Forståelse af mit anlæg - og mysteriet om periodisk varmt vand i koldtvandshanerne

Vi er for ikke så længe siden flyttet i et hus der har en fjernvarmeunit bestående af en METRO (type 2222/22926) 110L vandvarmer m.m. Jeg prøver at forstå hvordan anlægget fungerer, her og nu fordi jeg har lidt udfordringer med at der er temmelig varmt vand i de kolde haner. Jeg har haft fat i HOFOR, der påpeger det meget vel kan være en defekt kontraventil eller en defekt spiral i varmtvandsbeholderen hos enten os eller naboerne, men den HOFOR-ansatte blev ved med at påpege at vandet skulle være grønt (grundet additiv i fjernvarmevandet), hvilket ikke er tilfældet. Jeg er derfor en i vildrede og håber et af jer kloge hoveder kan hjælpe :-)


På anlægget (se foto) er der angivet en række forkortelser med sprittus. Jeg kan næsten gætte mig til at VV er varmt brugsvand, KV er koldt brugsvand, men hvad VR (koldt fjernvarmevand retur?), VVR (varmt fjernvarmevand retur ?) og H og G står for på RAVK'erne, er jeg i tvivl. Der er også en tredje RAVK ventil der ikke har en markering.


Det bringer mig til balladen: 

- Oftest er der temmelig varmt vand (30-40 grader vil jeg tro) i de kolde vandhaner i hele huset i temmelig lang tid. Det tager ofte 5 minutter før det bliver koldt.  Jeg mener ikke det var sådan i starten, men kan ikke sige det med sikkerhed (det var før der var behov for at tænde for fjernvarmen).

- Røret før vandmåleren (foto 2) er tilsvarende meget varmt, indtil der er koldt vand i vandhanerne. Afgiver megen varme. Undrer mig over hvad den lille hane er til.

- Tænder jeg for det varme vand i vandhanen, og lukker for ventilen markeret med "KV" på anlægget stopper vandet. Det undrer mig, med mindre KV ikke står for koldt vand. 

- Jeg har ikke konstateret at det drypper fra vandvarmer eller anlæg. 

- Metroens panel siger Fjern. Fr = 74, Fjern. Re = 40, Veksle. R = 38, Gulv. F = 43, Varmvand = 48, Radi. Fr = 44, Radi. Re = 42.


Det er selvfølgelig en teori at det enten er en defekt vandvarmer, eller at det er fordi fjernvarmerøret og koldtvandsrøret løber tæt op af hinanden i jorden lige uden for huset, men jeg kunne godt bruge jeres input til afklaring og forståelse.


Mange tak!




Vi er for ikke så længe siden flyttet i et hus der... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg håber, at phipe vil give en tilbagemelding om årsagen til fejlen.


fase

Se lige bort fra indlægget ovenfor.

Kan det være dig der leder varmt vand ud i koldvandsrørene i jorden? Hvis det skal kunne lade sig gøre, er kontraventilen i din vandmåler defekt - det er HoFor´s problem, og du må ikke selv bryde plumber ved vandmåler for at kontrollere. Prøv at tappe så meget kold vand at vandet bliver koldt. Luk så for vandet og prøv så at mærke på koldvandsrøret


Søren O

Jeg har problemer med at rette i indlæg inden de sendes + rette i sendte indlæg. Nogle gange når jeg vil skrive et indlæg, kommer der en skraveret ramme omkring skrivefeltet - det er der også nu. Så bliver det hele langt mere besværligt eller helt umuligt.

Fortsættelse af indlægget ovenfor. Prøv at mærke på koldvandsrøret om varmen trækker ud i røret fra din varmtvandsbeholder. Jeg vil mene at det skulle være fysisk umuligt, så skulle blive hældt vand på fra den anden ende, og du har jo kontrolleret at når du har lukket for din hovedhane ved vandmåleren kommer der ingen vand.

Når i skal hjemmefra i nogle timer, prøv så at lukke for koldvandsrøret på kuglehanen under dit varmeanlæg. Når i kommer hjem så åbner du bare igen. Hvis der så er en forskel, så har Fabrin ret - det er kuglehanen.


Søren O

Søren, har prøvet at mærke på rørene til og fra varmvandsbeholderen (se foto).

Prøver også gerne dit forslag, er det den hane der er makeret med "KV" på det første billede jeg lagde op?

Begge to, mange tak for jeres hjælp so far, skal selvfølgelig nok give en melding hvis/når jeg bliver klogere


Ja det er kv hanen på dit første billede du skal prøve at lukke. Når hanen har været lukket i nogle timer og du åbner igen, prøv så at mærke om røret ved den samme hane og røret ved din vandmåler bliver varmere.

Dit sidsre foto - alt ser rigtigt ud. Returløbet fra varmtvandsbeholderen - hvor du skrivet varmt, skal helst holdes under ca. 30o. Det er vigtigt med stor afkøling på dit fjernvarmevand.


Søren O
Annonce

Søren, så har jeg lukket KV, og giver den et par timer og ser hvad der sker herefter

I mellemtiden har jeg nu konstateret at stophanen før vandmåleren (formoder det er hvad HOFOR kalder en stophane?) er begyndt at dryppe forholdsvist meget. Nogen der ved om det er HOFORs ansvar eller mit ? (den er i mit bryggers).

Stophanen ved vandmåleren er sikkert din. Generelt er skel grænsen for hvornår det er dit ansvar. Hvis det er omkring "akslen" til håndhjulet at det drypper, kan du blot spænde møtrikken på akslen - lige der hvor pilen på dit foto 2 peger.


Søren O

Problemet med stophanen var øjensynligt møtrikken :-) tak, Søren!


Måtte lige udsætte KV-forsøget da ungerne skulle have bad, håber at kunne give svar i morgen

Talte med endnu en ansat fra HOFOR fjernvarme i dag, der også pegede på kontraventilen som værende synderen - han mente balladen var at det varme vand fra varmtvandsbeholderen løb tilbage i det kolde. Jeg har googled mig frem til at man for METRO skifter hele sikkerhedsaggregatet, formodentlig nedenstående del kan gøre det. 

https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...16811.html

(Metro skriver i deres vejledning om den røde:)

"Den kombinerede kontraventil
og stophane er forsynet
med et greb, som altid er
tilgængeligt, uanset hvordan
øvrige komponenter monteres."


Så nu afventer jeg tilbud fra VVS om skift af denne, formoder ikke det er noget der kan fixes uden at skifte det hele..


Hvordan gik det med det lille forsøg med at lukke for det kolde vand under dit anlæg. Nu henviser du til nyt sikkerhedsaggregat - sidder der et identisk sikkerhedsaggregat i dag. Hvis ja kan du i en længere periode (nogle timer) lukke på ventilen på selve aggregatet, og se om der sker ændringer.


Søren O
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis