Spørgsmål tilstart/stop relæ

Hej


Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af mærket Eletra Beckum, for et års tid siden i forbindelse med et orangeri projekt.

Det er en rigtig god sav som har skåret i 100-vis af meter træ til orangeriet. Men pludselig, fra den ene dag til den anden, står den stille.  

Jeg har haft start/stop boksen åbnet. Se billede 1.

En nabo har fortalt mig at der sidder noget motorbremse elektronik i boksen, se billede 4, som skulle gøre at klingen stopper med at rotere når man trykker på stop. Det har godt nok ikke virket i den tid jeg har haft saven.

Der sidder også noget print i boksen, se billede 2, og på det print sidder der to sikringen, hvoraf den ene er brændt. Markeret med rød streg rund om. Så lang så godt. 

Hvis jeg skifter sikringen, og sætter strøm stikket til 400v, brænder sikringen med det samme. Hvis sikringen omgået med stanniol og stikket sættes i 400v igen, brummer motoren højt men kører ikke. 

Jeg har så tilsluttet motoren direkte til 400v, uden om start/stop boksen, for at kontrollere om det var motoren der var stået af, men den kan fint køre med direkte strøm.

Det er bare ikke rigtig en holdbar løsning at bruge saven uden en start/stop funktion   

Nu håber jeg så er der sidder nogle el-eksperter som lige ved hvad der er galt med mit udstyr :-)


Mvh

Allan


Hej Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

SÅ kom jeg i mål med det hele.

Det hjalp at dreje lidt på potentiometeret. Nu er den justeret ind så det passer med at når klingen stopper slår bremsefunktionen fra. Det ser ud til tiden bremsefunktionen er aktiv er konstant, men hastighede hvormed klingen bremses, justeres ved at skrue på potentiometeret.

1000 tak for alle der har budt ind med forslag til løsninger. Jeg er blevet lidt kloger på elektronik   og min bordrundsav kører som den skal. Fedt!

Go weekend til alle.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis