Kommentarer til projekt: solfanger af øldåser

Her samles kommentarer til projektet: solfanger af øldåser

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: solfanger... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ah ok tak... Det var lige den med at der løb rør i, jeg ikke havde fanget :-D ... Men det kan jeg godt se, nu du siger det. Takker for forklaringen og linkne!
Fino. Ja der er intet mystisk i solvarme. Man kan lave et billigt anlæg af radiatorer i isolerede trækasser og placeres solvarmetanken ( kappebeholder eller tank med radiatorere indbygget) højere end disse kan det snilt fungere med selvcirkulation. Et iøvrigt meget billigt anlæg der lynhurtigt har tjent sig hjem. Man siger så 35 liter vand pr.m2 solfang. med venlig hilsen 777
super,med nyt brugernavn. de tre 6 taller stod åbentbart for noget ondt (har flere brugere gjort mig opmærksom på). Det skulle så være rettet. Jeg er da det rareste menneske (o: Med venlig hilsen 777
super,med nyt brugernavn. de tre 6 taller stod åbentbart for noget ondt (har flere brugere gjort mig opmærksom på). Det skulle så være rettet. Jeg er da det rareste menneske (o: Med venlig hilsen 777
Spændende projekt!! Og ideen med "øldåse-varmeledning" vil jeg med en lille ændring afprøve, når jeg får sat mit nye drivhus op i kolonihaven til efteråret: Drikke øllerne/sodavand'erne, male dåserne sorte, fylde dem med strandsand, stable dem ved sydvestgavlen i mit glasdrivhus "pakket ind" i et Rio-net og behørigt fastgjort, så "dåsevæggen" ikke vælter. Om dagen vil solvarmen opvarme dåserne og sandet - og om natten vil den opsamlede varme strømme ud og gøre nattekulden lidt lunere, så der måske kan såes lidt tidligere på foråret. Det bliver spændende at prøve - eller måske er der allerede nogle af jer andre, der HAR prøvet det?
Annonce
Ja.Det kan da stort set laves gratis, sandet vil jo akkumolere en hel del varme. Man kan jo også sige det giver en mere jævn varme over døgnet. I frankrig er det meget brugt på sydvendte vægge. Muren males sort og der sættes lodrette lægter på og glas uden på. så er der en ventil, der leder varmen ind for oven også om natten da muren er godt bleven gennemvarm i løbet af dagen. Jeg har læst det kan give 60 procent af varmen til beboelsen. Sjovt nok du skriver det med at stable dåserne. Der er en inde på youtube der har lavet luftsolfangere på den måde, og tilmed har lavet en fabrikation. Prøv at skriv "brilliant newfoundlander invents the solution" inde på youtube.com Det er ihvertefald billigt at lave sådan en, da det kan fungere med selvcirkulation. med venlig hilsen 777
meget intresant ide!

Besøg gjerne vår hjemmeside: www.stepinservice.com

Takk
Hvordan har du sat dåserne fast på rørene? De skulle jo gerne sidde helt tæt op ad rørene uden nogen mellemrum så varmen transmitteres så godt som muligt og du får en god effektivitet. Kan for øvrigt fortælle en version af solvægge (som du beskrev tidligere) kaldes en Trombe wall – temmelig smart anordning som faktisk også kan bruges til at ventilere bygningen med frisk luft. Held og lykke med projektet.
Jeg har lagt lidt flere billeder ind og tekst dertil. Håber det gør det hele lidt lettere at overskue. Og mange tak.
Mon ikke man kunne lodde dåseblikket fast til de kobberrør. NB. hvad med styringselektronik..? NB. Kunne man ikke lave cirkulation ved at sætte små elmotorer ind som drives af endten Zelen Plader eller silicium krystalplader. Motorer med meget lille efekt ikke asynkrontype.+

<p>Fusenvænget</p>
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også