Tiny Houses - Er de lovlige i Danmark eller hvordan bliver de det?

Der er i USA, New Zealand og andre dele af verden en bevægelse, som kalder sig Tiny House Movement.

Den går ud på, at folk bygger små huse og bor i dem. Men det er ikke altid lovligt. Især ikke, hvis de også har hjul på. Der skal være en vis mængde plads foran toilettet og så videre. De skal møde bygningsstandarder og bygningsreglement - muligvis er der flere ting, der skal mødes; Planlov - grundens krav og "Coding" - husets specifikationer. Men dette er blevet mødt i gennem gruppens bureaukratiske arbejde, således at bygningsreglementet nu har et segment for tiny houses. 

Kan vi nøjes med at kontakte byplanlæggeren og med retningslinjer derfra gå videre til kommunaldirektøren? 

Det vigtigste for mig er, at vi har en standard at bygge efter, så vi kan lave helårsløsninger til hjemløse, minimalister og folk, som ikke vil bruge resten af livet på at betale af på gæld. Når vi har retningslinjer for de små huse, så kan vi begynde at gøre en betydelig forskel for dem, som har det aller sværest. Jeg har skrevet en blog artikel om det.

Jeg glæder mig til at høre fra jer :-)

Venlig hilsen Anders

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til beboelse skal du have en byggetilladelse, og overholde gældende regler.

Men du må gerne bygge småt, medmindre da der er en lokalplan der har andre krav.

Kloak og offentlig renovation skal du også have.-.


Vi prøver igen, i morgen --

Her til lands har vi også "Tiny Houses" - ordvalget er dog inspireret fra den tyske arbejderbevægelse og det hedder "Kolonihavehus". 

Og så var der Ellebjerg lejren, Fordkassehuse i Hvidovre - altsammen noget du kan besigtige på Nationalmuseet og man har revet væk, pga. de kritisable sanitære forhold. 

Stiller du det på hjul er det ikke permanent - Byggeloven gælder således ikke og man kalder man det "Campingvogn" eller "beboelsesvogn".  Så glæder der skærpede regler hvad fx. installationsområdet angår. 

Ideen med "skæve boliger" er ikke umuligt og forfølges aktivt af kommunerne - Du skriver at du bor i 9400: så kig forbi Lejrevej i Svenstrup. 

https://www.aalborg.dk/familie-og-b...InstId=222





Mjølner - det er guld. Tak for det! Der vil jeg kigge ud! 

Campingvogne (helårs) er vel også en form for "småhuse"  Selv har jeg da i mine unge år boet i en campingvogn i to år på et par campingpladser, det var billigt. 

 Ps. Ud over de sædvanlige kolonihavehuse i Horsens har vi også "Klondyke" ved havnen og "Elbæk" ved fjorden. 

Annonce

Prærie- og sigøjnervogne er vel osse en slags Tiny Houses og dem må man da gerne bo i - altså så længe man har sin adresse et fast sted, evt. hos kommunen som subsistensløs. 
 

hvis det skal være helårshuse som du skriver, så er hjul udelukket og br skal overholdes. har ikke læst den for nyligt, så nok en del tilføjelser som jeg ikke kender til, men mener ikke der er krav om minimums størrelse af et hus.

der findes også nogle bygge anbefalinger og vejledninger (bi) - men disse er ikke lov, blot eksempler på hvordan man kan overholder gældende bygge regler  - her kunne jeg godt forestille mig at der kunne være eksemlper med minimums mål - men husk, blot vejledninger...

f.eks. hvordan et radon spær bør opbygges, fugtspærre, antal stikkontakter, vådrumsikring, lysindfald, ventillation, afstand i køkken, fundament  m.m.

ud over BR (som mig bekendt ikke blander sig i størrelsen på den totale bolig)  kan der ofte også være lokallpaner som skal overholdes, og det vil nok mere være her man vil kunne se en regel for 'min størrelse' af beboelse - et eksempel er hvissinge øst i glostrup som netop havde minimums krav til bygge størrelser og materiale/farve valg. 

jeg ville på et sådan projekt gå efter at lave en 'platform/ramme' som passer med en 20 eller 40 fod container, så kan de "masse fremstilles" i en fabrikshal og fragtes billigt til adressen. - det passer muligvis også til koncepter "tiny house"

der blev vist også bygget et koncept kollegie hus i kbh havn, med nogle containere som var stablet ude på vandet...prøv at google.

før bygge finans krisen/kolapset i 2007 var der mange firmaer som undersøgt mulighedden for at få bygget halv fabrika containere i letland som skulle samles til hele huse i dk. mener der blev bygget en fabrik og at den muligvis aldrig nåede at blive taget i brug pga finans krisen.

syntes ideen er super god og vil også kunne bruges til andre ting (peek i flygtninge, studie boliger, ældre boliger m.m.)

Godt input Frank! Personligt gad jeg godt at lade to heste trække mit hus sammen med en skøn kvinde.

Det er sgu da en god idé med rammen, der passer på 20 - 40 fod containere! Ja, så bliver transporten ligesom ret simpel. 

Altså for helårshuse er netop bygningsreglementet nok det største "problem".   Det handler dels om overholdelse af de mere konstruktive krav (ordentlig isolering, 3-lags ruder etc.) der jo driver materiale prisen opad i forhold til nogle tiny houses. Derudover er der jo nogle indretningsmæssige krav i BR, dem kan man sikkert tegne sig ud af, men det bliver ikke altid helt simpelt

  • 3.2.1 stk.5 (og 3.3.3) døre er mindst 77cm bredde og åbner de udaf skal der være 50cm frit på siden modsat hængsel
  • 3.3.1 stk. 8, Generelt 1,1m friplads ud for køkkenbord og køkkenopbevaring (det her er dog underlagt kommunens tolkning, så det afhænger af hvor ridige de er i den pågældende kommune)
  • 3.3.4 gangbredde på mindst 1,3m hvis der er døre eller skabe


Hvis det har hjul på er det tilgengæld vel ikke en bygning, men så kan det blive lidt sjovt hvis du gerne vil have mulighed for tilslutning af kloak, strøm, vand mv. på en nem måde. Der skal ihvertfald etableres nogle specielle konstruktioner på grunden til det formål. 


Ask

Vil man godt kunne aftale sådan en kloak-strøm-vand-tilslutning med byplanlæggeren? Da skulle det være med henblik på at bygge de her huse på hjul. Da kan man slippe for materiale omkostninger. Man kan godt få en høj isoleringsværdi, hvis det er bygget ordentligt. Så, hvis man slipper uden om bygningsreglementet ved at bygge på hjul, er der en omkostningsmæssig god grund til at snakke med byplanlæggeren om nødvendig  tilslutning og faciliteter. 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis