Korrekt udført vådrumsmembran?

Hej. 

Vi har haft en murer til at udfører noget flisearbejde og man kan roligt sige at det ikke er gået som forventet, men det skal jeg nok skåne jer for. ☹️

Badeværelset består af betongulv og væggene er teglsten. I forbindelse med man har revet gulvet op, er det her stykke papir/tape der sættes i samlinger mellem gulv og væg gået i stykker og Ikke blevet genetableret. Mureren har smurt vådrumsmembran på gulvet, men ved overgangen til væg i brusenichen, er der flere steder hvor der er et stykke på 1 cm., hvor der ikke er smurt noget på. Mit spørgsmål er først og fremmest om det er udført korrekt, dernæst er der noget at være bekymret for? Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se gummimembranen, et stykke med puds og flisen, som er det hvide. Kan ikke lige få vendt billederne, I må bære over med mig. 😉


Mvh
Thomas
Hej.  Vi har haft en murer til at udfører noget... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Rigtig mange tak for jeres svar! 

Der har som sagt desværre bekræftet mig i at mureren ikke enten helt kender reglerne eller bevidst omgår dem og nok desværre det sidste! 

Når nu det er konstateret, at det ikke er lavet korrekt, er der så nogen der ved hvordan man griber det an i det videre forløb? Der er lagt fliser på gulvet i brusenichen, så den eneste dokumentation på at armeringsvævet ikke er ført fra gulv og op under vægflisen er diverse foto a la dem der tidligere er vist.

Selvom jeg har haft mange kontroverser med mureren vil jeg selvfølgelig gerne slå fast, at jeg ikke ude på at hænge ham ud offentligt, jeg vil bare have at det udførte lever op til de lovkrav der er.


Mvh
Thomas

Sig at han skal hugge en flise af og hvis tingene er i orden er der ikke mere at snakke om. Han kunne have sparet sig selv bøvlet ved ordentlig dokumentation. Jeg taler af erfaring fordi Rambøll gav mig den melding for 4 år siden i Århus hvor jeg havde mistet billeder fra 6 badeværelser ud af 76.  Jeg kunne selv vælge om jeg ville hugge en flise af efter deres anvisning eller om de skulle "kapitalisere" de 6 badeværelser. (Holde x antal kroner tilbage)


km

Her vist efter første rulning.  Man kan se underlaget fordi det er for tyndt. Hvis man vil ksn man afslutningsvis skære et stykke på ,2x2 cm ud, børste ren og måle med en skydelære. Skulle gerne ligge mellem 0.9 og 1.1 mm. 


km

Ok, jeg har en lille video jeg tog for at have en smule dokumentation, på hvad jeg mente ikke var ok. Det er ikke bedste kvalitet, men det viser da hvor armeringsvævet ikke er udført korrekt.


Mvh
Thomas

For lige at få slået en krølle på det udførste arbejde, vil jeg høre om flg er måden det lavet korrekt på.

Mureren skal sikre sig at vådrumsmembranen er intakt, og i og med at den ikke er det, ud fra mine foto, så skulle han have haft de nederste fliser ned, der hvor den ikke er intakt?

Hvis det er tilfældet og det skal laves korrekt, så er mureren vel nødt til både at pille gulvflisen mod væg og nederste vægflise ned, for at få genetableret armeringsvævet mellem gulv og væg?

Og i forhold til hullet i gipsvæggen, vil det være nødvendigt forsigtigt at tage fliserne omkring hullet ned, så man kan få lavet et overlap mellem den oprindelig vådrumssikring og den nye?

De har lukket hullet i gipspladen en gang, men have det ned igen, da de ej heller i anden omgang kunne finde ud af at skære nogle huller til slangeudtaget, der var præcist nok...


Mvh
Thomas
Annonce

Ja det er omtrent det. Jeg synes ikke det er at være krakilsk da der er gips vægge involveret.  Han kan være nok så meget med i feks BYG men hvis han går konkurs om en måned dækker garanti ordningen kun 3 år frem. (Også selvom han Ikke går konkurs). Får du en fugtskade har du et helvedes hus og masse udenoms omkostninger som måske overstiger reparationsprisen. Så er det langt bedre at tage  kampen nu også er det i orden. 


km

Mange tak!

Og glad for du er enig, så det ikke er mig, så det ikke er mig den helt er galt med.   


Mvh
Thomas

Snakkede med mureren i dag og måden at skifte nedenstående flise på er at gøre som tidligere, skære den langs fugen, nyt stykke gips og vådrumssikring. Jeg pointerede at der ikke var overlap i forhold til vådrumsmembranen og svaret var at der var ikke andre måder at lave det på, når det var en reparation og flisen var så stor, så der var ikke risiko for at vand trængte ind, selvom det ikke var lavet med overlap.

Ud fra hvad I tidligere har skrevet er det ikke måden, så skal jeg egentlig acceptere at det ikke bliver lavet ordentligt?

Murerne har lavet fejl på fejl, da væggen blev sat op, så reparation er sandhed med modifikationer, for havde de gjort det rigtigt første gang, havde denne "reparation" aldrig været nødvendig.


Mvh
Thomas

Det er jo nok fordi alternativet er at hugge 3 fliser ned med fare for at ødelægge mere gips end højst nødvendigt.  Det er lidt pest eller kolera for det er på ingen måde let at lave så stor en reparation uden at forringe den yderste gips  og  hjørne armering. 3 fliser skal af og overlap og 2 stykker vandret armering ved samlingerne skal laves.  I værste fald får du et ringere resultat fordi papiret i gipsen brydes og lappes sammen.  Jeg vil nødig kaste jer ud i en konflikt og du skal selv vurdere hvad du kan leve med.  Personligt ville jeg have bedt mureren ringe når han var klar med membranen men inden han satte fliser på. Så jeg selv kunne checke hvad der var lavet, men det er lidt sent nu.  Der er heller ikke i orden at have en halv smadret gipsplade der er lappet sammen af fliselim og vådrum i så fald havde jeg nok bedt ham skifte pladen.  Jeg ved ikke om i kan lave en aflevering forretning hvor du tager forbehold for at membranen ikke er i orden. 


km

De har ikke skiftet den endnu.

Den flise I ser skal skiftes, det er selve udtaget til højre, hvor de 2 gang har sat flisen op og begge gange har udtaget ikke væres savet præcist nok, så der er tydeligt hul mellem flise og rosette.

Men hjørnearmeringen i venstre side mener jeg er væk, den forsvandt enten da de rev hele gipsvæggen, pga mureren ikke fulgte det aftalte mønster, dvs hele hjørnearmeringen, fra gulv til 2 meter højde. Eller også forsvandt en flisehøjde første gang de skiftede den ene flise, som de nu skifter igen. Så der er nok ingen hjørnearmeringen!

Regner med at kunne tage nogle billeder inden de sætter flisen på igen, så kan I give jeres vurdering med.

Synes det er svært at vurdere hvad man kan godtage, når det ikke er noget jeg ved så meget om. 🙂



Mvh
Thomas
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis