostaten, men på fremløbstemperaturen, så termostaten kalder på varme næsten hele tiden.


fase

Det skulle den gerne være. Men der er to indstillingsmuligheder ved konstant tryk. Én eller to streger - hvad der er forskel ved jeg ikke?

Er det ikke termostaten, der bestemmer fremløbstemperaturen? Hvordan regulerer jeg så fremløbstemperaturen, hvis ikke der skal skrues ned på termostaten?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Fremløbstemperaturen fra din gulvvarmeshunt reguleres på den termostatventil som sidder ved shunten (tæt på cirkulationspumpen). Rumtemperaturen regulerer du på dine (trådløse) termostater som sikker er placeret på en væg i de enkelte rum (rumtermostaterne).

Når du skruer ned for fremløbstemperaturen til din gulvvarme, vil termostaterne i de enkelte rum (rumtermostaterne) "kalde" på varme betydelig længere tid. Har du skruet for langt ned for temperaturen, vil dine rumtermostater konstant "kalde" på varme. 


Søren O

2 streger på cirkulationspumpen må betyde højere tryk end 1 streg. Prøv at læse betjeningsvejledningen - mener at den sidder i en lille lomme på selve pumpen.


Søren O

Og pumpen skal ikke køre autoadapt når det er gulvvarme.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 19-10-2017 12:09:48

Og pumpen skal ikke køre autoadapt når det er gulvvarme.

 hvorfor ?


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Fordi det gælder om at få varmen rundt i gulvet hurtigt og jævnt med konstant tryk.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også