Hjælp til at få træfyr til at varme ordentlig

Hej LDS folk 

Som ny husejer ude på landet, fulgte der et træfyr med oveni hatten, det passede kæresten og jeg fint, da vi kunne få træ gratis at fyre med.
Helved skulle hurtigt vise sig, for udover komplet rensning af skorsten, og rør, samt af fyret, så har vi endnu ikke kunne formå at få fyret op i grader  Planen er, at det helst skal ligge på 60 grader, og det ville være helt perfekt på 70 grader, vi har endnu ikke oplevet første nævnte, men har dog prøvet at fyre intens med træ i en hel dag, og formået at få den på 50 grader, det kan leves med, da vand, og varme er OK her.
Problemet er så at næste dag er fyrets temperatur samt vand, faldet til 30 grader... 

Udover den intensive kamp med at få fyret op i grader, har vi forsøgt os med nogle forskellige løsninger, helt åben luftskakt, så der kommer fuld knald på, samt forlængelse af skorstenen

(IKKE ET KØNT SYN, MEN SKULLE PRØVES, MIDLERTIDIG LØSNING)
Planen var at det skulle kunne gøre så den trak mere luft, men det ser ikke ud til at hjælpe..
Vi har overvejet om måske en røgsuger måske er sagen? Og om vi så stadig skulle forlænge skorstenen med en meter eller 2 ?
Problemet er bare, at når vi åbner for fyret, kan jeg se at flammerne tager ved, fordi den får fuld luft, det gør den ikke når lågerne er lukket, men desværre så er der også røg i hele fyrrummet, efter få sekunder 
Vi overvejer at fyre med KOKS til om natten, for at kunne holde på temperaturen, og i dagtimerne træ... Men det hjælper ikke noget at købe koks, hvis fyret ikke kan holde sig selv igang.
Håber der er en handy man, som har været ude for noget lignenede, og kan give os nogle guldkorn, da vi snart er ved at kaste det fyr af h. til. 40 grader er bare ikke nok 
Billede af ROCA fyr. Som ses på billede står luftskakt helt åben.

 

Hej LDS folk  Som ny husejer ude på landet... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv lige at kaste et blik på bagsiden af kedlen der hvor røgen bliver ledt ud i røgrøret.

Ps. Hvad er det for en kasse du mener - mener du askeskuffen?

Pps. Jeps kedlen er til koks, men derfor skal du alligevel sikre dig at kedlen/koksene kan komme af med energien, koks bliver varme, meget varme og de er altså ikke lige til at slukke for igen.  

Ppps. Jeg begynder at havde en vag mistanke om forstoppelse i røgrøret/skorstenen grundet glanssod f.eks. pga. for "forsigtig" fyring. Trækregulatoren der lukker/åbner nederste låge er styret af kedeltemperaturen og ikke behovet for forbrændingsluft. Og det giver ofte massive problemer hvis man propper brændkammeret med træ.

Jeg vidste faktisk ikke at det var beregnet til koks, for vi havde til en start fået at vide at det var til træ.
Jeg er ret ny indenfor den her verden, jeg er et barn af fjernvarmen. Men det lyder til at vi evt. skulle prøve og købe en pose koks og se om det vil brænde bedre? -Jeg tænker dog stadig, om luften ikke vil være et ligeså stort problem for koksen, når den har problemer med at ilte til træet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her er lidt billeder, taget i dag for 2 minutter siden.

1 - Fyret set indefra, håber det kan bruges, men ilden er der fint, når der som sagt er åben for en af lågerne, problemet er bare at i toppen hvor den skulle trække røgen, fiser det mere ud i rummet end op..

2 - Set bagpå, rørtilslutningen ud til skorstenen, luftslugsen til røg fra fyret og ud til røret, hvis i kan se håndtaget.

Skrevet af Frank Chr. på 19-04-2017 16:52

Prøv lige at kaste et blik på bagsiden af kedlen der hvor røgen bliver ledt ud i røgrøret.

Ps. Hvad er det for en kasse du mener - mener du askeskuffen?

Pps. Jeps kedlen er til koks, men derfor skal du alligevel sikre dig at kedlen/koksene kan komme af med energien, koks bliver varme, meget varme og de er altså ikke lige til at slukke for igen.  

https://www.manualslib.com/manual/1025100/Baxiroca-P-30.html#manual

Første billede på højre side, der er en kasse, om det er til askeudtræk? Vi har også en, men det er bare en løs bakke der er sat i, som vi har valgt at pille ud, fordi at den bremser for luften

Ja er godt klar over koks bliver utroligt varmt, det lader ikke til at fyret har problemer med at få temperaturen på vandet til at stige, men det går bare langsomt, ekstrem langsomt?

 

Nå billedet af "kassen" til højre på fronten af kedlen er blot afskærmning til en oliebrænder.

Spjældet bag på ser ud til at være åbnet så det er ok - MEN du har altså masser af glanssod i kedel især ved vandkanalerne for oven, og i røgrøret kan jeg se og det skal væk ellers er det kun et spørgsmål om tid så har du en gedingen skorstensbrand.

Ps. Hvornår har der sidst været skorstensfejer på? For jeg tipper på at kommer han/hun på visit i morgen nedlægges der øjeblikkeligt fyringsforbud ind til tingene er udbedret. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Den 90 graders bøjning, der sidder på kedlen skal der være en renselem i/på. Det kan jeg ikke se der er på billedet. Når du får renset bøjningen for aske er jeg ret sikker på der bliver træk i "ovnen". Du bør absolut købe en ny bøjning med en renselem, idet stedet har det med at aske til ved træfyring og således kræver jævnlig rensning.

Edit: Du skal naturligvis også sikre dig at spjældet i røgrørstilslutningen på kedlen ikke er "groet" fast så det kan betjenes.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er helt med på holdet, der mener, at der er en forstoppelse i røgafgangen. Symptomerne er ganske som når jeg på min nu afskedigede Salamander, der minder en hel del om din kedel, ikke kunne komme af med lortet. Enten var spjældet i røgafgangen faldet i, eller også var rørgrøret delvist fyldt op med flyveaske.
Pil røret af og kig grundigt ind bag i kedlen og se, hvordan der ser ud og eller få tømt røgrøret HELT ud og ind i skorstenen. Og der er vel ikke en fugl eller noget der har bygget rede i skorstenen????
For at slippe af med alt det slibrige glanssod burde du fyre med træbriketter i en 8-14 dage.
Held og lykke med at få klaret problemet!

Med venlig hilsen
ktm

 

Eller endnu bedre brænd glassoden af i kedlen med koks, evt. suppleret med en (ukrudts)gasbrænder (så bliver det porøs) når man har sikre sig at der er fri pasage og plads i skorsten og røgrør.

Det er ganske rigtig at røret mangler en renselem nede i selve bøjningen, og hvorfor man har valgt at lave den længere oppe på det lange stykke må i ikke spørge mig om.. Det har jeg også sat i gang at det skal laves.
Angående at i mener det er røret som er stoppet til nede i knækket, er forkert, jeg havde hele røret af i weekenden, hvor i ganske rigtig har ret, der var det stoppet, jeg fik det renset for alt skidt, samt omme bagpå fyret, og fik sat røret på igen, det har dog ikke vist sig at give nogen effekt på sugeevnen..
Jeg er dog i tvivl om stykket fra rørets slut ved væggen, og ind til skorstenen, hvilket nok må betyde at jeg skal have det pillet af igen... 

Jeg prøver og se om jeg kan få alt det sod af inde i fyret, men har ikke helt lige haft en metode der har virket, jeg må prøve med koksen eller briketterne 

Som tidligere nævnt forlængede vi jo skorstenen, som ses på første indlæg, for at netop prøve at få mere sugeevne på, dette var noget vi gjorde efter rensningen.

Det virker bare ikke til at der sidder noget ivejen i mellemgangen fra slutrør til skorsten (ind mellem væggen) når jeg prøver at køre en rensebørste igennem inspektionslemmen i toppen?
Selve skorstenen er også blevet renset, og der burde være fin gennemgang der

Spjældet på rørtilslutningen var netop groet fast, men efter at have rokket med det, virker det igen til at virke, det gjorde det ihvertfald da jeg havde røret af, og kunne se det i bevægelse 

Må ud og prøve mellemgangen og se om det giver pote 

Kan se at røgrøret er svejst sammen. I stedet for og købe en ny bøjning med renselem, kan du også købe klappen og lave hullet selv i bøjningen.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme/skorsten/roegroer-skorsten/renseklap


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også