Hjælp til at få træfyr til at varme ordentlig

Hej LDS folk 

Som ny husejer ude på landet, fulgte der et træfyr med oveni hatten, det passede kæresten og jeg fint, da vi kunne få træ gratis at fyre med.
Helved skulle hurtigt vise sig, for udover komplet rensning af skorsten, og rør, samt af fyret, så har vi endnu ikke kunne formå at få fyret op i grader  Planen er, at det helst skal ligge på 60 grader, og det ville være helt perfekt på 70 grader, vi har endnu ikke oplevet første nævnte, men har dog prøvet at fyre intens med træ i en hel dag, og formået at få den på 50 grader, det kan leves med, da vand, og varme er OK her.
Problemet er så at næste dag er fyrets temperatur samt vand, faldet til 30 grader... 

Udover den intensive kamp med at få fyret op i grader, har vi forsøgt os med nogle forskellige løsninger, helt åben luftskakt, så der kommer fuld knald på, samt forlængelse af skorstenen

(IKKE ET KØNT SYN, MEN SKULLE PRØVES, MIDLERTIDIG LØSNING)
Planen var at det skulle kunne gøre så den trak mere luft, men det ser ikke ud til at hjælpe..
Vi har overvejet om måske en røgsuger måske er sagen? Og om vi så stadig skulle forlænge skorstenen med en meter eller 2 ?
Problemet er bare, at når vi åbner for fyret, kan jeg se at flammerne tager ved, fordi den får fuld luft, det gør den ikke når lågerne er lukket, men desværre så er der også røg i hele fyrrummet, efter få sekunder 
Vi overvejer at fyre med KOKS til om natten, for at kunne holde på temperaturen, og i dagtimerne træ... Men det hjælper ikke noget at købe koks, hvis fyret ikke kan holde sig selv igang.
Håber der er en handy man, som har været ude for noget lignenede, og kan give os nogle guldkorn, da vi snart er ved at kaste det fyr af h. til. 40 grader er bare ikke nok 
Billede af ROCA fyr. Som ses på billede står luftskakt helt åben.

 

Hej LDS folk  Som ny husejer ude på landet... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv lige at tage et kik ind i skorstenen med et lille spejl via renselågen i bunden og se om du kan se lys i toppen af skorstenen. 

Nitter - Det var også planen, hvorfor dog bruge penge på det, når svigerfar har en hel hal med svejserudstyr m.m. 

Frank - Det prøver jeg lige, vender lige tilbage hvad resultatet bliver

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lige en lille aften opdatering 

Jeg var ude og se mht. spejlet, men jeg var ikke lige høj nok til at nå op på den ekstra del som vi satte på ved skorstenen, så jeg valgte og bruge tidligere ejers "kreative" løsning, en stup på en pind, det virker ligeså godt tænker jeg, da den gik hele vejen oppe fra og ned til bunden, helt fint uden at støde på noget, den er næsten ligeså bred som røret.

Så prøvede jeg og gå ind og skrue inspektionslemmen af, for at se ind til skorstenen fra røret af, om der evt. var noget ivejen, pga. røg var det ikke til at se noget med mobil lommelygte, så jeg valgte igen at smide stubben ligeså stille ned, mens kæresten stod og lyste, og når hun kunne se den måtte hun jo råbe, så havde vi ligesom noget baggrund, for at se om der var noget sod eller lignende i vejen... Det var der ikke, det så helt fint ud sagde hun.

Jeg syntes dog at når jeg kigger på fyret brænde, set fra inspektionslemmen, så trækker den godt nok luft, men brænder ud i selve fyret? Jeg har nu prøvet og ændre lidt på indstillingerne til luften bagpå, og nu prøver vi lige og se aften over om det bliver bedre med det 

 

Skrevet af sirqrince på 19-04-2017 20:01

Nitter - Det var også planen, hvorfor dog bruge penge på det, når svigerfar har en hel hal med svejserudstyr m.m. 

Frank - Det prøver jeg lige, vender lige tilbage hvad resultatet bliver

Nåååå, så skulle du bare lave det rigtigt første gang.  ​  

Det er nemt nok og drille når man for ca 40 år siden lavede selv samme fejl.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Øh.. meningen var at du skulle stikke spejlet ind i gennem renselemmen i bunden af skorstenen, vippe spejlet så du fanger (ser) skorstensåbningen i spejlet. Men nu er det for sent i dag.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kom der mon styr på "røgeriet" 

Hej Frank

Det lykkes at få den op i varme, jeg prøvede og ændre indstillingen bagpå med spjældent, nu står den godt nok i den position som giver mindst luft  men det virker altså
Så sent som igår knaldede vi det op på 60 grader, men den ryger stadig når vi åbner lemmen foran desværre.
Men jeg kan leve med det, og så tænker jeg at vi skal ud og investere i en røgsuger til skorstenen 

Da jeg havde fastbrændselsfyr (også et koksfyr) var der også røgspjæld bagpå meget lign. din. Dens funktion er simpelthen at man kan lukke delvis ned for røgafgangen når det stormer en pelikan (for ellers trækker blæsten alt varme ud af kedlen. Og i vindstille åbner man spjældet helt. Et levn fra før den tid man fik trækstabilisator især til pillefyr.
Interessant og lærerig læsning! godt at vide
Har du husket at rense inde i fyret hvor retarderne sidder?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også