Støbe betongulv selv - i én omgang

Hej LDS'ere!

Jeg er ved at erhverve et modent hus fra 1896 og der skal en omgang gulvvarme og beton ind.

Husets adgangsvej giver ikke mulighed for hverken betonvogn eller pumpe - så jeg SKAL støbe selv.

Jeg har naturligvis læst om den klassiske 2-lags løsning, med grovstøbning først og pudslag ovenpå.

Men jeg er også stødt på nogle der har støbt i ét lag, med blandingen 1 cement : 3 sand, som så løbende afrettes og køres over med pudsebrædt.

Der skal støbes ca 5m3, der dog er i flere rum og derfor kan deles over flere omgange (dage).

Ville det være helt råddent at gå efter 1-lags løsningen? - Jeg er rimelig erfaren GDS'er, men har endnu ikke prøvet at støbe gulv.

Tak for alle de input der måtte komme.


 

Hej LDS'ere! Jeg er ved at erhverve et modent hus... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak, Martin!

Nu havde jeg lige set mig lun på at blande cement/sand(0-4)/sten(0-8) i forholdet 1/2,5/3,5 som jordfugtig - skal jeg droppe det?


 

niklasstorm skrev den 05-09-2017 22:32:04

Tak, Martin!

Nu havde jeg lige set mig lun på at blande cement/sand(0-4)/sten(0-8) i forholdet 1/2,5/3,5 som jordfugtig - skal jeg droppe det?

 Så skal du nok anvende støbegrus 0-4 og støbegrus 0-8 sammen og ikke sten. Betonen vil ikke binde sammen på samme måde ved jordfugtig beton når der anvendes sten. Og blandingsforholdet er ikke stærk nok ved en 1/6 løsning. Den skal være 1/3 for at kunne opnå en styrke på 20 Mp i 10 cm tykkelse af felter af max 30 kvadratmeter for at anses som radontæt.
Herudover vil stenene lave en masse spor i overfladen.

Du kan også anvende støbegrus 0-8 mm, overfladen vil blive grov, men det en løsning der også kan bruges.

Jeg vil anbefale at glitte overfladen med et stålbrædt efter pudsning. så har du en plan glat overflade der ikke smuldre eller fremstår grov med. (mindre klargøring til næste arbejdsproces.  



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nå... tak for alle de gode svar!

Jeg har besluttet mig for, at få det helt store set-up ud. Dvs. pumpe og færdigblandet Uni-Dry lava beton fra Unicon.
Det bliver ganske enkelt for svært at få materialer og mandskab nok til at få blandet og lagt beton selv.

Løsningen bliver en 20m pumpevogn med 40 m. slange (10.000 kr) + beton (ca. 20.000). Så er hele huset klaret på et par timer og jeg kan få erfarne kammerater til at hjælpe til.


 

Hvor meget dyre bliver din løsning med pumpevogn kontra selv at støbe dette? 

Støbe selv: 8-10.000

Unicon: 20.000 for beton (hurtigtørrende "Uni-Dry) og 10.000 for pumpe (der er 60 meter fra pumpe til hus)


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

hold da op. til den pris forskel kune du købe traktorblander, og traktor, burgt naturligvis.


men det måske bare mig der er nærig, og lidt udstyrs nørd

Jeg har også adgang til at låne både traktor og en 500 liters pto-blander. Mit problem er, at huset ligger for enden af en 100 m stikvej, der er 2,8 på det smallest er sted, hvor den slår et lille knæk. Derfor skal alle materialer køres til med trailer. 

Derudover er det ikke lykkedes mig at lokke nogle af mine håndværks-bekendtskaber til at hjælpe med arbejdet. 

Så unicon får glæden ved at sætte pumpen op på en nærliggende stikvej, hvor slangen så kan lægges hen over et græsareal. 

Derudover har jeg ikke så fondens meget tid at løbe på, så den hurtigtørrende beton er også at foretrække. 👍


 

Jamen med adgang til traktor blander på 500 l. ville jeg da ikke betænke mig med den prisforskel. få leveret den bilfuld støbemix oppe "ved vejen" læs op i tvangsblander med en bobkat eller traktor frontlæsser og kør hele blanderen ned til huset for at hente vand m.m. Det er kun ca. 10 -12 ture frem og tilbage. Når det er værelser m.m. så behøver du ikke at støbe det hele på 1 dag. 

Kommer det derimod med betonbil så skal det hele jo ind samme dag, og arbejdet skal gøres færdigt. 

Jeg har hjulpet en kammerat med at støbe gulv i en maskinehus. Det blev på den måde. Her kunne traktoren køre blanderen helt ind på stedet hvor det skulle bruges. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fordelen ved leveret beton, er at jeg kan fylde hele huset på få timer, uden den store indsats. Betonen tørrer væsentlig hurtigere og jeg skal ikke lave to lag. 

Derudover skal der støbes 52 kvm i ét hug idet den del skal have et ubrudt, fuldlimet, massivt plankegulv. 

Så jeg ville også gerne spare, men tiden er nok en større faktor her. 

Men som altid; tak for de gode input! 😀


 

Til et massivt plankegulv kan du undlade betondækket, og lægge fuldlimede 21mm gulvplader  i krydsfiner som plankegulvet monteres på.

Løsningen giver også en bedre økonomi med gulvvarme.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også