Støbe betongulv selv - i én omgang

Hej LDS'ere!

Jeg er ved at erhverve et modent hus fra 1896 og der skal en omgang gulvvarme og beton ind.

Husets adgangsvej giver ikke mulighed for hverken betonvogn eller pumpe - så jeg SKAL støbe selv.

Jeg har naturligvis læst om den klassiske 2-lags løsning, med grovstøbning først og pudslag ovenpå.

Men jeg er også stødt på nogle der har støbt i ét lag, med blandingen 1 cement : 3 sand, som så løbende afrettes og køres over med pudsebrædt.

Der skal støbes ca 5m3, der dog er i flere rum og derfor kan deles over flere omgange (dage).

Ville det være helt råddent at gå efter 1-lags løsningen? - Jeg er rimelig erfaren GDS'er, men har endnu ikke prøvet at støbe gulv.

Tak for alle de input der måtte komme.


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville gå efter 2 lags løsningen, fordi du støber et betonlag, som indeholder rionet og varmeslanger. Derover lægger du et pudslag 1:4 , som du kan lave fald i, hvis du ønsker det. Pudslag er ikke nær så stærkt som beton, derfor ville jeg vælge 2 lags metoden.


fase

Du kan udmærket støbe på en gang. Jeg ville bruge støbemiks den fine, altså med små sten. De kan sagtens pudses væk fra overfladen. Jeg har gjort det nogle gange, og med min amatør baggrund har jeg dagen før lavet nogle små klatter beton som er afrettet på overfladen med  2 firkantrør f.eks. 40 x 40 mm (eller T jerns profiler (De behøver ikke at være hele rummets længde, bare beton klatter er klar til at flytte dem hen på ). De er naturligvis efter alle kunsten regler Wattet ind og sat i rigtige højde, samt en afstand på 190 cm, så 2 m lodstok / retskinne kan bruges til at trække overfladen af på, og der pudses efterhånden så man ikke vader i det nye beton.  

Når der er lavet sådan en 2 m. stribe eller smallere fjernes leder jernene, de 2 striber fyldes og eventuelt det der mangler i sider. Du kan efter få timer lægge knæer på betonen hvis du bruger et par 100 mm flamingo isolering som underlag. (det er også godt for knæet) Der skal måske lige glat pudses der efterhånden som du trækker dig tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

god ide at tage tyren ved hornene og få støbt gulv og lagt rør ned...i et gamelt hus kan gulv/solvarme være en god ide !

det ville jeg i øvrigt støbe i 1 lag.

er selv "amatør" og har støbt gulv et par gange, alle sammen med lidt forskellig teknik - både leveret fra vogn og støbt et helt hus på 1 time (2 lags metode), og også de mere manuelle metoder hvor grus, sten og beton blandes manuelt (1 lags metode)

til 5 m3 ville jeg købe en brugt blander (500-700 kr brugt) og selv mikse på stedet - dvs købe noget støbe grus og nogle sække beton. det skal blands pænt "tørt" for at undgå svind revner.

man kan gøre det selv, 5 m3 er vel ca. 40 m2 og her er 2 mand godt (1 blander og løber med trillebør, den anden retter af og fordeler)

husk at det skal 'tørre' uden at miste fugten, dvs. dækket med plastik (f.eks. maler afdækning eller andet billigt plast dug) - det giver en flot overflade.


lidt afhængig af udformningen af det som skal støbes er der nogle forskellige tekniker til at lave afretnings 'skinner' som der støbes efter - fald bestemmer du 100%, betonen blandes så fast at den føles som modelervoks i konsistens - hældninger er derfor intet problem og vil følge dine skinner./din afretning.

jeg var en gang med hvor vi støbte ca. 30 m2 gulv i et ældre hus på på landet. her slog vi nogle lægter ned i jorden og på dem blev skruet nogle lægter i baner a ca 1,2 meter over hele gulvet (lægterne dannede baner som i en svømmehal og  blev brugt til at sætte færdig gulvhøjde. der blev så støbt hver anden bane den ene dag, og næste dag ble lægter/stolper fjernet - de manglende baner blev så støbt og banene fra dagen før var så denne gang afretter skinner - hvis du forstår.

Den med støbte baner bruger man i store indusrihaller, hvor man ønsker at gulvets revner (svindrevner) kommer kontrolerede steder. I gulve i værelser og lignende er det ikke godt med støbeskel. Det fremkommer når man støber over 2 dage i samme rum. 

Det er heller ikke så smart at hugge lægter ned i isolering. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

TAK for svarene!

Det der efterhånden såt tilbage, er spørgsmålet om hvilket materiale jeg skal blande med cementen?

@ev elmand: Du skriver "støbemiks den fine" - er det 0-4 eller 0-8?

@NielsChr: Du skriver "støbe grus" - er det 0-4? Eks: http://onlinegrus.dk/product/grus/stobegrus-0-4-vasket/


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du bør ringe til en vognmand i nærheden og bestille støbemiks. Det er oftest langt billigere end i bigbag, hvis det er det du søger. I første indlæg nævner du 5 m3 det er sådan ca. 9 tons. Men prøv at kigge på Ålborg Portland hjemmeside. Der er der mange gode informationer, samt beregner forhvor meget grus og cement. 

Og husk at når vi jyder snakker om grus så er det blanding med sten. hvorimod sand er som sandkasse sand


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. 

Jeg har adgang til både traktor og vogn, så jeg henter i grusgraven. 😁

Det jeg præcis mangler svar på, er hvilken grus (størrelse) skal jeg bruge hvis jeg støber i én omgang?


 

Det man kalder grus på sjælland, kalder vi vasket eller harpet sand størrelse 0-4mm i jylland.

Støbemix (fin) blanding af 3 del sand og 5 del sten størrelse 0-8 mm. Denne størrelse er bedst til støbning af gulve, da den er nemmere at pudse ud. Støbemix (grov) blanding af 3 del sand og 5 del sten størrelse 0-16 mm. Til støbning hvor der kræves noget ekstra f.eks fundament, nedstøbning af stolper og sokler. Støbningen giver ikke en hel glat overflade, men er meget holdbar.


Ps. Vi jyder har selvfølgelig også grus herover, det er bare noget grovere end sand - det kan fx. være fyldsand, gravet ud direkte fra fra grusgravskrænten.

Hvad slags materiale du skal anvende ved 1 lags løsning kommer an på om du vil anvende flydebeton (som evt. skal slibes og flydespartles) eller en C-mørtel (Slidlag) som du beskriver længere oppe som skal afrettes og pudses.

Ved flydebeton anvender du FRANK CHR. løsning.

Ved slidlag anvender du 1 del cement til 3 dele 0-4 mm støbegrus. blandes til en konsistens som våd jord. (kan trykkes sammen i hånden uden at falde fra hinanden.)

Husk at udføre foranstaltninger for udslip af radongasser fra undergrunden.
https://www.bolius.dk/radonfrithjem/
https://www.sst.dk/da/straalebeskyt...itet/radon
https://boligejer.dk/guide-radon/0/26
http://www.radonfri.dk/
Undskylder alle linkene, men det er en ting der ikke tages seriøst nok. 

Hilsen Martin. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også