Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


Hej For to år siden skiftede jeg... Vis hele indlægget
81 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KHC skrev den 19-12-2022 18:28:01

En blæser der kører meget (også selvom den starter med termostat) bruger en masse strøm. i 2021 da jeg startede min ombygning kostede 1 kw. ca. kr. 2,20  her i december måned ligger prisen ofte oppe på 6-7 kr. Så det er ret væsentligt at få nedbragt energiforbruget. Efter min mening er en EC motor det rigtige. Min ombygning sidste år kostede ca, 4000 kr. med de nuværende el-priser er den tjent hjem nu.

Det kan også godt være det bliver løsningen på den lange bane.
Men ikke med de gaspriser vi holder for tiden.
Der laver fyret varmt vand og lidt varme om natten og midt på dagen.

Nå nu det bliver forbudt med gas, så går jeg nok over til træpiller.
Pille fyr har ikke godt af at starte og stoppe hele tiden.
Så kan det være at CV20 bliver primær ;-)

Faktisk kan CV20 give en lille smule varme, uden blæser.
Mit fyr står i kælderen, og det blæser op i varmekanaler.
Åbner jeg nederste luge, bliver der 16-17 gr i kælderen.
Alene på grund af varme stiger til vejrs

-Ulrich
Lyder som en god ide. Min Gl. cv20 blæser kørte altid på trin 1 og der var forbruget  170 watt. Min nye kanalventilator med EC motor bruger også omkring 170 watt ved fuld speed, men jeg har den reguleret ned til ca 35-40 watt og det  er en rigtig fin luftgennemstrømning ud til alle riste. Husk at det er en speciel regulator der skal bruges til en EC motor.
God arbejdslyst.
Nå, nu har jeg lavet en prøveopstilling:

LS kan regulere den nye systemair k315.
Men sørme også den gl org blæser :-)
Så jeg smider den lige på gamle i første omgang, og måler lidt på den.

- Ulrich
Du er et geni - held og lykke.
KHC skrev den 21-12-2022 09:12:02

Du er et geni - held og lykke.

Tak :-)
Den regulator hiver altså også noget energi.
Jeg kommer ikke længere ned end 100 watt på begge blæsere.
Det er ikke umuligt at jeg tager tilbuddet om at kikke på dit :-)
Denne vinter kører jeg på den gamle, men den holder jo nok ikke evigt ;-)
Den næste hedder EC.

-Ulrich

 

Annonce
OK- du kommer bare.
Hej

Selvfølgelig virker det med en LS control. Det har vi kørt med i over 7 år nu (ca) 😊

Og den gamle blæser vil helt sikkert bruge mere strøm, da motoren er mindre effektiv og højst sandsynligt går lejerne en smule strammere.
Jeg kunne se en stor forskel fra gammel kontra nye, i strøm forbruget.. Og kunne mærke/se at den kørte lettere rundt.

Og vedr start/stop af blæseren om natten, så er det ikke noget jeg vil gøre brug af.  Netop fordi at jeg vil holde samme temperatur hele døgnet rundt. Og have luftet cirkuleret og kørt igennem filter 😊

Og siger vi et forbrug på 50w i timen, så er det kun 1200w i døgnet. Og på en sæson på ~180 døgn er det 216kw. Og til ~5kr i timen, (højt sat) så er det knap 1000kr.
Det er ikke noget jeg vil gøre mere ved 😊

Mvh 
Hej til alle.
Har nu , langt om længe fået modificeret mit HESS anlæg.
Inspireret af KHC endte jeg op med at købe en RUCK RS 315 EC rørventilator samt en RUCK MTP 20 regulator til omdrejninger.
Jeg medsender billeder af det nye setup, der overrakde ganske posivt, som man kan se af skemaet.
Betalte 375,24€ for ventilator+ regulator.
Valgte at bruge de 3 gummi kompensatorer der var på Hess'en.
Er ganske taknemmelig for O.M.E. der startede denne tråd, og lige så glad for at KHC tænkte ud af boksen - fordomsfrit.
Må indrømme at jeg kiggede vantro på wattmeteret under testen.
Alle målinger er foretaget på den samme rist både gl. Hess ventilator og Ruck ventilator.
Mvh.
jamaho


Mvh. jamaho
Spændende læsning, jeg har nu kørt med min kanalventilator i snart 1 1/2 år, og kører perfekt til en billig pris, ca. 35 watt.
Har kigget lidt i denne tråd da jeg selv søger efter en udskiftning af motor til min Hess cv20. kigger på lindab efter en 315 EC men kan se et par forskellige moddeler. Hvilken en kan bruges ? 

CK 315 C1m/EC Motor
CK 315 C1m/AC motor
CK 315D1 m/ec Motor  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også