Skift af Danfoss-styring på Baxi PF50?

Jeg har et Baxi PF50, der driller, men jeg har en ret klar formodning om, at det er Danfoss-styringen, den er gal med. Så da jeg så en brugt styreenhed i Den Blå Avis, slog jeg til, selvom det ikke præcis er samme model.

Så mit spørgsmål er, om nogle her i forum'et ved, om jeg kan skifte en Danfoss ECL 3200 ud med en Danfoss ECL 3300? De ligner hinanden på en prik men har ikke de samme terminal-betegnelser på bagsiden. Jeg har vedhæftet billeder af forsiden af begge og af bagsiden af 3300-modellen. Hvis nogen mener, det bør være en mulighed at skifte dem, tager jeg selvfølgelig lige billeder af 3200-modellen også til sammenligning (men vil ikke afmontere den nu, hvis der er en dårlig plan :-)

Mvh Peter

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dan1982 skrev den 09-09-2017 13:51:50

hvad driller  den med?

Der er egt. nok to ting, der driller.

1) Ind i mellem starter fyret ikke. Det er som om, det slet ikke prøver. Det er denne fejl, jeg har Danfoss-styringen mistænkt for. Normailt med den udetemperatur, vi har nu, slår fyret til omkring 40 grader og fra omkring 60 (jeg har begrænset toptemperaturen ved at stille den manuelt omkring 2 på drejeknappen til højre). Men nogle gange (gerne med flere dages mellemrum) slår det ikke til, selvom temperaturen på fyret fx er faldet til 35 grader, og vi har kolde gulve (det kører kun gulvvarme). Hvis jeg slår betjeneingen over på manuel (de to vippekontakter), starter det hver gang. Eller, hvis jeg slukker og tænder igen med automatikken på, starter det hver gang. Det er som om, styringen fejler, når fyret godt kan køre manuelt.

2) Jeg har bemærket, at fyret nogle gange er temmelig lang tid om at få tændt gasflammen. Det står og klikker, men det kan nemt gå et minut, inden flammen kommer. Jeg forbinder det ikke med ovenstående umiddelbart.

Fyret bliver serviceret, som det skal. Sidste år fik det nyt printkort, da et relæ var stået af. Ud over at gasmanden gerne vil sælge mig et nyt, fejler fyret ikke umiddelbart noget, siger han. Måske skal det have en blæser skiftet på et tidspunkt....

Alle input/forslag er meget velkomne :-)

har det været ligge ned end 35 grader, har det stoppe med tænde fyret så den har kørt med 10 grader i fremløb?

Tak, fordi du tager dig tid til at prøve at hjælpe!

Jeg har aldrig set temperaturen så lav som 10 grader. Jeg vil ikke afvise, den kan have været under 35, men det er ikke normalt. Jeg har en mistanke om , at termometeret viser en lidt for høje temperatur.

prøv og modstand måle på din pt100 eller pt 1000 føler fra danfossèn, til anlægget. fyret har jo sig egen føler når du slå den over til manuel. Det kan være den ikke sidder helt sammen sat som den manuel i fyret, eller den ikke måler rigtigt mere.

Annonce

Jeg finder mit multimeter frem fra gemmerne. Jeg går ud fra, jeg skal afmonterer følerne i begge ender, inden jeg måler. Hvad skal multimeteret vise?

Du skal måle følernes modstand ved at måle fra tilslutningen i reguleringen, så du får målt hele ledningen fra tilslutning og gennem PT100 eller PT1000 modstanden. Modstanden skal ligge omkring 100 eller 1000 Ohm.

fase
S. Fabrin skrev den 10-09-2017 10:15:05

Du skal måle følernes modstand ved at måle fra tilslutningen i reguleringen, så du får målt hele ledningen fra tilslutning og gennem PT100 eller PT1000 modstanden. Modstanden skal ligge omkring 100 eller 1000 Ohm.

Tak. Jeg lurede på det samme ved nærmere eftertanke. Føleren sidder vist også vådt, så det ville være lidt bøvlet at skulle skille det ad :-) Jeg måler senere i dag....

Så fik jeg målt 1250 Ohm. Det lyder af en del ekstra modstand i ledningen?

Svare til ca 65°.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis