Forståelse af mit anlæg - og mysteriet om periodisk varmt vand i koldtvandshanerne

Vi er for ikke så længe siden flyttet i et hus der har en fjernvarmeunit bestående af en METRO (type 2222/22926) 110L vandvarmer m.m. Jeg prøver at forstå hvordan anlægget fungerer, her og nu fordi jeg har lidt udfordringer med at der er temmelig varmt vand i de kolde haner. Jeg har haft fat i HOFOR, der påpeger det meget vel kan være en defekt kontraventil eller en defekt spiral i varmtvandsbeholderen hos enten os eller naboerne, men den HOFOR-ansatte blev ved med at påpege at vandet skulle være grønt (grundet additiv i fjernvarmevandet), hvilket ikke er tilfældet. Jeg er derfor en i vildrede og håber et af jer kloge hoveder kan hjælpe :-)


På anlægget (se foto) er der angivet en række forkortelser med sprittus. Jeg kan næsten gætte mig til at VV er varmt brugsvand, KV er koldt brugsvand, men hvad VR (koldt fjernvarmevand retur?), VVR (varmt fjernvarmevand retur ?) og H og G står for på RAVK'erne, er jeg i tvivl. Der er også en tredje RAVK ventil der ikke har en markering.


Det bringer mig til balladen: 

- Oftest er der temmelig varmt vand (30-40 grader vil jeg tro) i de kolde vandhaner i hele huset i temmelig lang tid. Det tager ofte 5 minutter før det bliver koldt.  Jeg mener ikke det var sådan i starten, men kan ikke sige det med sikkerhed (det var før der var behov for at tænde for fjernvarmen).

- Røret før vandmåleren (foto 2) er tilsvarende meget varmt, indtil der er koldt vand i vandhanerne. Afgiver megen varme. Undrer mig over hvad den lille hane er til.

- Tænder jeg for det varme vand i vandhanen, og lukker for ventilen markeret med "KV" på anlægget stopper vandet. Det undrer mig, med mindre KV ikke står for koldt vand. 

- Jeg har ikke konstateret at det drypper fra vandvarmer eller anlæg. 

- Metroens panel siger Fjern. Fr = 74, Fjern. Re = 40, Veksle. R = 38, Gulv. F = 43, Varmvand = 48, Radi. Fr = 44, Radi. Re = 42.


Det er selvfølgelig en teori at det enten er en defekt vandvarmer, eller at det er fordi fjernvarmerøret og koldtvandsrøret løber tæt op af hinanden i jorden lige uden for huset, men jeg kunne godt bruge jeres input til afklaring og forståelse.


Mange tak!




Vi er for ikke så længe siden flyttet i et hus der... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved det faktisk ikke, Søren. Jeg kan også se den stoppe før huset jf. Hofors kort, men hvordan den derefter er trukket til gavlen i modsatte ende ved jeg ikke. 

Har dog konstateret at jorden er varm og fugtig udfor bryggerset, så det er nok tid til at tage fat i Hofor fjernvarme igen, enig?



Meget forståeligt .. spørgsmålet er så hvis ansvar det er og hvem der betaler udbedringen. Nogen erfaringer der?

Jeg ringede til deres vagttelefon, det blev passet af et vagtselskab. Deres vurdering var at det skulle vente til mandag .. 

Jeg er ret sikker på at Hofor ejer fjernvarmerørene helt ind til og med afspærringsventilerne. Du kan sikkers finde det på deres hjemmeside. Det må være helt ok at vente til mandag, hvis det da ikke ligefrem vælter vand op af jorden.


Søren O

Ja, der er nok ikke mere at gøre før. Tak for jeres hjælp, håber inderligt at forklaringen hermed er fundet og jeg er glad for at jeg ikke nåede at splitte fjernvarmeanlægget ad

Annonce

Er du kommet videre?


Søren O

Ja tak, Søren, beklager min sene tilbagemeldning. Hofor kom dagen efter og konstaterede at der var en lækage i et rør, sendte gravehold og fik udbedret. Indtil videre virker tingene nogenlunde normaliseret, så jeg tror på at det handlede om at fjernvarmevandet varmede koldtvandsrøret op, ganske som jeres teori også var!

Mange tak for jeres hjælp :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis