Tiny Houses - Er de lovlige i Danmark eller hvordan bliver de det?

Der er i USA, New Zealand og andre dele af verden en bevægelse, som kalder sig Tiny House Movement.

Den går ud på, at folk bygger små huse og bor i dem. Men det er ikke altid lovligt. Især ikke, hvis de også har hjul på. Der skal være en vis mængde plads foran toilettet og så videre. De skal møde bygningsstandarder og bygningsreglement - muligvis er der flere ting, der skal mødes; Planlov - grundens krav og "Coding" - husets specifikationer. Men dette er blevet mødt i gennem gruppens bureaukratiske arbejde, således at bygningsreglementet nu har et segment for tiny houses. 

Kan vi nøjes med at kontakte byplanlæggeren og med retningslinjer derfra gå videre til kommunaldirektøren? 

Det vigtigste for mig er, at vi har en standard at bygge efter, så vi kan lave helårsløsninger til hjemløse, minimalister og folk, som ikke vil bruge resten af livet på at betale af på gæld. Når vi har retningslinjer for de små huse, så kan vi begynde at gøre en betydelig forskel for dem, som har det aller sværest. Jeg har skrevet en blog artikel om det.

Jeg glæder mig til at høre fra jer :-)

Venlig hilsen Anders

Der er i USA, New Zealand og andre dele af verden... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at vide det så tror jeg ikke det er byplanlæggerne, men mere de enkelte forsyningsselskaber som bliver udfordringen når  det gælder kloak strøm og vand. Det der dem som skal kunne godkende en alternativ model for den slags ting. Strøm er formentlig let nok, et skab på grunden med måler også et kraft kabel videre. Ved vand og kloak støder du tilgengæld ind i spørgsmål om hvordan du frostsikre installationerne i overgangen... 

Jeg ved iøvrigt slet ikke om det er lovligt at have en hjemmebygget campingvogn stående i længere tid og tilslutte den til forsyningsnettet (det er jo reelt en slags omgåelse af bygningsreglementet).


Personligt ville jeg overveje at droppe hjulene også kikke efter et design der overholder bygningsreglementet. Man skal jo huske at BR ikke er lavet for at irriterer folk men for at sikre kvalitet i boligmassen, herunder at boligerne er holdbare og har en god energiøkonomi. Hvis man forsøger at spare penge ved at undgå fx isoleringskrav så kommer udgiften jo bare i løbende varmeregninger. 




Ask

her er et link med hensyn til indretning mv. https://pl.pinterest.com/search/pin...t&rs=guide

og der kan på pinterest findes mange andre gode ideer .......

arbejder selv med et sommerhusprojekt med udgangspunkt i en 40 fods container , men indtil videre er kun nået til papiret ............


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Hej husmand

Håber du stadig er på tråden jeg har arbejdet på et mobilt shelter til hjemløse i 

2 år har et færdigt projekt men mangler funding det er et super fedt projekt så hvis du har lyst til at bidrage er du velkommen til at kontakte mig da jeg ikke synes at det er iorden at

de hjemløse der bliver afvist på herbergerne pga pladsmangel skal sove på gaden-jorden

i alt slags vejr specielt om vinteren.

Vh Krumspring.

Ps Er selv tidligere håndværker og brænder for Tiny Houses bevægelsen og har fulgt med

på youtube i flere år bla også med Container homes og Tiny Homes bygget på lastvogns-

trailere for at undgå byggetilladelser forestiller mig et kollektiv med Tiny Houses på en nedlagt gård hvor alle betaler huslejen på selve gården men har sit eget lille hus i en container eller på en trailer man har så fælles bad og fælles spisning der kan evt laves flere badeværelser og toiletter dette vil i sidste ende give en sund økonomi for den enkelte og samtidigt kan der dyrkes forskellige afgrøder og man har mulighed for at sætte strømmålere op så man kan betale for det aktuelle forbrug hvis det kan lade sig gøre i Thy lejeren og på Christania kan det vel også lade sig gøre på en landejendom.

Alle der er intereserede er velkomne til at byde ind med forslag og ideer.

Vh Krumspring

Spændende input Ask. Jeg har godt hørt om konceptet men ikke set nogen specifik artikel før nu. Interessant med sommerhusprojektet. Alt kan lade sig gøre. Med lidt tid og lidt slid er det sommerhus snart klar til ophold.

Hej Krumspring. Jeg er aktiv igen her på tråden. Så spændende et projekt altså. Jeg kan godt hjælpe med at lave en crowdfunding-kampagne på evt. kickstarter eller en anden velkørende platform. Hvis der er brug for både en dansk og engelsk version kan det være rart at være to eller flere om det. En tydelig handleplan et nok ret essentiel. 

Jeg kan virkelig godt lide ideen om et fælles værksted, spisning, bad osv. Det kan virkelig drage på de interpersonelle styrker. 

Hvad tænker du om min idé om funding? Er kickstarter noget?

Mvh.

Annonce

Hej Husmann

Det er super med crowdfunding jeg kender til det men ved desværre ikke nok om det jeg er 

også ved at søge om sparring med et firma og er i kontakt med andre selskaber ang startup

skriv gerne til mig på mail [email protected].

Vh Krumspring.

Hey

halvgammel tråd - men tænker den stadig er aktuel?

Hvor langt er I kommet med jeres ideer? 

Går selv med lidt de samme tanker - noget med feks ældre hus som "fælleshus" og så nogle små selvstændige "enheder" på samme grund... men ja er kun på tankestadie endnu.

Økonomisk tænker jeg at det skal være små lejeboliger til meget fornuftig husleje, dermed uafhængige af boligsikring, målgruppe umiddelbart +50, men ikke nødvendigvis, økologi på fællesarealer/køkkenhave, men uden at det bliver for "hipt" og hysterisk. 

hmmm mangler nogen at "sparre" og udveksle ideer med? 

hilsen Maja

Hej Maja

Skriv til mig på [email protected] så kan vi tale videre om et projekt

jeg håber på at starte op til næste år på en gård med et fælleshus hvor man 

kan bade og lave mad og så have små boenheder til privatliv hvis det har

din interesse. Ps jeg er tidligere håndværker.

Vh Krumspring

Hejsa Husmann, Maja og Krumspring! Jeg er gået sammen med nogle andre og har lavet en organisation der skal igang med at søge fonde til at finde et sted og bo og bo i tinyhouses. Jeg vil meget gerne høre om det er noget for jer!

Ku godt bruge noget hjælp med at lave crowdfunding, hvis du ser denne besked Husmann

Hej Husmann, Maja og Krumspring

Går med de samme ideer. Måske kan vi finde ud af noget sammen.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis