Tiny Houses - Er de lovlige i Danmark eller hvordan bliver de det?

Der er i USA, New Zealand og andre dele af verden en bevægelse, som kalder sig Tiny House Movement.

Den går ud på, at folk bygger små huse og bor i dem. Men det er ikke altid lovligt. Især ikke, hvis de også har hjul på. Der skal være en vis mængde plads foran toilettet og så videre. De skal møde bygningsstandarder og bygningsreglement - muligvis er der flere ting, der skal mødes; Planlov - grundens krav og "Coding" - husets specifikationer. Men dette er blevet mødt i gennem gruppens bureaukratiske arbejde, således at bygningsreglementet nu har et segment for tiny houses. 

Kan vi nøjes med at kontakte byplanlæggeren og med retningslinjer derfra gå videre til kommunaldirektøren? 

Det vigtigste for mig er, at vi har en standard at bygge efter, så vi kan lave helårsløsninger til hjemløse, minimalister og folk, som ikke vil bruge resten af livet på at betale af på gæld. Når vi har retningslinjer for de små huse, så kan vi begynde at gøre en betydelig forskel for dem, som har det aller sværest. Jeg har skrevet en blog artikel om det.

Jeg glæder mig til at høre fra jer :-)

Venlig hilsen Anders

Der er i USA, New Zealand og andre dele af verden... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej HAg

Hvor er du henne er det østerbro 

hvis du har lyst til at tale om det

kan du slå på tråden 28965623.

Vh Krumspring

Ej, jeg ser først tråden her nu!  
Er der stadig nogen der læser det og hvad er der sket siden sidst?

Har også gået med planerne i 2 år og er klar til at sætte sidste hånd på tegningerne til mit eget Tiny House i en 40" container. Som evt kunne ændres til en ombygget mandskabs- el. skurvogn, hvad der er billigst at købe og selv ombygge.

Er førtidspensionist og har i 8 år boet alene med et par katte (og nu også en hund jeg lige har arvet) i lejet villa i en dejlig landsby med de allerskønneste naboer, som lader mig lufte hunde, slå græs, køre unger til og fra skole, andre på indkøb og trailerkørsel til genbrugspladsen, passe deres huse, dyr og haver når de er på ferie, etc. etc. Og jeg får så meget igen fra dem. Win win på allerbedste vis.
Men udgifterne ved at bo alene i en villa er ved at vokse mig over hovedet, og jeg vil gerne videre i nogle år, mens helbredet er til et aktivt liv. (Er 57 år)

Har brug for at behov privatliv respekteres, men også at være del af et fælleskab hvor man byder ind med det man kan og har lyst til.
Boede i 2 bofælleskaber som ung, som var en stor succes, og boede i 19 år i campingvogn 5 mdr om året mens jeg arbejdede, og jeg kender alle fordele og ulemper ved at bo små, og derfor vælger jeg det nu igen.

Vil helst bo med andre Tiny's, her på Sjælland/Lolland/Falster og jo længere ude på landet jo bedre ...
...
Men har brug for at få kontakt til andre Tiny's, og gerne nogle det er lykkedes at få byggetilladelse til et Tiny House, da det i mange kommuner er nyt og de skal bruge mange timer á 700 kr for at undersøge og evt give byggetilladelse....

Så det ville være rart om vi kunne dele vores erfaringer og gøre det billigere og nemmere for nye Tiny'er at både med det praktiske at bygge vores Tiny Homes og få tilladelserne igennem hos kommunerne.

Tak  (y) 

Godt naboskab begynder hos én selv! 
PS:  Mht til indlægget fra Larsen56 d. 02.10.18 om de bittesmå huse på Fejø, så var det en stor succes ...
... indtil grunden de lejede sig ind på blev solgt og alle beboerne i deres små TinyHomes blev smidt ud her til 31.12.19, trods lovninger om andet.
En rigtig, rigtig beskidt historie!!

Godt naboskab begynder hos én selv! 
hej ......... jo der sker da lidt , men nu ligger mine planer dybt inde i de polske skove ......
der står campingvognen , der er bygget et "fortelt" i træ , som skal isoleres med 100 mm rockwool , og der er lavet en toiletbygning med bad og afløb er tilsluttet den gamle ajle-beholder , som var på grunden , og støbt betonbund i beholderen , ..... der har stået en stald/ladebygning på ca 300 m2 så noget af soklen skal bruges senere ............
men har endnu ikke taget stilling til om det bliver 40 fods container eller bygger det hele fra grunden i træ ........... 

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis