Spørgsmål tilstart/stop relæ

Hej

Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af mærket Eletra Beckum, for et års tid siden i forbindelse med et orangeri projekt.

Det er en rigtig god sav som har skåret i 100-vis af meter træ til orangeriet. Men pludselig, fra den ene dag til den anden, står den stille.  

Jeg har haft start/stop boksen åbnet. Se billede 1.

En nabo har fortalt mig at der sidder noget motorbremse elektronik i boksen, se billede 4, som skulle gøre at klingen stopper med at rotere når man trykker på stop. Det har godt nok ikke virket i den tid jeg har haft saven.

Der sidder også noget print i boksen, se billede 2, og på det print sidder der to sikringen, hvoraf den ene er brændt. Markeret med rød streg rund om. Så lang så godt. 

Hvis jeg skifter sikringen, og sætter strøm stikket til 400v, brænder sikringen med det samme. Hvis sikringen omgået med stanniol og stikket sættes i 400v igen, brummer motoren højt men kører ikke. 

Jeg har så tilsluttet motoren direkte til 400v, uden om start/stop boksen, for at kontrollere om det var motoren der var stået af, men den kan fint køre med direkte strøm.

Det er bare ikke rigtig en holdbar løsning at bruge saven uden en start/stop funktion   

Nu håber jeg så er der sidder nogle el-eksperter som lige ved hvad der er galt med mit udstyr :-)

Mvh

Allan

Hej Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Erik

Det lyder rigtig god, tak.

mål da Transistoren igenmen, det er da nok den der gået på printet, og så har du sparede 110 Euro...

AFK skrev den 12-09-2017 10:51:32

Nu tror jeg at jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe hele boksen som reservedel:

https://www.elektro-kahlhorn.de/kre...:2070.html

Mit problem er bare, ligger fejlen i boksen eller motoren? Jeg er ikke rigtig kommet nærmer en forklaring på hvorfor der ryger en sikring på printet, når der sættes spænding på. 

Jeg ville være lidt ked at at smide 117 Euro efter noget som så ikke har den ønskede effekt   

Som jeg ser transistoren ved siden af sikringen, ligner den en ting der har fået noget den ikke kunne tåle. Måske en transistor udskiftning kunne bringe "orden i sagerne" ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu kan jeg se på diagram hvordan det er lavet. Den sorte du har på billedet er relæ som starter motoren, ved at den giver den de 2 faser (det ser ud som om den 3. fase er der konstant igennem printpladen) Jeg mener at kunne se en lille linie imellem L2 og V 

Jeg ville forsøge at tage 2 ledninger af på printpladen. Det er dem der kommer fra henholdsvis A1 og A2 på relæet ( spole ) det er en brun og en orange. ( giv dem lidt isolere bånd så de ikke går imod noget under afprøvning ) 

Du skal også kigge på printet om der er forbindelse imellem L1 og V endelig skal du være sikker på at termorelæ er genindkoblet ( forbindelse igennem de 2 orange der går fra relæ nr. 5 til relæ A1.

Når det er i orden skulle du kunne starte motoren, uden at sikring behøver at være der. 

Virkemåde:

Du kan se at spolen i relæ skal have 400 V. det får den fra lige før termorelæ (samme som relæ kl.1) og hen til relæ klemme A2

Når så startknap trykkes ind kommer der forbindelse igennem relæ både kl 1 - 2 og samtidig kl.3 - 4 og motoren kører. Der er lus fra kl 4 til kl 5 som så samtidigdanner forbindelse til kl. 6 (den orange der via termorelæ ender på spolen A1  

Så kan du afprøve om motoren kan køre og at den kan bestille noget. Altså ikke er på vej til at brænde af. 

Jeg er sikker på at den lille printplade har noget med klingebremse at gøre, nemlig ved at sende jævnstrøm ind på 2 viklinger.

Jeg tror det er lyset på foto der snyder lidt, synes ikke der er noget fysisk at se på den transistor der sidder på kølepladen. Men det er da en god ide at kigge bag på printpladen for at se om der skulle være noget synligt brændt af. 

Inden du starter skal du kunne måle ca. 400 v imellem relæ 1 - 3 og relæ 1 - print L2 og relæ 3 - print L2 

Når relæ er trukket er det det samme bare på den anden side relæ 2-4 og relæ 2 - print V og relæ 4 - print V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej Erik

Tak for den meget udførlige forklaring, som selv en ikke særlig el kyndig som mig, faktisk kan forstå og følge.

Jeg vil prøve at gå den i gennem, når jeg lige har en ledig stund.

Med hensyn til transistoren, så er det nok rigtig som du skriver at lyset driller lidt på billedet. Umiddelbart er der ikke noget som ser "brandt" eller på anden måde defekt ud på printet.

Annonce

vedr. transistoren behøver det ikke og se brændt, for og være defekt. det måske 1 ud af 10gange der er nået og se

Det er korrekt Dan, men det var et argument på tidligere indlæg.

Hej Erik,

Så fik jeg afprøvet dit forslag.

De to ledninger blev afmonteret på printet og vupti, motoren starter. Jeg målet ca 400v mellem relæ 1 - 3 og relæ 1 - print L2 og relæ 3 - print L2 inden motoren startes.

Med motoren startet, målte jeg ca 400v mellem relæ 2 - 4 og mellem relæ 2 - print V og relæ 4 - print V

Så alt gik som du har beskrevet det. Men jeg har lidt svært ved at se hvad det så er jeg kan konkludere ud af det   Motoren kan køre, men der er et eller andet der slår den ene sikring på printet. Kan det måske have noget at gøre med at den motorbremse funktion som printet burde have, ikke virker?

Jeg har nærstuderet printet på forsiden og bagsiden., og umiddelbart ser det ikke ud til at der er noget som er defekt.

Det er ikke sikkert, det er en transistor, der er på printet. Det kan være en tyristor eller en triac. Kan du se type nummeret er det til at finde ud af, hvad det er. Det ser ud som printpladen også er med i nulspændingsudløseren ( et krav på blandt andet på snedkerimaskiner, som sikring mod automatisk start efter spændingsudfald).

fase

Her er en lille streng fra den omtalte udbyder af erstatnings kontakten: 

Die Unterspannungauslösung verhindert, dass die Maschine nach einem Netzausfall selbsttätig wieder anläuft.    Die Bremselektronik bremst das Sägeblatt nach dem Abschalten nach ca. 10 Sekunden bis zum Stillstand ab. Det siger jo at det er bremseelektronik. 

Hvis spændingen falder bort udefra medens saver kører må saven ikke starte igen af sig selv når spændingen kommer tilbage ( nulspændings udløser som Fabrin skriver ) Det mener jeg nu er ok  med den opstilling. Der er jo en selvholdekontakt i relæet kl. 5 - 6. 

Men det kan du jo let afprøve AFK. Du starter saven, hiver stikket ud, og uden at røre noget sættes stikket i. Så må saven ikke starte af sig selv. 

Du skal også være sikker på at din stopknap virker, det ser nemlig lidt kryptisk ud på tegningen. Men det er jo også let at afprøve nu du har fået gang i dyret. Og de 2 ting må du ikke gå på kompromis med.

Hvis du ikke kommer videre med din fejlfinding omkring den lille sikring, ville jeg da klippe det relæ fra, og samle ledningen der sidder i printet L2 - V Hvis du kan undvære klingebremse, som åbenbart ikke har virket.   

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis