Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


Hej For to år siden skiftede jeg... Vis hele indlægget
81 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Færdig. Så er jeg blevet helt færdig med alle mine experimenter, og resultatet er fantastisk.
Jeg kører med ca 30 watt med en indetemperatur på ca. 22 gr. og den er ens uanset vejret udenfor. Jeg har købt lydisoleringsplader i Bilka (billede vedlægges) og isoleret hele returluftkassen, den er specielbygget i sin tid, og var blot beklædt med lidt tynd flamingo. Ligeledes har jeg brugt disse lydplader til "tragtene" til ventilatoren. Jeg har lavet nye luftmålinger af både den gamle og nye ventilator, ubelastet, altså bare lagt på dem gulvet, Skema vedlægges så I kan se forskellen på ny og gl.
Hvis I har lyst skal I være velkommen til at komme og se anlægget Bor i Nykøbing F. tlf..40380550, og hvis I også vil høre det så skal I tage høreapparaterne med. hi-hi.
Hilsen Kurt

Hej KHC
Det ser da fint ud👍 Det bedste er selvfølgelig at det fungerer perfekt. Tror jeg går samme vej når fyringssæsonen er forbi. Der er dog en ting som generer mig med den nuværende opsætning og det er at der kommer kølig luft op af kanalerne når shuntventilen lukker i, f.eks hvis solen har hævet temp i huset. Årsagen er jo at blæseren kører med uændret hastighed uanset at varmefladen bliver køligere og det giver træk. Det ideelle ville være at blæserhastigheden kører ned styret af shunten. Spørgsmål: Hvordan kører det hos dig? Vh skovtek

Hej Skovtek.
Ja det er jo så en helt anden problemstilling. Nu er vores hus ikke så "plaget" af solvarme så det har aldrig været et problem i fyrings sæsonen. Men vi har en stor glaspyramide midt i huset som giver meget solvarme (op til 32 gr. om sommeren) men om vinteren når anlægget kører bliver det automatisk fordelt i resten af huset, men det er ikke så voldsomt at thermostaten slår fra. Jeg har med den nye ventilator lavet en "sommer-ventilation" der går ud på at jeg lukker afspærringsventilen til fjernvarmen og sætter ventilatoren på 15-20 watt det er så lidt luftcirkulation at det ikke kan mærkes eller høres men jeg tror at det kan fordele varmen rundt i hele huset, det er urstyret så det tænder kl. 11.00 og slukker kl. 17.00. Men det bliver først til sommer at jeg kan se om det virker. Men med den nye ventilator kan man jo tillade sig at køre med den.
Jeg har set et Hess anlæg der havde en thermostat i stuen som der slukkede for blæseren når der blev for varmt, om det kan være din løsning ved jeg ikke. Jeg har som skrevet lavet en sommer og en vinterløsning.
mvh Kurt
Hej.
Spændende tråd, om end gammel :-)
Nå, jeg ejer også sådan en CV 20 fætter.

Min regulator støjer en del 50 Hz , den er nok færdig, jeg har skiftet kondensator.
Jeg har søgt lidt på nettet efter ny motor på en fase til den.
Jeg løber ind i de samme problemer som jer :-)
Hvis jeg endelig finder en, så er mega dårlig rates på trustpilot .

Jeg har også fundet lidt diagrammer på nettet, men min ligner ikke dem.
Jeg har lavet en tegning over min motor og regulering.
Kan jeg ikke bare sætte en LS 15 ES33 regulator på?  
Jeg ville sætte den på blå/sort og sort indgang på motor.

- Ulrich
Pokkers! det kan jo være med både to og tre poler.
Ja det gør det sgu ikke nemmere 
Annonce
Hej Ulrich.
Jeg har ikke en pind forstand på det du skriver om, beklager. Min tilgang til problemet var at min motor kørte med 170 watt konstant og det kostede dengang  kr.1.500  pr år. (nu hvor prisen pr. kw er 4 gange højere havde det været 5 - 6.000 kr.) Derfor fandt jeg en EC motor som kanalventilator som er bygget ind og virker helt problemfrit, den kører nede på ca. 35/40 watt.
Har kørt med den nu et helt år og er vældig tilfreds med resultatet.
Hvis du bor i nærheden af Nykøbing F. er du velkommen til at se anlægget.
mvh Kurt
KHC skrev den 19-12-2022 11:29:38

Hej Ulrich.
Jeg har ikke en pind forstand på det du skriver om, beklager. Min tilgang til problemet var at min motor kørte med 170 watt konstant og det kostede dengang  kr.1.500  pr år. (nu hvor prisen pr. kw er 4 gange højere havde det været 5 - 6.000 kr.) Derfor fandt jeg en EC motor som kanalventilator som er bygget ind og virker helt problemfrit, den kører nede på ca. 35/40 watt.
Har kørt med den nu et helt år og er vældig tilfreds med resultatet.
Hvis du bor i nærheden af Nykøbing F. er du velkommen til at se anlægget.
mvh Kurt

Jeg har kikket på din løsning.
Det er ikke umuligt jeg går den vej, det er i alt fald lettere at finde stumper til :-)
Jeg faldt over en blæser på den blå, den skal jeg lige lege lidt med.

P.S.
Min blæser starter og slukker via termostat.

-Ulrich

Hej Ulrich.

Hvor gammel er din Hess CV20?
Min er 39 år, og hastighed reguleres via udtag på trafo.
Mvh. jamaho

Mvh. jamaho
En blæser der kører meget (også selvom den starter med termostat) bruger en masse strøm. i 2021 da jeg startede min ombygning kostede 1 kw. ca. kr. 2,20  her i december måned ligger prisen ofte oppe på 6-7 kr. Så det er ret væsentligt at få nedbragt energiforbruget. Efter min mening er en EC motor det rigtige. Min ombygning sidste år kostede ca, 4000 kr. med de nuværende el-priser er den tjent hjem nu.
jamaho skrev den 19-12-2022 17:06:56

Hej Ulrich.

Hvor gammel er din Hess CV20?
Min er 39 år, og hastighed reguleres via udtag på trafo.
Mvh. jamaho

Det er fra 1986, med en 5 trins trafo.
I følge data bruger blæser mellem 170 og 280 watt..
Jeg kører altid på trin 2.
CV20 kører kun op til 18-19 gr, Jeg kører med brændeovn som primær varmekilde.
Nu køber jeg en LS styring, jeg prøver måske at får en til at virke på den gamle blæser.
Ellers sætter jeg den Systemair K315 Sileo kanalventilator på jeg fandt på den blå til 800,-
Den bruger 217 watt ved fuld speed.

-Ulrich

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også