Spørgsmål tilstart/stop relæ

Hej

Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af mærket Eletra Beckum, for et års tid siden i forbindelse med et orangeri projekt.

Det er en rigtig god sav som har skåret i 100-vis af meter træ til orangeriet. Men pludselig, fra den ene dag til den anden, står den stille.  

Jeg har haft start/stop boksen åbnet. Se billede 1.

En nabo har fortalt mig at der sidder noget motorbremse elektronik i boksen, se billede 4, som skulle gøre at klingen stopper med at rotere når man trykker på stop. Det har godt nok ikke virket i den tid jeg har haft saven.

Der sidder også noget print i boksen, se billede 2, og på det print sidder der to sikringen, hvoraf den ene er brændt. Markeret med rød streg rund om. Så lang så godt. 

Hvis jeg skifter sikringen, og sætter strøm stikket til 400v, brænder sikringen med det samme. Hvis sikringen omgået med stanniol og stikket sættes i 400v igen, brummer motoren højt men kører ikke. 

Jeg har så tilsluttet motoren direkte til 400v, uden om start/stop boksen, for at kontrollere om det var motoren der var stået af, men den kan fint køre med direkte strøm.

Det er bare ikke rigtig en holdbar løsning at bruge saven uden en start/stop funktion   

Nu håber jeg så er der sidder nogle el-eksperter som lige ved hvad der er galt med mit udstyr :-)

Mvh

Allan

Hej Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nulspændings udløseren virker, det er testet. Og jeg er meget enig, det er en funktion der SKAL være på saven. STOP knappen virker også, den er testet.

Det er jo fristende bare at samle L2 og V og så køre videre med saven, men det irritere mig at jeg ikke kan få motorbremsen til at fungere og at den sikring springer, for der må jo være en fejl et sted   

Mht transistoren som blev omtalt længere tilbage i et indlæg så står den 2N6509 på den, jeg ved ikke om det er noget der kan bruges til at komme tættere på en løsning :-)

HVIS nu det skulle være motoren som gjorde at sikringen springer, hvordan kunne jeg så kontrollere om alt er som det skal være. Det skal dertil nævnes at motoren køre fint når man omgår printet, eller sætter 3 faser direkte til den.

Vi må gå ud fra at det ikke er motoren, når den kører fint. Der er sket noget på den print. Prøv om du kan få sådan en fyr, uden afbryder og relæ delen. Så må prisen være overkommelig. Jeg ser du kan få 3 - 4 thyristorer til under 100,00 kr med fragt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for linket Dan.

Nu har jeg forsøgt at læse lidt op på hvad sådan en Thyristor er for en dims, og hvad den gør   

Så, hvis nu den er defekt og står åben hele tiden, kunne det så være årsagen til at sikringen bliver taget lige så snart er kommer spænding på printet? Jeg kan se at sikringen sidder direkte i forbindelse med anoden.

Hvis jeg skal måle den med multimeteret, er det så rigtigt forstået at jeg skal måle på katode og anode, og her må der ikke være nogen kontakt? Eller hvordan......

Den gamle thyristor er lodet af og jeg har forsøgt at følge anvisningerne i videoen til at konstatere om den var defekt. Det har jeg ikke rigtigt kunne få noget ud af, måske det bare er mig der har gjort det forkert.

Jeg har ud fra det her datablad: http://www.produktinfo.conrad.com/d...ristor.pdf og videoen, fundet frem til at jeg skal have plus på ben nr. 2 og minus på ben nr. 1 og så skulle der i off tilstand ikke være nogen forbindelse. Har jeg forstået det korrekt, skulle jeg ved at kortvarigt røre ved ben nr. 3 (gaten) med plus, sætte den i On tilstand og så skulle der være en forbindelse mellem ben 1 og 2??? Det har jeg bare ikke kunnet få til at virke, lige meget hvor længe jeg har haft plus på ben nr. 3. Testen er prøvet på både den gamle som er lodet af og de nye jeg har købt?

Den eneste forskel jeg har kunnet finde på ny og gammel er at når jeg sætter minus på ben nr. 1 og plus på ben nr.3 (for at forsøge at sætte thyristoren i on) så får jeg et resultat på multimeteret der er forskellig. Den gamle siger 0,095V DC og den nye siger 0,070V DC

Jeg har nu lodet en ny thyristor på printet og monteret alle stik som de sad før. Første positive ting er at den lille 10A sikring IKKE springer så snart jeg sætter stikket i vægen. Næste positive ting er så at saven faktisk starter OG når jeg trykker på den røde stop knap, bremser motoren og kommer til stop på ca 5-6 sek.

Men men men, når klingen så er kommet til stop, kan jeg tydeligt høre at bremse funktionen stadig er aktiveret, det brummer fra motoren.

Konklutionen indtil nu må være at thyristoren har været defekt. Men hvad er det så lige der gør at bremsefunktionen nu ligepludselig ikke vil slå fra igen?

Tillykke med reparationen. Så vidt jeg husker fra det allerførste link som du havde til start stop enheden, så stod der at bremse elektronikken var aktiv i 20-25 sec. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hvor længe fortsætter den med at brumme? Jeg har selv monteret en motorbremse på min rundsav, og den brummer i ca. 5 sek. efter at klingen er stoppet. Måske der er et potentiometer hvor man regulere bremsetiden/strømmen?

Med venlig hilsen

Anders

Tak Erik, men jeg er ikke helt i mål endnu.

Jeg kan ikke finde noget sted hvor der står at bremsen skulle være aktiv i 20-25 sek. Det lyder da umidelbart også som længe.

Jeg kan finde det her på hjemmesiden om bremsefunktionen "Die Bremselektronik bremst das Sägeblatt nach dem Abschalten nach ca. 10 Sekunden bis zum Stillstand ab."

Så den burde stoppe med at bremse ved stilstand, ik?

Jeg har prøvet at lade den stå lidt og brumme, men er det sundt for motoren at lade den stå 20.25 sek?

@ Anders. Der sidder en rund sort dims med 3 ben, som ser ud til at kunne drejes rundt. Den har en lille pil og kærv til skruetrækker. Kunne det være den?

Det du beskriver lyder præcist som et potentiometer. Du kan jo prøve at dreje på det, og se hvad der sker. Det kan dog godt være, at det vedrører bremsestrømmen, og dermed hvor hurtigt den bremser. 

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis