Erfaring med Einhell Bordrundsav

Hej


Nogen som erfaring med en Einhell bordrundsav eller lignende “billige” bordrundsave, har set forskellige på nettet til ca. 1300,-

Købte en brugt bordrundsav på nettet, hvilket viste sig at være en dårlig investering, da saven skar skævt og fik brættet til at kile sig fast. Jeg kan ikke justere klingen på nogen måde, så jeg vil anskaffe mig en ny.

Mit behov er ren hobby, hvor jeg engang imellem skal flække nogle brædder eller finer.

Teknologien på de billige save er vel det samme, formentlig produceres de også alle samme sted, men får bare forskellige farver alt afhængig af hvem der sælger dem.


Vh. Morten

Hej Nogen som erfaring med en Einhell... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 27-08-2017 13:15:35

Jeg har haft en Onkel Harald sav. Den hører til i den billige ende, men blev hurtigt opgraderet da landet er det dårligste på de billige save.
Når du skriver at træet kiler sig fast, så er der 2 ting du skal tjekke.

1. Klingen skal være vinkelret (90 grader) i forhold til bordet.
2. At landet er parallelt med klingen.

Du tjekker det bedst ved at bruge en stor vinkel (eller noget andet tyndt som feks en metal lineal), som du lægger op af klingen (i mellem tænderne, så den rører selve klingens "krop"), og så kører dit land op til vinklen, og kikker om der er mellemrum nogle steder.
Det skal helst være parallelt , men hvis der er lidt luft bagerst, er det til at leve med, bare det ikke er mere end 1-2 mm. Det værste er hvis der er mindre afstand bagerst, så træet bliver presset ind mod klingen, da det kan give "kick back" og bestemt noget der skal undgås  
Prøv at se denne lille film.
Jeg blev dog hurtigt træt af det medfølgende land, som altid er noget dingelværk, så det blev skiftet til noget bedre, som dog endte med at koste mig lige så meget som selve saven ...
   
Da motoren til sidst ikke kunne mere, var det nærliggende at bygge min egen rundsav, som dog stadigt er bygget op over en rimelig billig sav...du kan se mere her
og her 

 Tak for linket til filmen, som viser det problem jeg står med. Klingen går ikke paranel med landet. Problemet på min billige sav er, at jeg ikke kan justere nogen sted. Jeg kan selvfølgelig lave et nyt land af et stykke træ og ligge parnel med klingen og fast gøre det med et par tvinger.

MortenCl skrev den 27-08-2017 15:48:07

 Tak for linket til filmen, som viser det problem jeg står med. Klingen går ikke paranel med landet. Problemet på min billige sav er, at jeg ikke kan justere nogen sted. Jeg kan selvfølgelig lave et nyt land af et stykke træ og ligge parnel med klingen og fast gøre det med et par tvinger.

 Du kan hurtigt rette den op ved at montere et stykke træ på siden af landet ved hjælp af nogle skruer(hvilket altid er godt, fordi det er nemt at skifte når det bliver slidt) og så sørge for at det sidder parallelt.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den sav du linker til er der som sådan ikke noget galt med.
Men min største anke er landet. På billedet kan du se max bredden på hvor bredt du kan skære... hvorfor kan landet ikke køre helt ud på vingen til højre og dermed give dig ekstra skære bredde ?
Og landet kan køre på venstre side af klingen, hvilket du reelt aldrig vil få brug for  
Da jeg havde den billige Harald sav, byggede jeg et bord i samme højde som saven, for så kunne jeg lave et land på det bord, og stille det ved siden af saven, hvis jeg skulle skære større plader.
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Er kvaliteten dårlig? er du træt af, at skulle selvjustere et land?

Så... nu dagens "sure opstød".. (fair nok, at i  nok synes det)
Prøv engang, at gå hen til spejlet.. og spørg, om du vil fremstille tingen til den pris, som den sælges til?
Sandsynligvis ikke..
tænk så på - at producenten har solgt varen - og kalkuleret med at tjene på den..
Medarbejderen har fået en smule for at lave/samle
Der er brugt ressourcer i form af metal / plast / gummi
Der er brugt ressourcer til at sejle den her op.

En butik har kalkuleret med avance - d.v.s. at indkøb er reelt ingen penge (max 500,-), da der jo også svares moms


Hvis man køber noget, der koster så ekstremt lidt - kan man altså i min optik - ikke regne med at få et fantastisk stykke værktøj..

Det største problem er så, at man ikke kan regne med, at få noget bedre - selvom man giver mere.. :-(


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 27-08-2017 16:10:41

Er kvaliteten dårlig? er du træt af, at skulle selvjustere et land?

Så... nu dagens "sure opstød".. (fair nok, at i  nok synes det)
Prøv engang, at gå hen til spejlet.. og spørg, om du vil fremstille tingen til den pris, som den sælges til?
Sandsynligvis ikke..
tænk så på - at producenten har solgt varen - og kalkuleret med at tjene på den..
Medarbejderen har fået en smule for at lave/samle
Der er brugt ressourcer i form af metal / plast / gummi
Der er brugt ressourcer til at sejle den her op.

En butik har kalkuleret med avance - d.v.s. at indkøb er reelt ingen penge (max 500,-), da der jo også svares moms


Hvis man køber noget, der koster så ekstremt lidt - kan man altså i min optik - ikke regne med at få et fantastisk stykke værktøj..

Det største problem er så, at man ikke kan regne med, at få noget bedre - selvom man giver mere.. :-(


 Spørgsmålet går på hvad erfaringer er med Einhell Bordrundsav. At der så er opstået nogle gode tips undervejs er jo kun dejligt. Forsat god søndag   

 

Problemet er løst med et stykke land lavet af træ. Nu kan jeg skære igennem et bræt på langs uden problemer.

Jeg vil ærlig indrømme at jeg ikke har den store ekspertise i Bordrundsave og jeg er udmærket klar over at pris og kvalitet hænger sammen.
Men mit behov er ikke så stort til den slag savopgaver, så om jeg vælger en Einhell fundet på eBay til 148€ eller spare op til en Bosch el. vil jeg lade stå åben.

I får alle tak for de gode tips undervejs.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis