Gulvvarme med konstant varme?

Jeg er i besiddelse af en kuldskær bedre halvdel, og et hus med trådløs termostatstyret gulvvarme. 

'Problemet' består i, at gulvvarmen slukker, når den ønskede temperatur på knap 22 grader er opnået. Dermed er der ikke den ønskede varme på fødderne, når man går rundt. Ellers er der tændt på enkelte kredse, mens andre er slukket.

Spørgsmålet er så, om gulvvarmen kan indreguleres, så der er en lav men konstant varme på systemet? Lige nu slukker det automatisk, når den ønskede temperatur er nået, og så er der kølige fødder igen - på trods af en fin rumtemperatur. 

Jeg er i besiddelse af en kuldskær bedre halvdel... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden skrev den 20-10-2017 20:16:16

Fordi det gælder om at få varmen rundt i gulvet hurtigt og jævnt med konstant tryk.

 og hvis en eller flere telestater åbner eller lukker , så er trykket konstant ?????

hvis du kører autoadapt ,og en telestat åbner, så vil pumpen gå op i effekt for at opretholde et konstant tryk


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det gælder om at få vandet rundt så "hurtigt" som muligt og varmen afgives jævnt i hele gulvet, derfor skal pumpen køre kontinuerlig.  Og det gør den ikke på autoadapt.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Epoxymanden skrev den 19-10-2017 12:09:48

Og pumpen skal ikke køre autoadapt når det er gulvvarme.

 Hvis den kører auto adapt holder pumpen et konstant modtryk, og dermed er der et forholdsvist konstant flow igennem de strenge der er åbnet. Jo flere strenge åbne, jo mere effekt leverer pumpen, for at have større flow-kapacitet.

Dette er ganske korrekt IMO, når du køre med gulvvarme med telestat styring. Så vil hastigheden igennem hvert enkelte loop være forholdsvist konstant, underordnet hvor stor eller lille last der er på anlægget. Hvis man sætter pumpen til konstant flow som du vil, ved at sætte den til en fast indstilling, så vil hastigheden igennem de forskellige loops ændre sig afhængigt af hvor mange telestater der er åbne, og dermed vil varmefordelingen i de forskellige kredse ikke være jævn/stabil/kontrollerbar.


 

Konstant flow og konstant tryk er to helt forskellige indstillinger.

Det er korrekt at det ikke altid er smart at køre i auto adapt. Det er f.eks no go i et-strengs anlæg. Gulvvarme kan i nogen tilfælde tilsidesættes med et et-strengsanlæg, afhængigt af størrelsen på kredsene. Andre gange går det fint med autoadapt, typisk med flere små kredse.


Elektronikteknikeren

I øvrigt vil pumpen stadig virke som en sparepumpe i konstant tryk, idet effekten hele tiden reguleres efter at holde trykket konstant.

Auto adapt er egentlig kun rigtig velegnet til radiatore.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg prøver lige at genoplive min gamle tråd, da disse tider gør emnet relevant igen. 
Samme kuldskære hustru. Nu med behov for at spare på gasforbruget.

Så hvad er den mest økonomiske måde at bruge gulvvarmen på? 
Konstant tryk eller højere fremløb, så gulvvarme slukker når sat temperatur er opnået? 
Gulvvarme er generelt langsomt reagerende. Jeg har prøvet to forskellige reguleringer, nemlig med en rumtermostat sat på returen og med den rigtige retning for gennemstrømning, og da badeværelset blev renoveret monterede VVS'eren en returtermostat. begge del virkede fint i et lille badeværelse. I et større badeværelse ville jeg nok vælge returtermostaten, som ikke er afhængig af rumtemperaturen og alligevel holder en rimelig konstant temperatur.

fase
Der er ikke stor forskel på gasforbrug, men jeg tror den bedste/billigste løsning er lav fremløbs temperatur. Altså sågulvet er lunt en stor del af dagen. 
Pumpens indstilling har ikke noget at sige på gasforbrug. 
Det der rigtig batter er at give den kuldskære et par sokker og evt. en ulden trøje på. Så kan man måske sænke temperaturen lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er helt enig med elmanden. Jeg har  i perioder kolde fødder. Nu har jeg et par uldne sokker på. de må endelig ikke stramme. pt sover jeg osse med dem på. de gør en enorm forskel på hvordan jeg har det. Et par gode sokker til et par hundrede kr er hurtigt sparet hjem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Teknisk set, er en lavest mulig fremløbs temperatur fra din kedel det mest økonomiske/optimale gas-messigt, da det resulterer i lavest mulig udstødnings temperatur på kedlen, lavest mulig differens temperatur mellem varme-medie og omgivelser, og dermed mindst muligt spild-varme "de forkerte steder", men det kræver at din cirkulationspumpe + kedel pumpe arbejder en anelse mere for at opretholde den samme varme afsætnings effekt i hele huset.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også