Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og den virker helt efter hensigten - og det er en rs485? Er dit system oppe at køre - hvilken smart home platform bruger du? Jeg har planer om at bruge mit home assistant sammen med systemet. Når man betjener termostaterne fysisk - opdateres den platform man bruger også på samme tid? Må jeg se et billede af dit styreprint?

 

Vil tro den virker uden problemer. RS422/485 er ligegyldig i denne sammenhæng. Se https://github.com/dkjonas/Wavin-AHC-9000-mqtt/issues/1 for en anden som spørger om næsten det samme.

Betjerner du termostaten, kan værdien ses med det samme i HA. Den anden vej rundt er der lidt forsinkelse, fordi termostaten kun kun vågner op og snakker styreboksen en gang i mellem.

Brug gerne github til at stille spørgsmål; så kan tingene bliver samlet et sted og vi spammer ikke denne tråd, som ret beset handler om noget andet.

Nu fik jeg endelig hele min løsning til at virke. Radiatorene er udstyret med Living Connect Z-wave termostater og gulvarmen er Wavin -ahc 9000  med @jenshøj's modul på. Det hele er styret via Home assistant på en Raspberry Pi 2. Jeg er umiddelbart ret tilfreds.

Wavin styringen  og koden designet af @jenshøj fungerer rigtig godt. Jeg var dog noget udfordret undervejs, indtil jeg fandt ud af, at der var fejl i pin-mærkningen på det esp8266 udviklingsboard jeg fandt i gemmerne.

Jeg brugte Arduine ide til upload til ESP-boardet. Det virkede glimrende, da jeg først havde installeret de nødvendige biblioteker. Den esp jeg brugte var uden usb, hvilket var noget bøvl, men virkede til sidst.

Så tak til @jenshøj for at bruge tiden på at gøre kode og design tilgængelig

Nu har jeg også endeligt fået mit setup til at virke. Jeg har døjet både med opsætning af MQTT og hass.io, da jeg gerne ville afvikle det i docker på min nas, men endte med at bruge en rpi 3, hvilket sikkert også er en bedre løsning, da hass.io er mere gennemført på denne.

Jeg har dog også haft lidt andre issues, hvilket blot skyldes min egen inkompetence
Jeg fik lavet print med ledninger osv, så det skulle have strøm fra Wavin AHC 9000 boksen, men når jeg satte stikket i (som jeg iøvrigt måtte lodde på printet da jeg åbenbart mente det var nemt nok, fremfor et decideret RJ45 stik - doh!), så sagde det *klik* og boksen gik ud. Efter utallige inspektioner af printet, gik det op for mig at jeg havde vendt stikket forkert, så det var blevet monteret modsat på printet - ikke underligt at det ikke virkede

Det hjalp da jeg så på en opdateret tegning, hvor farverne i RJ45-stikket var beskrevet, så nu kører det bare!

1000 tak til @jenshøj m.fl. for det fornemme arbejde!

I øvrigt opdagede jeg denne boks da jeg havde fået mit setup op at køre:
nilan.dk/../../nilan-smart-controls/nilan-connect
Det skal absolut ikke ses som en reklame, men blot til info. Jeg aner ikke hvad boksen koster, men det lyder til at den både kan styre Genvex anlæg fra Nilan, samt Wavin gulvvarme-anlæg.

Fedt! Jeg har også fået det til at køre - men havde en del problemer i starten. Primært fordi jeg dummede mig noget så gevaldigt med forbindelserne på netværkskablet:/ 

Lige nu står setup´et på et fumlebræt, men det kører super!

Er ved at sammensætte et lille modulopbygget print (Wemos) med en Wemos D1 mini Pro som controller. 

Den bliver forbundet til en ekstern antenne, så der er god signalstyrke. 

Derudover er jeg ved at lave / designe en 3D printet kasse, som kan klikkes på Wavin styringen (Ligesom deres display de sælger ved siden af).

I låget på kassen kommer der til at sidde 3 dioder, som indikerer status på systemet.

1 diode for power, 1 for wifi og 1 for MQTT.

Har selv prøvet at kode dem ind i koden, men det har voldt mig en del problemer. Fik hjælp af konen i går (Hun roder selv med kodning på jobbet) og har nu fået en kode lagt på således at der ved wifi forbundet lyser en diode konstant. Ved manglende forbindelse står den og pulserer (lidt alá sleep indikatoren på en macbook) - det ser sgu meget godt ud 


Jeg skal nok poste når jeg har lidt mere 

Annonce

Jeg synes det lyder som nogle farligt besværlige løsninger I har lavet  

Nu hvor kulden har sat ind kan jeg konstatere, at Openhab-løsningen også fungerer upåklageligt og jeg har fået gulvvarmen fint integreret i Habpanel - uden behov for lodning eller programmering  

ThomP skrev den 14-12-2018 07:59:39

Jeg synes det lyder som nogle farligt besværlige løsninger I har lavet  

Nu hvor kulden har sat ind kan jeg konstatere, at Openhab-løsningen også fungerer upåklageligt og jeg har fået gulvvarmen fint integreret i Habpanel - uden behov for lodning eller programmering  

 Hej Thom  

Haha ja det er det sgu - det var bedre, hvis man bare kunne "keep it simple" Men jeg syntes det er skide sjovt at rode med den slags og jo flere sjove små features jo bedre haha.


Har også overvejet om man skulle integrere et lille OLED display, som viser status på systemet, men det kræver lidt tid tror jeg  


Glæder mig til at jeg får det lavet færdigt - tror faktisk det bliver ret godt


God dag

jascdk skrev den 14-12-2018 08:56:54

Haha ja det er det sgu - det var bedre, hvis man bare kunne "keep it simple" Men jeg syntes det er skide sjovt at rode med den slags og jo flere sjove små features jo bedre haha.

Det er jo netop det man kan med Openhab, fordi der allerede er en færdig binding, der bare kræver en billig USB-seriel konverter;-) Men kender godt følelsen - det er sjovt, hvis man bare har tiden!


Har også overvejet om man skulle integrere et lille OLED display, som viser status på systemet, men det kræver lidt tid tror jeg  

Min styring sidder i en krybekælder, så alt det med dedikeret hardware er ikke interessant i mit tilfælde - jeg ville netop af med Wavin-displayet:-) Det jeg havde brug for var at få det integreret i et centralt kontrolpanel sammen med styring af alt muligt andet - lys, radiatorer, stikkontakter, Sonos, vejrstation o.s.v..

Det kører super nu i Openhab via en gammel iPad2, der er sat på væggen. Den kan vise alt fra gulvtemperaturer, frem og retur, til status på aktuatorer og styring og så selvfølgelig mulighed for at styre varmen.

God dag:-)

Hej igen Thom.

Det lyder sgu da egentlig ret genialt med at systemet kan integreres direkte i Openhab uden alt for mange dikkedarer. Det kan det nemlig ikke via det jeg bruger (Home Assistant). Der er det nødvendigt at lave det som jens høj har lavet (som iøvrigt er fantastisk).


Har du mulighed for at lave nogle screenshots af, hvordan det ser ud på din ipad? Er lidt nysgerrig efter at se det.


Hvis du kan se, hvad temperaturerne på frem og returløb, er det så fordi du har integreret din varmepumpe eller?


Du siger du har haft et display til Wavin AHC´en - er det et du stadig har? Kunne godt tænke mig at se, hvordan den ser ud bagpå - så jeg kan overfør dens "beslag" til en 3-d printet kasse. Hvis du har den, kan du tage et billede?




MVH


Jacob 


@jascdk. Hvis ikke ThomP kan hjælpe med et billede, så har jeg skærmen liggende, og kan sagtens sende dig et par billeder / mål på bagsiden af skærmen

@ThomP hvilket USB-seriel konverter har du benyttet? Det kunne være man skulle overveje at prøve det setup, bare for sjov

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis