god ide at tage tyren ved hornene og få støbt gulv og lagt rør ned...i et gamelt hus kan gulv/solvarme være en god ide !
det ville jeg i øvrigt støbe i 1 lag.
er selv "amatør" og har støbt gulv et par gange, alle sammen med lidt forskellig teknik - både leveret fra vogn og støbt et helt hus på 1 time (2 lags metode), og også de mere manuelle metoder hvor grus, sten og beton blandes manuelt (1 lags metode)
til 5 m3 ville jeg købe en brugt blander (500-700 kr brugt) og selv mikse på stedet - dvs købe noget støbe grus og nogle sække beton. det skal blands pænt "tørt" for at undgå svind revner.
man kan gøre det selv, 5 m3 er vel ca. 40 m2 og her er 2 mand godt (1 blander og løber med trillebør, den anden retter af og fordeler)
husk at det skal 'tørre' uden at miste fugten, dvs. dækket med plastik (f.eks. maler afdækning eller andet billigt plast dug) - det giver en flot overflade.
lidt afhængig af udformningen af det som skal støbes er der nogle forskellige tekniker til at lave afretnings 'skinner' som der støbes efter - fald bestemmer du 100%, betonen blandes så fast at den føles som modelervoks i konsistens - hældninger er derfor intet problem og vil følge dine skinner./din afretning.
jeg var en gang med hvor vi støbte ca. 30 m2 gulv i et ældre hus på på landet. her slog vi nogle lægter ned i jorden og på dem blev skruet nogle lægter i baner a ca 1,2 meter over hele gulvet (lægterne dannede baner som i en svømmehal og blev brugt til at sætte færdig gulvhøjde. der blev så støbt hver anden bane den ene dag, og næste dag ble lægter/stolper fjernet - de manglende baner blev så støbt og banene fra dagen før var så denne gang afretter skinner - hvis du forstår.