Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal nok komme. Har bare haft meget travlt. Der går nok et par uger.

Jeg venter spændt, men kan sagtens relatere mig til 'at have travlt', så no rush. 

Når du får den lagt op, så vil jeg som sagt gerne bidrage til at gøre den generisk. 

@jenshøj mega interessant projekt. 

Har du koblet esp8266 direkte til rj45 stik på wavin?

Ja, den er koblet til RJ45 stikket. Der skal en RS422 konverter imellem. Og da der kommer 24V ud på stikket, så også en lille dc-dc konverter, hvis man vil forsyne esp'en fra wavinboksen. Jeg skal lige have åbnet mit setup, så jeg kan se præcis hvordan det er koblet.

Jeg har ferie de næste par uger, så der må jeg se at få lavet det færdig, så I kan se det.

Annonce

Jeg er så småt gået i gang med Openhab2 og har fundet denne tråd - der er måske håb forude for min styring:-)


Hej Jens,

det lyder som et fabelagtigt projekt!

Jeg melder mig på listen over interesserede til at se projektet!

-Lars

Pas på ikke at komplicere det for meget.

Har selv gulvvarme i betonlag - som har en meget stor dødtid/forsinkelse. F.eks skal gulvvarmen ikke tænde om morgenen kl 8 når huset er koldt - før solen står op - da det bliver alt for varmt. Et andet problem er mit gasfyr som minimalt kan give 3.5 kW - som er alt for meget for huset det meste af året.

Udover at fyret varmer omvendt proportionelt med udetemperaturen og derudover er løsningen at fyret/gulvarmen kun får lov at køre 3 gange 1½ time hver dag: kl 4 + 12 + 20. Hvis der er meget varme fra solen tændes der ikke kl. 12 + kl. 20 da temperaturen er for høj. Det skal dog siges at der er tvungen gulvvarme på badeværelserne. Derudover er der den fordel at gasfyret ikke står og tænder/slukker ved alt for lavt forbrug. 


Thomas_Mygind skrev den 17-06-2018 22:05:31

Pas på ikke at komplicere det for meget.

Kompliceret er jo sjovt;-)

Det er jo netop der det "smarte" kommer ind - man kan (til en vis grænse) kompensere for anlæggets uhensigtsmæssigheder.

/Thomas

Hej

Er der stadig noget i sigte her ? Flytter i nyt hus her i weekenden og har ledt med lys og lygte vedr. styring af Wavin AHC-9000 fra mit Home Assistant setup..

Har været i dialog med Nordisk Wavin i Hammel, men der er lidt lang vej til en brugbar løsning - og kan høre det allerede er "i drift" her

Håber stadig du er frisk på at ligge koden ud med lidt info jenshøj ?


 

Vh
OCMaster

Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis